اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

یک سرپناه امن برای کودکان کار در شیراز/ از پذیرش تا تغییر باور

یکی از مراکزی که در شیراز در پذیرش و نگهداری کودکان کار و خیابان روند مطلوبی در پیش گرفته است به این کودکان خدمات موثری ارائه می‌دهد.

یک سرپناه امن برای کودکان کار در شیراز/ از پذیرش تا تغییر باور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کودکان کار و خیابان که در بسیاری از نقاط شهر به چشم می‌خورند اغلب به دلیل عدم برخورداری از سرپرستی مناسب توسط والدین خود برای کار و کسب درآمد راهی خیابان شده‌اند. در بسیاری موارد، اورژانس اجتماعی بهزیستی و یا مبارزه با آسیب‌های اجتماعی شهرداری، اقدام به جمع اوری این کودکان از سطح شهر می‌کند. یکی از مراکزی که شماری از این کودکان بعد از جمع آوری از سطح خیابان به آنجا فرستاده می‌شود، ساختمانی 2 طبقه و کاملا شبیه به محیط یک خانه واقعی است که در بلوار عدالت جنوبی شیراز واقع شده است. مرکزی که با ظرفیت نگهداری از 50 کودک کار و خیابان و بی سرپرست و بد سرپرست از 3 تا 6 ماه از این کودکان نگهداری می‌کند.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه آسمانیان مهربان شهر راز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: این موسسه خیریه از سال 97 به ثبت رسیده و به طور رسمی کار خود را اغاز کرده است.

احمد پژمان ادامه می‌دهد: در مرکز 7 عضو هیئت مدیره وجود دارد و مجموعه هزینه‌ها نیز به صورت هیئت مدیره‌ای تامین می‌شود و البته شماری از خیران نیز با کمک نقدی، پوشاک و مواد غذایی ما را همراهی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه موسسه خیریه آسمانیان مهربان شهر راز، تنها مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، کار و خیابان استف عنوان می‌کند: در این مرکز، ظرفیت نگهداری 50 کودک دختر و پسر 6 تا 12 در یک ساختمان 2 طبقه فراهم شده است.

 

پژمان می‌افزاید: طی یک سال گذشته موفق به سامان دهی 300 کودک در این مرکز شده‌ایم که از طریق شهرداری، اورژانس اجتماعی بهزیستی و یا به صورت خود معرف در موسسه پذیرش شده‌اند.

عضو هیئت مدیره این موسسه خیریه اعلام می‌کند: کودکان پذیرش شده برای ارائه خدمات عمدتا تا 21 روز در مرکز نگهداری می‌شوند اما در بسیاری موارد نگهداری از کودکان از 3 تا 6 ماه نیز وجود داشته است.

ارائه خدمات

پژمان با شرح روند پذیرش کودکان در موسسه خیریه آسمانیان مهربان شهر راز می‌گوید: بعد از پذیرش هر کودک، ظرف 4 ساعت باید حکم قضائی برای پذیرش او اخذ کنیم و در همان ساعات اولیه تست (اچ آی وی) و بررسی احتمال تجاوز جنسی از طریق پزشکی قانونی برای آنها را به انجام می‌رسانیم.

وی ادامه می‌دهد: برای هر کودک پس از ورود نیز یک چکاپ کامل پزشکی با همکاری مراکز درماین که با موسسه همکاری دارند به انجام می‌رسد و مددکار مرکز پیگیر وضعیت خانواده کودک می‌شود که اگر خانواده‌ای دارد آیا صلاحیت نگهداری از این کودک برخوردار است یا نه.

این عضو هیئت مدیره موسسه خیریه اضافه می‌کند: در صورت داشتن خانواده و بررسی وضعیت پذیرش کودک از سوی خانواده از آنها تعهد گرفته می‌شود و کودک به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود و تا 6 ماه بعد نیز وضعیت او نزد خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پژمان می‌افزاید: اما اگر کودک خانواده نداشته باشد و یا خانواده دارای صلاحیت لازم نباشند بعد از ارائه خدمات لازم در مرکز به مراکز شبه خانواده و بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

اصول کار

در میان صحبت‌هایی که با این عضو هیئت مدیره مرکز نگهداری از کودکان کار داشتیم، به نکته جالبی برخورد می‌کنم. اینکه در این مرکز سعی می‌شود تا نگاه کودک کار به شغل و شیوه کسب درآمد تغییر داده شود. برای این منظور کودکان را به کارخانه‌ها، هتل‌ها و ... می‌برند تا با فضای کسب و کار واقعی آشنا شوند و همچنین آنها را به کسب علم و تحصیل نیز تشویق می‌کنند.

 

در مرکز نیز مربی‌ها برای کودکان کلا سکاردستی، نمایش، نقاشی و ... برگزار می‌کنند تا توانمندی کودکان به مرحله اجرا در بیاید و خود را باور کنند.

توانمندی خانواده

عضو هیئت مدیره این مرکز خیریه در توضیحاتش همچنین می‌گوید که هر کاری در مرکز برای کودکان ایرانی انجام می‌شود برای کودکان افغانی هم به انجام می‌رسد.

همچنین از والدین معتاد برای رفتن به کمپ ترک اعتیاد و بعد هم پیدا کردن شغل حمایت می‌شود تا بستر مناسبی برای بازگشت کودکان به خانواده فراهم شده باشد.

در پایان نیز گفته می‌شود که 30 واحد خانه در بلوار امیر کبیر شیراز از سوی موسسه خیریه آسمانیان مهربان شهر راز احداث شده تا کودکانی که به هر دلیل نمی‌توانند نزد خانواده باشند و یا خانواده‌ای ندارند تا زمان ورود به دانشگاه در یک محیط شبه خانواده بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

تبعات مطلوب

اینکه در سطح شهر شاهد حضور کودکان کار و خیابان نباشیم و از آنها در مراکزی مناسب نگهداری شود روند موثری است که در کاه شآسیب‌های اجتماعی در این حوزه نقش بسزایی دارد و امیدواریم با حمایت و تلاش خیران شهر و دیار خود روز به روز اهد اقدامات موثری از این دست باشیم.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول