اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیشرفت ۴۷ درصدی احداث صحن حضرت زینب (س) در کربلا+فیلم

طرح توسعه حرم امام حسین (ع) در قالب احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت داشته که در این طرح قرار است ساختمانی ۱۵ متر پایین‌تر از سطح زمین با ۲ طبقه روی زمین و ۳ طبقه زیر زمین ساخته شود.

پیشرفت ۴۷ درصدی احداث صحن حضرت زینب (س)  در کربلا+فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس،  توسعه حرم امام حسین (ع) از سال ۱۳۹۴ پس از خرید ملک‌های اطراف حرم سیدالشهدا (ع) توسط آستان قدس حسینی، برای آغاز روند اجرایی به ستاد بازسازی عتبات واگذار شد.  

در طراحی اولیه مقرر شد تا سال ۱۴۰۰ بخش نخست توسعه حرم امام حسین (ع) با عنوان صحن «عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س)» در مساحتی بالغ بر ۵ هکتار از بلوار باب القبله تا بلوار باب الرأس احداث و به بهره برداری برسد.

 

 

پس از آغاز روند احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س)، عملیات اجرایی ساخت صحن به دلیل سطحی بودن آب‌های زیرزمینی در کربلا با مشکلاتی مواجه شد.

بر همین اساس در مرحله نخست ساخت دیوار آب‌بند در دستور کار قرار گرفت که این روند حدود یک سال و نیم به طول انجامید و در نهایت دیواری به عمق ۴۰ متر و عرض یک متر برای جلوگیری از ورود آب احداث شد.

با این روند برنامه‌ها برای زمان بندی بهره‌برداری صحن عقیله بنی‌هاشم (س) با تغییراتی همراه شد.

 

 

پس از آن کار خاکبرداری عمیق به منظور اجرای پی‌ریزی و فونداسیون آغاز و عملیات اجرایی برای احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) سرعت گرفت.

هم‌اکنون مهندسان و کارگران کشورمان در حال تکمیل صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) هستند و با وجود شرایط عراق فعالیت‌ها تعطیل نشده و همچنان ادامه دارد.

یوسف افضلی معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به روند توسعه حرم امام حسین (ع) می‌گوید: روند توسعه حرم امام حسین (ع) در قالب احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) به خوبی طی می‌شود، به طوری که در حال حاضر حدود ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) بخش‌های مختلفی همچون  تل زینبیه، کتابخانه، موزه، آشپزخانه، دارالحرب، رستوران، مهمانپذیر، صحن حضرت امام حسین(ع) و صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) و همچنین بخش‌های اداری پیش‌بینی شده است که در مجموع ساختمان احداث شده ۲ طبقه روی زمین و ۳ طبقه زیر زمین خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) ۱۵ متر پایین‌تر از سطح زمین ساخته خواهد شد و برخی بخش‌های اداری ۳ طبقه زیر زمین و برخی بخش‌ها همچون صحن نیز روی زمین احداث می‌شود؛ چرا که قرار است هیچ بنایی بالاتر از حرم مطهر امام حسین (ع) ساخته نشود.

به گزارش فارس، صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) بخشی از طرح ۳۸ هکتاری توسعه حرم امام حسین(ع) است که در این بخش تنها ۵ هکتار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول