اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

وزیر آموزش و پرورش افغانستان: ایران هزینه زیادی برای تحصیل مهاجران می‌پردازد

وزیر آموزش و پرورش افغانستان با بیان اینکه فقر و ناامنی مهمترین مشکل نظامی آموزشی است، گفت: ایران طی 30 سال گذشته هزینه زیادی برای تحصیل مهاجران در این کشور پرداخت کرده است.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان: ایران هزینه زیادی برای تحصیل مهاجران می‌پردازد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،‌ آموزش و پرورش افغانستان طی 18 سال گذشته دستخوش تغییر و تحولات اساسی شده و در حال حاضر بسیاری از کودکان این سرزمین مشغول یادگیری و تحصیل در مدارس این کشور هستند.

حمله طالبان به مدارس و آتش زدن برخی از آنها، تصاویر تلخی است که طی چند سال گذشته بارها شاهد آن بودیم، هر چند این گروه اعلام کرده که دیگر مخالفتی با مدرسه رفتن کودکان حتی دختران ندارد.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان در این باره می‌گوید که شورای محلی در مدارس تشکیل شده و اعضای این افراد به طور دائم با طالبان در حال رایزنی برای کاهش حمله به مدارس و جلوگیری از محروم ماندن کودکان از تحصیل هستند.

بلخی معتقد است آموزش و پرورش در افغانستان طی سال‌های گذشته دچار تحول اساسی شده و تعداد دانش آموزان در این کشور از یک میلیون به بیش از 9 میلیون افزایش یافته‌اند و افغانستان تلاش دارد زمینه تحصیل تمام کودکان این سرزمین را فراهم آورد.

وی ناامنی را مهم‌ترین مشکل آموزش کودکان افغانستان دانسته و می‌گوید اگر صلح در این کشور تحقق یابد اعضای طالبان می‌توانند به عنوان معلم یا کارمند در این وزارتخانه استخدام شوند.

برای بررسی پیشرفت‌های اخیر در نظام آموزشی افغانستان با «میرویس بلخی» وزیر آموزش و پرورش افغانستان گفت‌گویی کردیم که در زیر می‌خوانید:

*تعداد دانش آموزان از 1 میلیون به 9 میلیون نفر افزایش یافته است

فارس: افغانستان طی چندسال گذشته چه پیشرفت‌هایی در حوزه آموزش و پرورش نسبت به دوران طالبان داشته است؟

در دوران پسا طالبان پیشرفت‌های عمده‌ای در بخش‌های مختلفی صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به افزایش دانش‌آموزان از 1 میلیون نفر به 9.6 میلیون نفر اشاره کرد که از این میان 38 درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تحصیل 529 هزار در مدارس خصوصی، افزایش تعداد معلمان از 23 هزار نفر به 229 هزار نفر که از این تعداد 200 معلم در مدارس دولتی و 28 هزار نفر در مدارس خصوصی در حال آموزش هستند و افزایش تعداد مدارس از 3400 به 180 هزار مدرسه از جمله پیشرفت‌هایی است که در طول سالیان گذشته در حوزه آموزش و پرورش به دست آمده است.

همچنین طی سال‌های گذشته میزان تحصیلان معلمان افزایش پیدا کرده و 25 درصد معلمان در حال حاضر داری مدرک لیسانس هستند.

از طرف دیگر برای آموزش دختران روستایی که مدارس رسمی از آنها بسیار دور بوده، کلاس‌های محلی ایجاد شده و این عامل سبب شده تا زمینه دسترسی دختران در مناطق روستایی به آموزش فراهم باشد و این کودکان از تحصیل محروم نباشند.

همچنین سیستم‌های اطلاعاتی آموزش و پرورش توسعه یافته و سیستم پرداخت حقوق کارمندان و معلمان با همکاری کابل بانک در مراکز ولایت‌ها ایجاد شده است که معلمان به راحتی و از طریق تیم‌های سیار بانکی و یا از طریق موبایل به راحتی حقوق خود را دریافت می‌کنند.

حضور زنان در پست‌های عالی رتبه آموزش و پرورش افغانستان افزایش یافته و در حال حاضر 14 پست رتبه اول دوم در کابل و مراکز ولایات در اختیار بانوان بوده و همچنین یک زن به عنوان معاون در وزارت آموزش و پرورش منصوب شده است.

*برنامه‌های جدیدی برای ساخت مدارس داریم

فارس: چرا تاکنون در بسیاری از ولایات‌ افغانستان شاهد مدارس فاقد ساختمان هستیم؟ در حال حاضر چه تعداد از دانش‌آموزان در افغانستان قادر به تحصیل نیستند؟

تحصیل دانش آموزان در مدارس فاقد ساختمان نشان از اشتیاق این افراد و آگاهی و شوق برای تعلیم و تربیت در بین کودکان و والدین آنها دارد.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان برای رسیدگی به این خواست مردم مدارس جدیدی را احداث کرده و در حد امکان مدارس قدیمی را تعمیر و در برخی موارد چادرهایی را برای آموزش کودکان فراهم کرده است.

طی سال‌های گذشته بیش از 8 هزار مدرسه احداث شده و 2 هزار مدرسه دیگر نیز از طریق وزارت توسعه روستایی در حال احداث است و همچنین قرار است طی 2 سال آینده بیش از 4 هزار مدرسه دیگر در سرتاسر افغانستان ایجاد گردد.

همچنین در حال حاضر به دلیل ناامنی و مشکلات دیگر 3.7 میلیون نفر از تحصیل محروم بوده که 70 درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند که به دلیل ناامنی، فقر و سنت‌های ناپسند و همچنین کمبود معلم زن از آموزش محروم هستند.

 

*ایجاد شورای مدارس برای رایزنی با طالبان

فارس:  طی چند سال گذشته شاهد حملات طالبان به مدارس افغانستان بودیم. چرا طالبان مدارس افغانستان را تهدید به حمله می‌کند؟ دلیل این امر چیست؟

در اکثر کشورها پس از درگیری و نبرد و در افغانستان نیز به دلیل ادامه این تنش‌ها شاهد تهدید برخی از مدارس در سرتاسر این کشور هستیم.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان با حفظ بی‌طرفی خود در این درگیری‌ها، راهبردهایی را طراحی کرده که در بازگشایی و ادامه فعالیت مدارس موثر بوده است.

شورای مدارس که شامل والدین، امامان جمعه و افراد با نفوذ و متعمد محلی است که در تمام مدارس ایجاد شده و به این افراد آموزش‌های لازم داده شده است، این شورا با مخالفان مسلح در رابطه با بازگشایی مدارس جلسه برگزار کرده و از آنها خواهان بازگشایی مدارس هستند.

از طرف دیگر مخالفان به این آگاهی رسیده‌اند که مردم به آموزش کودکان خود اهمیت داده و دیگر نمی‌توانند با توسل به زور مانع آموزش کودکان شوند.

*اعضای طالبان پس از توافق صلح جذب آموزش و پرورش می‌شوند

فارس: فکر می‌کنید بعد از توافق صلح میان افغانستان و طالبان وضعیت آموزش و پرورش در این کشور به چه صورت خواهد بود؟ آیا دستاوردهای اخیر در این حوزه در زمان صلح ادامه خواهد داشت؟

حفظ دستاوردهای مردم افغانستان و از همه مهم‌تر ادامه آموزش کودکان بخش اساسی هرگونه توافق صلح با طالبان خواهد بود و این خواست مردم، جامعه مدنی و حکومت است که به صورت واضح بیان شده است.

مردم افغانستان به اهمیت آموزش کودکان پی برده و با ابتکار عمل خود در بازگشایی مدارس نشان دادند که توانایی متقاعد کردن گروه‌های مخالف را دارند.

عرضه خدمات فوری در مکان‌هایی که بعد از توافق صلح امن می‌شوند، فراهم کردن زمینه کار به عنوام معلم و کارمند برای کسانی که به روند صلح می‌پیوندند، مشارکت مساجد و علما در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان در مناطق تحت کنترل طالبان از جمله مواردی است که وزارت آموزش و پرورش افغانستان برای بعد از توافق صلح در نظر دارد.

* ناامنی، فقر مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش در افغانستان است

فارس: مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش در افغانستان چیست و دولت افغانستان برای رفع آنها تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

ناامنی، فقر مهم‌ترین مشکل آموزش وپرورش در افغانستان است که مانع تحصیل 3.7 میلیون کودک شده و  49 درصد مدارس تعمیرات لازم را نداشته و دانش آموزان مجبورند در فضای باز و زیر چادر و یا مدارس اجاره‌ای درس بخوانند.

همچنین کمبود معلم یکی دیگر از مشکلات اصلی بوده که تاکنون حل نشده و روی کیفیت آموزش و پرورش کودکان تاثیر مستقیمی داشته است.

ایجاد کلاس‌های محلی، افزایش معلمان زن، توسعه برنامه جذب معلم از طریق دارالمعلمین و دانشگاه‌ها،‌ ساخت 6 هزار مدرسه در سرتاسر افغانستان و اصلاح مدارس از جمله برنامه‌هایی است که آموزش و پرورش افغانستان برای بهبود فضای آموزش در این کشور در حال انجام آن است.

همچنین برنامه جامع تا سال 2030 تدوین شده که این طرح شامل سیاست‌ها و راهکارهای برای رسیدگی به مشکلات و همچنین توسعه آموزش و پرورش افغانستان است.

فارس: ارتباطی وزارت و آموزش و پرورش افغانستان با ایران در چه سطحی است و ایران چگونه می‌تواند به ارتقای نظام آموزشی در افغانستان کمک کند؟ 

وزارت آموزش و پرورش افغانستان با وزارت آموزش و پرورش ایران از طریق امضای یادداشت‌های تفاهم طی سال‌های گذشته روابط همکاری متقابل و دوستانه داشته است.

 

برگزاری دوره‌های تخصصی واحدهای درسی، همکاری در عرصه تربیت معلم، ایجاد و توسعه مدارس پیشرفته، چگونگی جذب فارغ ‌التحصیلان افغان از دانشگاه‌های ایران، طرح‌های مشترک برای بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و ارتقای ظرفیت تخصصی و مدیریتی از جمله مواردی است که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

*ایران هزینه زیادی برای تحصیل دانش آموزان افغان پرداخت کرده است

فارس: جمهوری اسلامی ایران چه خدماتی را به دانش آموزان افغانستان ارائه می‌دهد؟ آیا در این زمینه تفاهمنامه‌ای میان دو کشور امضا شده است؟

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه، از آغاز حکومت موقت تاکنون با اتخاذ سیاستی منطقی نقش موثری در صلح و ثبات پایدار در افغانستان ایفا کرده و در سه دهه گذشته، کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه میلیون پناهنده افغان بوده است.

تاکنون ایران هزینه زیادی برای آموزش مهاجران افغانستان در مدارس دولتی این کشور و تربیت کودکان افغان کرده است.

تحصیل هزاران دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران، حضور هزاران دانش آموز در مدارس ایران، تحصیل 600 هزار کودک طی 30 سال گذشته در این کشور، اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای محصلین افغانستان، حمایت فنی از وزارت آموزش و پرورش افغانستان در  بخش نظام آموزشی، اعطای بورسیه‌های تحصیلی، ساخت مدارس و ایجاد مراکز تربیت معلم از جمله اقداماتی است که ایران طی سال‌های گذشته در افغانستان انجام داده است. 

فارس: در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.

از شما و خبرگزاری فارس تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول