اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

انسداد بیش از ۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: از سال ۹۳ تاکنون ۳ هزار و ۹۰۴ حلقه چاه غیرمجاز در همدان مسدود شده است.

انسداد بیش از ۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در همدان

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور ستوده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور برای تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و... افزایش یافته است به طوری که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌هاست.

وی گفت: همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌ها و اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه‌ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاه‌های عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی از چاه‌ها، بایرشدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد فروچاله در برخی مناطق شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای‌استان همدان افزود: در سال ۱۳۹۳ طرح ملی «احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور» در شورای عالی آب تصویب شد که در آن وزارت نیرو با همکاری نهادهای ذیربط موظف به احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌های کشور شده است.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در اجرای طرح پیشگام بوده است تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل‌بخشی از نیمه دوم سال ۹۳ در استان ۳ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال ۹۷ مسدود شده که سبب صرفه‌جویی ۲۵۶ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

ستوده بیان کرد: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها موجب افت متوسط یک متری سطح آب‌های زیرزمینی استان شده بود.

وی از پیش‌بینی انسداد ۴۶۹ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۴۲۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسلوب‌المنفعه شد که سبب صرفه‌جویی ۱۲ میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: با این اقدام از برداشت غیرمجاز بیش از ۲۶۹ میلیون متر مکعب آب از آبخوان‌های استان جلوگیری به عمل آمده و این میزان آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده است.

وی گفت: این اقدام باعث شده در بعضی از دشت‌های استان سطح آب زیرزمینی افت نداشته باشیم و در تعدادی نیز سطح آب بالا آمده که این موضوع در هیدروگراف‌های استان به خوبی نمایان است.

ستوده ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۳ که طرح تعادل‌بخشی با جدیت آغاز شد که ۳ هزار و ۹۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان تاکنون مسدود شده است.

وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز را بیش از ۱۳۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: بیشترین چاه‌های غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده مربوط به شهرستان کبودراهنگ با یک‌هزار و ۲۳۱ حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از ابتدای امسال روند انسداد چاه‌های غیرمجاز ادامه دارد، افزود: دادگستری، نیروی انتظامی و فرمانداران همکاری مناسبی با این شرکت در انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان دارند که منجر به این عملکرد مطلوب شده است.

وی بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا بتوان در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

ستوده با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های تابعه استان نیز گفت: در شهرستان اسدآباد یک‌هزار و ۴۰۳ چاه غیرمجاز مسدود شد که موجب صرفه‌جویی ۱۱.۶ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان ۳۴۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شدند که سبب صرفه‌جویی ۲.۶ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی شده است خاطرنشان کرد: در  فامنین با انسداد ۱۰۲ چاه غیرمجاز ۹ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: در شهرستان‌های ملایر ۳۴۶، همدان ۵۰۷، بهار ۳۴۳، رزن ۶۷۷، کبودراهنگ ۱۲۳۱ و نهاوند ۱۲۶ حلقه چاه غیرمجاز مسدود کردیم که به ترتیب سبب صرفه‌جویی ۲۰ ، ۲۰، ۱۰، ۱۲۵، ۵۷ و ۷ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی شد.

وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند بیان کرد: ۲۳ گروه اکیپ گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان و رفع تصرفات به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول