اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  گردشگری

لزوم مدیریت سرمایه گذاری برای تامین زیر ساخت صنعت گردشگری

کارشناس صنعت گردشگری گفت: برای تامین زیر ساخت های صنعت گردشگری و هتلداری نیاز به مدیریت قوی برای سرازیر کردن نقدینگی در مسیر درست هستیم ولی متاسفانه در این حوزه با مشکل و ضعف مواجه هستیم.

لزوم مدیریت سرمایه گذاری برای تامین زیر ساخت صنعت گردشگری

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، فرید الدین عطار یکی از مدیران جوان و خوش آتیه در صنعت هتلداری کشور است که اکنون مدیر هلدینگ هتلداری تارا در شهر مشهد است، خانواده عطار از سالیان دور در شهر مشهد در صنعت هتلداری فعال بوده اند و اکنون هتل تارا با مدیریت این مدیر موفق یکی از شناخته شده ترین و خوش نام ترین هتل های 4 ستاره کشور است که خدمات قابل توجهی به مسافران ارائه می دهد و میزبان بسیاری از مقامات و سفرا در طی دوران فعالیت خود بوده است.

عطار در گفتگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس اظهار کرد: نقدینگی هنگفتی در کشور در حالی به بخش های مختلف سرازیر می شود که به دلیل عدم آشنایی و تخصص صاحبان این سرمایه گذاری ها کارایی لازم را ندارند و به دلیل مدیریت ضعیف در زیر ساخت های کشور این موضوع مشکل آفرین می شود.

وی ادامه داد: سازمانها و نهادهای دولتی  به اسم مهمانسراهای دولتی اقدام به پذیرش مسافران می کنند و دستگاه های نظارتی در سال‌های اخیر متوجه این مشکلات شده و دستور داده که این به اصطلاح هتل مهمانسراها را واگذار کنید یا اجازه پذیرش مهمان غیر از نیروهای سازمانی خودتان را ندارید.

عطار با بیان اینکه مدیریت سرمایه بحث بسیار حیاتی است، ادامه داد: به دلیل اینکه صنعت هتل‌داری زیرمجموعه و بخش مهمی از صنعت گردشگری است، بسیار هزینه بر بوده و به صورت بالقوه نیازمند تزریق شدید نقدینگی است، با قیمت‌های کنونی، ساخت یک هتل با مساحت استاندارد و موقعیت مناسب نیازمند حدود 50 میلیارد تومان نقدینگی است و با توجه به اینکه تامین این حجم از نقدینگی از سیستم بانکی مشکل است، باید نقدینگی داشت.

عطار با مطرح کردن این پرسش که آیا با گسترش روز افزون هتل به تامین زیر ساخت‌ها و زنجیره مکمل صنعت گردشگری نیز به همین اندازه توجه شده، ادامه داد:  آیا هتلی می‌تواند بدون برق و آب و گاز باشد و بدون راه مناسب برای دسترسی ساخت هتل اقتصادی است؟ چنانچه وسایل و تجهیزات و امکانات برای ارائه خدمات استاندارد فراهم نباشد، ارائه سرویس چه وضعی پیدا خواهد کرد ؟ سیستم حمل و نقل فرسوده و حمل و نقل هواپیمایی نیاز به سرمایه گذاری ندارد ؟راه های زمینی و دریایی کشور نیاز صنعت گردشگری نیست ؟ ناوگان زمینی نیازمند به روزرسانی نیست و آیا ناوگان ریلی کشور در وضعیت ایده آل خود به سر می برد؟

وی با بیان اینکه در حالی به تعداد هتل‌های لوکس روزبه روز افزوده می‌شود که این موضوعات به عنوان پیش نیازو زیرساخت توسعه صنعت جهانگردی به حال خود رها  شده اند، ادامه داد: از زیر ساخت های استراتژیک مثل برق که در کشور ما با مشکل جدی مواجه است، ساده عبور میکنیم  و این مدیریت قوی وجود ندارد که به سرمایه گذار آدرس درست بدهیم تا بداند بیشتر از هتل به نیروگاه برق نیاز داریم، شاهد آن این است که در سال 1397 شمسی( 2018 میلادی) در شهر مشهد بین 20 دقیقه تا 2 ساعت قطع برق را تجربه کردیم و اداره برق با مکاتبات فراوان اصرار به  روشن کردن موتورهای دیزل داشت.

عطارافزود: فراموش کرده ایم، موضوع مهم برای سرمایه‌گذار دستیابی به بازدهی مالی پس از دوره زمانی معقول است ولی مدیریت موثری وجود ندارد که سرمایه گذار را راهنمایی کرده تا نقدینگی خود را آنگونه سرمایه گذاری کند تا ضمن برطرف کردن نیاز کشور به طورمثال در صنعت برق دچار کمبود نباشیم و در این بخش ورود کنید ما بازگشت اصل و سود شما در فلان مدت تضمین می‌کنیم.

این کارشناس صنعت هتلداری ادامه داد:  شاید 230 هتل در شهر مشهد احتیاج نداریم ما مشکل پیک های مصرف مشهد است که در تعطیلات نوروز و تابستان و تعدادی از اعیاد است ،اگر ارائه جایگزین سرمایه گذاری  که برای ساخت هتل در این دوره های زمانی سال که به دوماه هم نمی‌رسد و پیک ورود مسافران است ، ساخت بیمارستان‌ها ، نیروگاه‌ها، سیستم حمل و نقل عمومی، مسائل شهری خطوط مترو سرمایه‌گذاری می‌کردیم، اکنون شرایط بسیار بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه شهر مشهد در شرایط فعلی تقریباً بعد از تهران کلانشهر دوم کشور است و حدود ۵۳ درصد هتل های کشور در شهر مشهد قرار دارد در حالی که تهران به عنوان پایتخت کشور با کمبود هتل مواجه است، تصریح کرد: مطالب اینجانب بدین معنی نیست که دولت باید به سرمایه گذار علاقمند که مطالعه شده می خواهد ورود کند را بگیرد بلکه باید با عدد و رقم ، و نشان دادن حقایق اقتصادی و ترسیم دورنمای سرمایه گذاری خود او را آگاه سازد بسیاری شهرهای دیگر کشور تشنه ساخت هتل هستند با مشوق و حمایت های دولتی می توان نیاز کشور را در آن محیط ها که به دلایلی علاقه به ساخت هتل کمتر است را مدیریت کرد.

عطار افزود:  به عنوان مثال، زمانی که در تهران همایش بین‌المللی برگزار می شود، با مشکل مواجه هستیم چرا که در سطح بین المللی هتل 5 ستاره نیاز است و بسیاری از هیات ها اقامت در هتل 4 ستاره را نمی پذیرند ، در حال حاضر چند هتل آبرومند پنج ستاره در تهران داریم این مسئله بسیار جای سوال دارد، مدیران باید به سرمایه گذاری که هزار میلیارد نقدینگی دارد و درصدد سرمایه گذاری در هتلداری است، امکاناتی را فراهم کنند تا مجاب شود در تهران هتل بسازند که نیاز پایتخت برطرف شود نه اینکه در مشهد وفور هتل های  لوکس ولی خالی را شاهد باشیم .

وی خاطرنشان کرد: به این موضوع  مدیریت تخصیص منابع می گویند ولی به محض اینکه هتلداران این سخنان را مطرح می کنند پاسخ می شنویم که شما می‌خواهید شخصی وارد این صنعت نشود و بازار خودتان انحصاری بماند و این درحالی است که تاکون سخنان ما شنیده نشده است.

عطار ادامه داد: درخواست داریم  که به طور کارشناسی این موضوع بررسی شود، در خیابان امام رضا که مورد توجه سرمایه گذاران برای ساخت و ساز است، هتل ها بسیار متراکم در کوچه و پس کوچه ها مجوز داده و ساخته شده که خدایی نکرده یکی از این هتل‌ها آتش‌سوزی رخ دهد، تجهیزات آتش نشانی به واسطه تراکم امکان امدادرسانی ندارد، آن زمان چه کسی می‌خواهد پاسخگو باشد این مدیریت غلط است در حالی که برای اعطای مجوز باید استاندارهایی همچون عرض خیابان رعایت شود ولی شاهد آن هستیم که بدون رعایت قوانین هتل ها در کوچه بدون توجه به نیاز بازار سر بیرون بیاورند و بدتر اینکه این اقدام ضایع و هدر دادن سرمایه ملی است.

وی ادامه داد: شخص بنده که سرمایه ای در اختیار دارم این سرمایه ملی کشور است، درست است در اختیار من است ولی این سرمایه از منابع کشور به دست آمده، نمی‌توانم هر کاری که خواستم با آن انجام دهم، آیا یک باید اتاق فکری وجود داشته باشد به من سرمایه‌گذار بگوید آقای عطار شما این مقدار سرمایه دارید، این این پنج حوزه سرمایه‌گذاری کند شما در حوزه آبخیز داری کشور در بحران هست ، میلیاردها تومان نیاز به سرمایه داریم نیاز به تصفیه آب داریم کشورهایی تا  ۹۰ درصد آب آشامیدنی خود را با تکنولوژی روز از فاضلاب تامین می کنند این کار دولت های آنهاست ؟ خیر سرمایه گذاران یخش خصوصی را در راه و مسیر مفید راهنمایی و راهبری می نمایند.

به گزارش فارس، شایان ذکر است، جعفر عطار که مدیریت هلدینگ تارا را در اختیار دارد، موسس جامعه هتلداران کشور و همچنین جامعه هتلداران خراسان بزرگ  بوده و بیش از ۶ سال رییس جامعه هتلداران کشور و همچنین به مدت ۲۰ سال رییس اتحادیه هتلداران خراسان بزرگ و رضوی بوده است.

هلدینگ تارا با مدیریت حاج جعفر عطار شامل ۴ هتل است که از این بین سه هتل در شهر مقدس مشهد به زائران امام رضا(ع)  و یک هتل در تهران خدمت رسانی می کنند.

آژانس مسافرتی و جهانگردی پرسیا توس زیر مجموعه هلدینگ تارا مجری مستقیم و تخصصی تورهای گردشگری و تورهای ورودی و خروجی به ایران است که دفتر مرکزی آن در اسپانیا شهر مادرید و دفتر دیگر در ایران و در شهر مشهد  مستقر می‌باشد.

هتل چهار ستاره تارا واقع در مشهد به مدیریت آقای فریدالدین عطار در سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار افتتاح شد. این مجموعه دارای 111 اتاق مختلف (یک،دو،سه،چهارتخته و سوییت و آپارتمان)، سونای بخار وخشک، جکوزی، سالن کنفرانس کافی نت، کافی شاپ، رستوران، تراس چشم انداز روبه حرم مطهر است. هتل تارا یکی از نزدیکترین هتل های چهار ستاره به بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و ورودی صحن شیخ طوسی است که نمایی به یاد ماندنی و زیبا از آستان آن حضرت از بالکن و اتاق های آن قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول