اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

سالانه به اندازه یک سد کرج از ظرفیت سدهای کشور کم می‌شود

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها گفت: سالانه 250 میلیون مترمکعب به دلیل فرسایش در پشت سدها رسوب جمع می‌شود که مفهوم آن این است هر سال معادل ظرفیت سد کرج را از دست می‌دهیم.

سالانه به اندازه یک سد کرج از ظرفیت سدهای کشور کم می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز جهانی خاک بهانه‌ای شد تا با هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها گفت‌وگویی درباره وضعیت خاک کشور داشته باشیم. خاک به عنوان بستر تولید و نقش مؤثر در امنیت غذایی کشور دارد. مقام معظم رهبری هم در بیانات خود تأکید کردند که اهمیت خاک از آب هم مهمتر است. 

جزی در پاسخ به اینکه سازمان جنگلها برای حفاظت از خاک کشور چه اقداماتی انجام داده است، گفت: 125 میلیون هکتار  خاک کشور تحت فرسایش آبی هستند. خاک این حوضه‌ها شسته شده و به جاهایی می‌رود که هیچ وقت از آنها نمی‌توان استفاده کرد. ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و فرسایش‌های آبی و بادی، خاک را از بالادست‌ها شسته و در پشت سدها رسوب می دهد. 

*700 سال زمان برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک

وی در پاسخ به اینکه برای تشکیل یک سانتی‌متر مربع خاک چه میزان زمان لازم است؟ گفت: حدود 200 تا 700 سال و به طور متوسط 500 سال زمان لازم است تا یک سانتی‌متر مربع خاک تشکیل شود و سالانه 250 میلیون مترمکعب خاک از 42 میلیون هکتار حوضه آبخیز کشور شسته شده و در پشت سدها رسوب می‌شود. 

جزی در این‌باره که هزینه‌ای که این میزان رسوب برای کشور تحمیل می‌ کند چقدر است، گفت: رسوب خیلی از سدها را نمی‌توانیم تخلیه کنیم و به تدریج مخزن مفید سد را از دست می‌دهیم. سالانه تقریباً به اندازه یک سد کرج را به خاطر رسوب‌گذاری پشت سدها از دست می‌دهیم. مثلاً سد امیرکبیر حدود 204 میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارد.

وی ادامه داد: اثرات فرسایش خاک تنها به دلیل از دست رفتن ارزش اقتصادی سد نیست، بلکه ارزش اقتصادی تولید هم در بالادست‌ها از بین می‌رود. 

*3 اقدام برای حفاظت از خاک

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها در پاسخ به اینکه چه اقداماتی را باید برای جلوگیری از فرسایش خاک انجام داد، گفت:‌گام نخست، احیای پوشش گیاهی در بالادست‌ها و پایین‌دست‌ها است و گام بعدی اقدامات آبخیزداری در کشور و نیز اعمال مدیریت جامع آبخیز یکپارچه در کشور است. 

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها افزود: در صورتی که تالاب‌های کشور خشک شود، ریزگردها زندگی را برای مردم سخت می‌کند. مدیریت جامع آبخیز در کشور باید اجرایی شود و دستگاه‌ها از یک برنامه خاص تبعیت کنند، نه اینکه هرکدام به صورت جزیره‌ای و یا به صورت سیاسی در شهرستان‌ها و استان‌ها کار خود را بکنند. 

*اختصاص 1800 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری

وی درباره آخرین اعتبارات آبخیزداری گفت: از محل صندوق توسعه ملی، امسال 1800 میلیارد تومان و سال گذشته 700 میلیارد تومان به آبخیزداری در کشور اختصاص یافت که اگر این اعتبارات تخصیص نمی‌یافت، نمی‌توانستیم به تعهداتمان عمل کنیم. همانطور که در برنامه پنجم توسعه تنها به 30 درصد تعهداتمان عمل کردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول