اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

همزیستی زباله‌ها و آهوان در دشت «سهرین» زنجان + تصاویر و فیلم

مدیریت نامناسب زباله‌های تولید شده توسط ساکنان روستاهای منطقه‌ «قره‌پشتلو» در شهرستان زنجان موجب شده تا این روزها چهره منطقه حفاظت شده «سرخ‌آباد» که بخشی از آن دشت زیبای «سهرین« آخرین و تنها زیستگاه آهوان شمال‌غرب کشور است، نا زیبا و مخاطراتی را برای حیات وحش و انسان‌ها فراهم کند.

همزیستی زباله‌ها و آهوان در دشت «سهرین» زنجان + تصاویر و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در روزگاران نه چندان دور حیوانات وارثان اصلی زمین بودند و انسان‌ها در کنار سایر حیوانات کمترین تاثیر را بر روی زمین داشتند، اما طولی نکشید که انسان‌ها با دست‌یابی به علم و صنعت راه خود را از سایر موجودات ساکن زمین جدا کرده و به ایجاد تغییر و تخریب زمین پرداختند.

قدرت انسان موجب شد که بیش از پیش بتواند بر روی زمین اثرگذار باشد و ردی از خود بر روی آن ایجاد کند، قطع درختان، تغییر کاربری زمین‌ها، ایجاد تغییر در مسیر رودخانه‌ها و ... از جمله این تاثیرات است.

زباله نیز یکی از دستاوردهای زندگی امروز انسان‌ها بر روی زمین است، زباله‌هایی که راه نفس کشیدن زمین را می‌گیرد و چهره سبز و زیبای آن را زشت و کثیف می‌کند.

در دهه‌های اخیر برنامه‌ریزی برای کاهش تولید و مدیریت زباله یکی از دغدغه‌های کشورهای مختلف بوده و همه کشورهای توسعه یافته سعی دارند با مدیریت صحیح، زباله‌های خود را به حداقل برسانند.

در حالی که ایران جزو کشورهای پرکار در زمینه تولید زباله است، استان زنجان نیز دستی در ساخت طلای کثیف داشته و رقمی بالاتر از میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است، در این میان عدم اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبداء و فرهنگ‌سازی در این حوزه خود مزید علت شده است تا استان در حوزه تولید زباله حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

بخش «قره‌پشتلو» در نزدیکی شهر زنجان و منطقه حفاظت شده سرخ آباد در این منطقه قرار گرفته است که دشت سهرین محل اصلی و زیستگاه با ارزش ترین و زیباترین آهوی ایرانی محسوب می‌شود.

همچنین حیوانات دیگری هم در منطقه سرخ‌آباد وجود دارند که از جمله می‌توان به گرگ، بز وحشی، خرس قهوه‌ای، پلنگ، انواع پرندگان مهاجر و بومی مثل کبک، عقاب طلایی، قرقی، شاهین و تیهو، انواع خزندگان مثل مارها و انواع ماهی‌ها که در رودهایی که از این منطقه گذر می‌کنند، اشاره کرد.

در روزهای اخیر انتشار عکس و فیلم‌هایی از مراتع و مزارع روستایی که نشان از عدم مدیریت زباله روستایی در روستاهای بخش قره‌پشتلوی شهرستان زنجان داشت موجب شد موضوع عدم مدیریت زباله‌های روستایی را پیگیری کنیم.

همچنین در این منطقه ۵ گونه گیاهی که شامل گیاهی درختان و درختچه‌ها، گون‌ها و بوته ها، گندمیان و شبه گندمیان و جو، فورب ها و پهن برگ ها و بالشتکی‌ها می‌شود، وجود دارد.

همچنین پیچک، اورس، گردو، خارشتر، درمنه دشتی، بومادران، بلوط، بابونه، زالزالک، گون،‌ آویشن، زرشک و ارغوان و ... از مهمترین گونه‌های گیاهی این منطقه است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری منطقه  حفاظت شده سرخ‌آباد می‌توان به چشمه آب گرم و آب معدنی وننق، یخچال طبیعی ولیدر، چمنزار سرد آب و آبشار سرخه مشه اشاره کرد.

اما این روزها این منطقه حال و روز خوشی را نمی‌گذراند چرا که مدیریت زباله‌های روستاهای این منطقه موجب شده چهره‌ سرسبز و زیبای این منطقه تبدیل به منطقه‌ای پر زباله و آشغال تبدیل شود.

در این زمینه فرماندار شهرستان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه در سال‌های گذشته اتفاق خاصی در مورد مدیریت پسماند اتفاق نیفتاده بود، اظهار کرد: در ۷-۸ سال اخیر با اختصاص اعتبار از محل اعتبارات دهیاری‌ها، پیش‌بینی محل دپوی زباله و مدیریت آن مورد توجه قرار گرفته است.

رضا عسگری با بیان اینکه بر اساس تصمیم‌گیری صورت گرفته و با هماهنگی محیط زیست استان مقرر شده، زباله روستاهای بخش مرکزی و قره‌پشتلو که در ۵۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارند، برای دفن به سایت شهرداری منتقل شود، تصریح کرد: زباله‌ها در محل موقتی جمع‌آوری شده و سپس به سایت شهرداری منتقل می‌شود.

وی با اشاره به تاکید بر رعایت نکات زیست محیطی در فرآیند جمع‌آوری، تجمیع و تحویل زباله‌ها عنوان کرد: مدیریت زباله توسط دهیاری‌ها در اولویت بوده و با جدیت دنبال می‌شود.

فرماندار شهرستان زنجان با اعلام آمادگی برای دریافت هر گونه گزارشات مردمی تاکید کرد: مردم می‌توانند هر گونه تخلفات در حوزه مدیریت پسماند را گزارش دهند.

در حالی که در بسیاری از روستاهای استان زنجان مدیریت زباله به صورت پیش‌بینی محل دپوی زباله برای دفن زباله توسط دهیاری‌ها بوده، اما این موضوع در مناطق حفاظت شده به نحوی دیگر است و اجازه این کار داده نمی‌شود البته بخشی از این اقدام در راستای تاثیرگذاری حداقلی انسان‌ها بر حیات وحش است، چرا که ریختن زباله در اطراف روستاها خود عاملی برای افزایش حضور حیوانات در اطراف روستاها شده و خطراتی چون عادت حیات وحشی به محیط زندگی انسان‌ها و شکار آسان حیوانات و افزایش ضریب خطر حمله حیوانات به انسان‌ها است.

در منطقه قره‌پشتلو نیز این موضوع صدق می‌کند و عدم صدور مجوز دفن زباله موجب سرگردانی زباله‌ها شده و مشکلات دهیاری‌های در این منطقه را دو چندان کرده است.

بخشدار قره‌پشتلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بخش قره‌پشتلو در مناطق حفاظت شده قرار دارد، اظهار کرد: همین موضوع موجب شده تا محیط زیست مجوزی برای دپوی زباله در این منطقه صادر نکند.

علی افشار با بیان اینکه پیش از این زباله‌های روستایی توسط خود اهالی یا دهیاری‌ها در طبیعت رها می‌شد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از انجام این اقدام جلوگیری شده و دپوی زباله‌ها ساماندهی شده است.

وی دفن و دپوی زباله را یکی از وظایف اصلی دهیاری‌ها اعلام کرد و افزود: ما آمادگی داریم، تا با صدور مجوز از سوی محیط زیست، محلی استاندارد برای دپوی زباله در روستاهای منطقه قره‌پشتلو ایجاد شود.

بخشدار قره‌پشتلو با اشاره یه اینکه هم‌اکنون دهیاری‌ها زباله‌های خود را در دو مرکز تجمیع می‌کنند تا به مرکز دفن زباله شهرداری زنجان منتقل شود‌، گفت: این دو محل در روستای سهرین و شهرداری ارمغانخانه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در سایر دهیاری‌ها زباله بدون پرداخت هزینه‌ای دفن می‌شود، گفت: این در حالی است که دهیاری‌های بخش قره‌پشتلو باید علاوه بر هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد به شهرداری زنجان برای دفن زباله‌ها هزینه‌ای پرداخت کنند.

افشار با اینکه بخشدار قره‌پشتلو راه حل رفع مشکل مدیریت زباله در روستاهای این بخش را صدور مجوز برای دپوی آن خواند اما محیط زیست این کار را غیر قانونی و مغایر با شرایط مناطق حفاظت شده دانست.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در مورد مدیریت پسماند روستاهای بخش قره‌پشتلو کارگروه مدیریت پسماند جلسه‌ای برگزار و مقرر کرده است، تا زباله‌های این بخش در محل دپوی زباله «مهتر» جمع‌آوری شود، باید در روستاها آموزش‌های لازم ارائه شود تا تولید زباله به حداقل برسد.

حسین آبسالان با بیان اینکه روستاهای بخش قره‌پشتلو بیشتر در مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار دارند، افزود: امکان صدور مجوزهای جداگانه برای دفن زباله در این مناطق وجود ندارد.

وی علل این موضوع را مواردی چون تهدید طبیعت منطقه توسط زباله و همچنین جذابیت زباله برای تجمیع حیوانات دانست و گفت: باید در این مناطق با مدیریت و تفکیک زباله هزینه‌های دفن را به حداقل رساند.

به هر حال به نظر می‌رسد، باید فکری به حال زباله‌های روستاهای منطقه قره‌پشتلو شود، چرا که در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن دشت سهرین تنها زیستگاه آهوان شمالغرب و مناطق اطراف آن به جای تبدیل شدن به مرکزی برای زندگی حیوانات تبدیل به دشتی پر از زباله‌های انسانی خواهد شد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/ گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول