اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

بیماران قلبی سکته‌های قبلی را جدی بگیرند

فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شواهد نشان می دهد که برخی از بیماران قلبی در استان دارای سوابقی از سکته های قلبی هستند که به دلیل جدی نگرفتن و عدم مراجعه به فراموشی سپرده شده است.

بیماران قلبی سکته‌های قبلی را جدی بگیرند

چنگیز آزادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: عدم مراجعه به موقع خطرات زیادی برای بیماران قلبی دارد، اظهار داشت: زمان طلائی برای رساندن یک بیمار دچار سکته قلبی به بیمارستان همان ساعات اولیه ابتلای یک فرد به دردهای مشکوک شکمی و قفسه سینه است و در صورت انتقال سریع بیمار دارای سکته قلبی به بیمارستان با تزریق داروها و در صورت لزوم انجام آنژیوگرافی اورژانسی و یا جراحی قلب اورژانسی احتمال مرگ و میر تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند و علاوه بر این کیفیت زندگی بعدی افراد و میزان زنده ماندن شان هم افزایش می یابد.

فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با اجرای برنامه 247 در بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) همپا با پیشرفته ترین مراکز پزشکی دنیا در صورت انتقال بیمار دچار سکته قلبی در زمان طلایی، امکان نجات دادن بیمار وجود دارد.

وی گفت: مصرف قلیان، دیابت و سوء تغذیه از مهمترین عوامل بیماریهای قلبی در سیستان و بلوچستان است، و در بین مراجعینی که دارای ناراحتی قلبی هستند، بیماریهای عروق کرونر قلب ( گرفتگی رگ های قلب) از شایعترین بیماریهای قلبی است.

وی ادامه داد: در بخش قلب بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) زاهدان، کلیه بیماران قلبی طی 24 ساعت بصورت شبانه روزی پذیرش و کلیه عمل های قلب در تمام ایام هفته به صورت اورژانسی و الکتیو انجام می‌شود.

آزادی افزود: طی 6 سال گذشته بیش از 15 هزار ویزیت و مشاوره قلب و 2 هزار جراحی قلب در بخش قلب بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه احساس درد در شکم و قفسه سینه از رایجترین علائم سکته قلبی است به همه افراد توصیه کرد دردهای قفسه سینه را جدی بگیرند و درصورت احساس درد در اسرع وقت برای گرفتن نوار قلب به درمانگاههای نزدیک مراجعه کنند، افزود: معمولا اثرات سکته های قلبی علائمی چون تنگی نفس، تهوع، استفراغ و خستگی غیر معمول را نیز در بر دارد.

فوق تخصص جراحی قلب افزود: با این وجود همه حملات قلبی با درد ناگهانی و احساس فشار در قفسه سینه رخ نمی دهد و مبهم بودن و غیر اختصاصی بودن نشانه ها و علائم سکته های قلبی باعث می شود تا بسیاری از افراد به دلیل حمله قلبی جان خود را از دست بدهند.

به گفته دکتر آزادی در برخی مواقع سکته های قلبی با دردهایی که از چانه تا شکم و یا در دست های چپ و راست احساس می شود همراه است و یا حتی در برخی بیماران مانند بیماران دیابتی ممکن است حتی درد وجود نداشته باشد.

وی گفت: کلیه اعمال جراحی قلب (ترمیم و گرفتگی رگ های قلب،تعویض دریچه قلبی،ترمیم دریچه قلبی،آمبولی های ریوی،عمل قلب کودکان) در این بخش انجام می گیرد که بیشترین آمار عمل های ما عمل CABG یا همان عمل رفع گرفتگی رگ های قلب است.

وی توصیه کرد: افراد به ویژه سالمندان حتماً رژیم غذایی سالم داشته و ورزش منظم انجام دهند و از لبنیات و گوشت کم چرب استفاده کنند، سیگار نکشند، سابقه خانوادگی خود در زمینه ابتلا به بیماری های قلبی را بشناسند و نیز از استرس و عصبانیت خودداری کنند تا قلب سالمی داشته باشند و کمتر در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار گیرند.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول