اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

سنگ و توسعه لرستان

استان لرستان ظرفیت‌های زیادی دارد که تا کنون در مسیر توسعه بخوبی و بدرستی از آنها استفاده نشده است.یکی از این ظرفیت‌های بزرگ در حوزه سنگ است که در صورت توجه ویژه دولت و حمایت مناسب از فعالان این حوزه می‌تواند در توسعه اقتصادی این استان نقش قابل توجهی داشته باشد.

سنگ و توسعه لرستان

خبرگزاری فارس لرستان، رهبر معظم انقلاب اسلامی به رسم موجود در آغاز هر سال شعاری برای آن سال در نظر می‌گیرند که بر اساس شرایط کلی کشور و متناسب با نیاز جامعه است.

امسال نیز ایشان با درک صحیح از مشکلات اقتصادی، همچون سالهای اخیر به این موضوع توجه ویژه ای داشته و شعار «رونق تولید» را برگزیدند.

 این شعار در راستای آن است که بتوان با تقویت ظرفیت‌های موجود و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی ضمن برداشتن گامی در راستای عدم وابستگی به بودجه نفتی، اقتصاد داخلی را نیز تقویت نمود تا نیازهای کشور تامین شود.

از طرفی با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، تقویت پتانسیل‌های داخلی امری ضروری و در شرایط فعلی کشور اجتناب ناپذیر بوده چراکه دشمن تمام توان خود را در جنگ اقتصادی گذاشته است.

*ظرفیت بزرگ معادن

یکی از ظرفیت‌های بزرگ که تاکنون به نوعی مغفول مانده و شاید آنگونه که می‌بایست به آن توجه نشده، حوزه معدن و سنگ است، چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی ظرفیت معادن به جای نفت در اقتصاد تاکید داشته‌اند.

 

استان لرستان نیز در این زمینه دارای ظرفیت های بسیار فراوانی است که در صورت توجه می‌تواند به توسعه این استان که اتفاقاً نسبت به بسیاری از مناطق دیگر شرایط اقتصادی بدتری دارد، کمک کند و از طرفی به افزایش تولید ناخالص در این استان و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان منجر شود.

* ظرفیت‌های سنگی لرستان

بر اساس آماری که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بدست آمده، حدود ۶۴ میلیون تن ذخایر سنگ در این استان شناسایی شده است و در صورتیکه موانع موجود در بحث آسیب رساندن به منابع طبیعی و محیط زیست نباشد این میزان تا ۵ برابر نیز قابل افزایش است؛ اما در عین حال بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند از آنجایی که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی امری ضروری است، نباید به دنبال آسیب رساندن به آن بود و بهتر آن است که جهت بهره‌برداری هرچه بهتر از این ذخایر موجود برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد و یا از روش‌های نوین استفاده کرد.

*راهکار افزایش ظرفیت استخراج سنگ

از طرفی راهکار دیگری که وجود دارد و می‌تواند به افزایش ذخایر سنگ شناسایی شده منجر شود، توسعه و ایجاد معادن زیرزمینی است؛ استخراج زیرزمینی می تواند ضمن جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست، ظرفیت‌های سنگ استان را بالا ببرد چنان که به گفته معاون معدنی سازمان صمت لرستان با اجرایی طرح ملی که در این زمینه در نظر گرفته شده با احتساب ذخایر زیرزمینی در لرستان میران ذخایر از 64 میلیون تن موجود به 95میلیون تن نیز خواهد رسید.

 

ضرورت حمایت دولت

فعالان حوزه صنعت سنگ می‌گویند توسعه و افزایش ظرفیت استخراج زیرزمینی سنگ نیاز به یکسری حمایت‌های ویژه از سوی دولت دارد؛ از طرفی موضوع مهمی که در این زمینه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد این است  که اگر بومی‌سازی تکنولوژی استخراج زیرزمینی را نداشته باشیم در آینده با مشکل جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

بی شک بومی سازی تکنولوژی استخراج زیرزمینی هم می‌تواند نیاز داخل را مرتفع سازد و هم در آینده ایران را به کشوری صادر کننده در این زمینه تبدیل کند که البته این موضوع ملزم به کمک دولت و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها است.

 

از سوی دیگر فرسودگی تجهیزات موجود در آسیب رساندن به محیط زیست نیز بسیار موثر بوده و موجب اعتراض بسیاری از فعالان زیست محیطی شده است و اگر شرایط به همین شکل پیش برود بدون تردید حیات معادن و به ویژه کارخانه های سنگ در آینده با مشکل مواجه خواهد شد و لذا بروزرسانی تجهیزات در هر شرایطی اجتناب ناپذیر است.

*استفاده از ظرفیت‌های فعلی

توسعه معادن و افزایش استخراج از معادن زمانی ضروری و مهم شده و می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد که ما توانسته باشیم از ظرفیت‌های در دسترس به نحو مطلوب و احسن استفاده کنیم، نه اینکه ظرفیت‌های فعلی را رها کرده و به دنبال منابع جدید بگردیم.

بر اساس آمار هم اکنون حدود ۸۰ درصد معادن سنگ لرستان با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت و استخراج سنگ هستند و این در حالی بوده که از ۴۰۰ کارخانه سنگ در استان نیز حدود ۳۲۰ کارخانه با میانگین ظرفیت ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند. این آمار به خوبی نشان دهنده آن است که برای استفاده از همین ظرفیت در دسترس نیز نیازمند برنامه‌ریزی درست و بهتر هستیم دولت‌مردان می‌بایست این زمینه را فراهم کنند.

 

تکنولوژی فرسوده کارخانه‌های سنگ

از طرفی بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد کارخانه‌های سنگ استان دارای تکنولوژی به روز و پیشرفته هستند و می‌توانند سنگ را به گونه‌ای که قابلیت صادرات داشته باشد فرآوری کند .این موضوع نشان دهنده آن است که کارخانه‌های فرآوری سنگ در استان لرستان جهت ادامه فعالیت و حضور پررنگ در بازارهای داخلی و بین المللی حتماً می‌بایست تکنولوژی خود را به روز کرده و از دستگاه‌ها و تجهیزات جدید استفاده کنند.

این کار نیز فقط زمانی صورت می‌گیرد که دولت نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته و ضمن اخذ تدابیری برای در اختیار دادن تکنولوژی مناسب به کارخانه‌ها، تسهیلات مناسب و ارزان قیمت نیز در اختیار آنها قرار دهد.

* انتخاب به عنوان پایلوت صنعت سنگ

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط بد اقتصادی در استان لرستان و از طرفی ظرفیت بالای حوزه سنگ در این استان یکی از کارهای بسیار خوبی که دولت می‌تواند برای پیشرفت این منطقه انجام داده و اشتغال‌زایی مناسبی نیز ایجاد کند انتخاب لرستان به عنوان پایلوت اجرای طرح توسعه صنعت سنگ است که جا دارد به طور جد از سوی مسوولان استان پیگیری شود.

فعالان حوزه سنگ در لرستان معتقدند حمایت ویژه دولت می‌تواند استخراج از معادن و فرآوری در کارخانه ها که اکنون با 80 و 30 درصد ظرفیت انجام می شود را رونق بخشیده و با اشتغال زایی مناسب نهایتا بهبود شرایطی اقتصادی در منطقه را به همراه داشته باشد.

انتخاب لرستان به عنوان پایلوت حوزه صنعت سنگ به شرط آنکه تسهیلات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده و ضمن برنامه ریزی در سطح کلان،  اختیارات مسوولان استانی نیز برای رفع مشکلات موجود افزایش یابد، می‌تواند انقلابی بزرگ در این حوزه  به همراه داشته باشد.

* بازاریابی و فروش

به گفته کارشناسان، افزایش استخراج و فرآوری سنگ زمانی می‌تواند مداوم و همراه با سود باشد که مشکلی در  بازاریابی و فروش محصولات شاهد نباشیم که البته بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند متاسفانه اکنون وضعیت خوبی در این زمینه نداریم.

مسلماً با توجه به شرایط حاکم بر کشور و استان لرستان، رونق فروش محصولات سنگی تنها با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت ویژه دولت امکان پذیر خواهد بود که در این زمینه برنامه ریزی برای استفاده از بازار کشورهای همجوار به ویژه بازار کشورهای سوریه و عراق که روند بازسازی در آنها در حال انجام است، بسیار مهم خواهد بود.

بی شک با توجه به شرایط منطقه استفاده از بازار عراق و سوریه تنها با دیپلماسی تجاری محقق خواهد شد و اگر دولت به این حوزه ورود پیدا کند می‌تواند گامی بلند در جهت توسعه صنعت سنگ لرستان باشد.

 

*توسعه لرستان از مسیر سنگی

در پایان بار دیگر باید تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود در کشور و به ویژه استان لرستان بیشتر در حوزه سنگ می تواند در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال فراوان در این استان کمک شایانی داشته باشد و این این موضوع با حمایت ویژه دولت دور از دسترس نیست اما به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در شرایط عادی نیز نمی‌توان امیدی به خارج شدن از شرایط فعلی و رسیدن به نقطه مطلوب داشت.

همانطور که کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند، تردیدی نیست که می توان از مسیر سنگ به توسعه در لرستان رسید.

انتهای پیام/

نگارنده سعید سرشار

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول