اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

باید از ثروت‌های غیر مولد مالیات گرفته شود/از خودروهای بالای 300 میلیون تومان مالیات بگیریم

عضو کمیته اصلاح نظام مالیاتی با بیان اینکه باید از ثروت‌های غیر مولد مالیات گرفته شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود که از ثروت‌های غیر مولد مانند ماشین و مسکن لوکس مالیات گرفته شود.

باید از ثروت‌های غیر مولد مالیات گرفته شود/از خودروهای بالای 300 میلیون تومان مالیات بگیریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دیروز نشست ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با همت اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران و با حضور محمدرضا یزدی زاده عضو کمیته اصلاح نظام مالیاتی و محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، یزدی زاده درباره وجود معافیت‌های غیر شفاف مالیاتی که در قانون هم ذکر نشده‌اند، گفت: متاسفانه در نظام اقتصادی ایران بخش‌های مختلفی وجود دارند که که به صورت پنهان از مالیات معاف هستند. به عنوان مثال بانک‌ها به کسانی که خود و ضامن‌شان 75 درصد بی‌اعتبار هستند، وام پرداخت می‌کنند و درصورت عدم پرداخت وام از سوی وام گیرنده آن را به حساب هزینه‌ها و مالیات می‌گذارند.

عضو کمیته اصلاح نظام مالیاتی با بیان اینکه باید از ثروت‌های غیر مولد مالیات گرفته شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود که از ثروت‌های غیر مولد مانند ماشین و مسکن لوکس مالیات گرفته شود. در کشور 1 میلیون اتومبیل لوکس بالای 500 میلیون تومان وجود دارد که باید از آن‌ها مالیات گرفته شود. ارزش این اتومبیل‌ها به 500 هزار میلیارد تومان می‌رسد. دلیل این میزان ماشین لوکس این است که جنبه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هزینه ساخت پالایشگاه خلیج فارس 4.8 میلیارد دلار یعنی 70 هزار میلیارد تومان شده است. به عبارتی با 500 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ای که در خودروهای لوکس هزینه شده،  می‌توانیم 7 پالایشگاه در کشور بسازیم. 7 پالایشگاهی که اگر ساخته شوند 2میلیون 700 هزار بشکه نفت خام خوراک آن‌ها خواهد بود و دیگری نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت. در صورت تحقق هدف مذکور، می‌توانستیم سالانه 100 میلیارد دلار از محل صادرات فراورده درآمد کسب کنیم.

وی در ادامه گفت: در دنیا مالیات وسیله‌ای برای تهدید سرمایه‌گذاری غیر مولد است. به اعتقاد بنده خودروهای تا 300 میلیون تومان باید از مالیات معاف شوند ولی از خودروهای 300 میلیون تومان تا 5 میلیارد تومان باید به صورت تصاعدی از 1 تا 5 درصد مالیات گرفته شود. در صورت تحقق این امر تا 100 هزار میلیارد تومان ظرفیت جدید مالیاتی خواهیم داشت.

یزدی زاده در پایان  تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده از محل فعالیت‌های غیر مولد می‌توان 180 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب کرد. نکته قابل تامل این است که این میزان درآمد مالیاتی مربوط به 2 میلیون خانوار ثروتمند در جامعه می‌باشد.

* پروانه پزشکان فاقد کارت خوان باید باطل شود

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست ساماندهی معافیت‌های مالیاتی گفت: بودجه شرکت‌های دولتی 1484 هزار میلیارد تومان است. درصورتی که این شرکت‌ها 10 درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، 140 هزار میلیارد تومان منابع مالی آزاد می‌شود. با این میزان منابع مالی به راحتی می‌توان بخش زیادی از کسری بودجه کشور را حل کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص فرار مالیاتی پزشکان گفت: سازمان امور مالیاتی باید مطب‌های پزشکان را رصد کند و اگر مطبی کارت خوان نداشت پروانه پزشک را باطل کند. مالیات علی الراس هم گزینه خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان است.

حسن نژاد در پایان تصریح کرد: در دنیا دستگاه‌های مالیاتی فوتبالیست‌های مشهوری همچون رونالدو و مسی را راهی زندان می‌کند ولی متاسفانه در ایران هنوز نمی‌توانیم از پزشکان مالیات بگیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول