اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«طراحی شهری» موضوع دومین قسمت «نسیم حیات»/ چرا شهرهای ما از لحاظ طراحی آشفته‌اند؟

دومین قسمت از برنامه تلویزیونی نسیم حیات یکشنبه 17 آذرماه با موضوع «طراحی شهری» از شبکه پنج سیما پخش شد.

«طراحی شهری» موضوع دومین قسمت «نسیم حیات»/ چرا شهرهای ما از لحاظ طراحی آشفته‌اند؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، دومین قسمت از برنامه تلویزیونی نسیم حیات یکشنبه 17 آذرماه با موضوع «طراحی شهری» از شبکه پنج سیما پخش شد.

بنا بر این گزارش، سیدمجید مفیدی شمیرانی عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و مهندس علی خانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران مهمانان این قسمت از برنامه نسیم حیات بودند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان نوسازی تهران در این برنامه در پاسخ به این پرسش که چرا شهرهای ما به لحاظ طراحی دچار آشفتگی‌اند، گفت: این آشفتگی انعکاس تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که پس از دوران قاجار و در پی ورود مدرنیسم گریبان ما را گرفت.

خانی، مهاجرت به شهرها و در نتیجه خارج شدن ابتکار عمل از دست مدیران شهری را علت اصلی ناکامی کشور در طراحی مناسب شهرها دانست؛ وضعیتی که با پایان دوران قاجار آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به عنوان مهمان دیگر این برنامه نیز با طرح این گزاره که هیچ نقطه ای از جهان هنوز به پایداری مطلوب نرسیده تأکید کرد: هر کدام از شهرهای دنیا پیشرفت هایی در این حوزه داشته‌اند.

مفیدی توسعه پایدار را موضوعی دانست که بعد از صد سال فراموشی باز بشر را متوجه خود کرده و افزود: همراه توسعه شهری باید به مقوله پایداری نیز توجه داشت.

وی ایجاد سامانه اتوبوس های تندرو در خیابان انقلاب تهران را یکی از پروژه‌های سبز پایتخت دانست که نمادی از توسعه پایدار شهر تهران است.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو مفیدی با اشاره به این که اختلاف در برخورداری از امکانات در تمام شهرهای جهان مشهود است، تصریح کرد: غرب الگوی ما در این زمینه نیست و ما باید از این حیث تعادل را در شهرهایمان برقرار کنیم.

استاد معماری دانشگاه علم و صنعت همچنین تأکید داشت: باید روند فروش تراکم در شهرها پایان پذیرد و استانداردهای این حوزه رعایت شود تا پایداری شهرها به مخاطره نیفتد.

خانی به عنوان نماینده شهرداری در این قسمت از برنامه عنوان داشت: شهرداری تهران به دنبال سرمایه‌گذاری و رونق‌بخشی به مناطق جنوبی تهران است، اما این مسئله را نباید دور از نظر داشت که بخش خصوصی علاقه دارد در مناطق شمالی شهر سرمایه‌گذاری کند.

نقد معضلات طراحی شهری با زبان طنز در بخش پوزنقد و بررسی تاریخچه طراحی شهری در دنیا از دیگر بخش‌های این قسمت از برنامه نسیم حیات بود.

نسیم حیات هر هفته یکشنبه‌ها ساعت 21:30 در شبکه پنج سیما به بررسی چالش های کشور در حوزه محیط زیست می‌پردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول