اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کلید سلامت خانواده در دست کدبانوی خانه

یک خانم خانه‌دار وقتی وارد آشپزخانه می‌شود، با غذایی که تهیه می کند، با پخت و پزی که انجام می‌دهد،‌ سلامت جسم و جان و آرامش اعضای خانواده را رقم می‌زند.

کلید سلامت خانواده در دست کدبانوی خانه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، تغذیه اشتباه یکی از مشکلات جوامع امروزی است. گرفتاری‌های شغلی، کمبود وقت و بسیاری عوامل دیگر، سبب شده تا خیلی‌ها مراقب تغذیه خود نباشند. بسیاری از بیماری‌های ما از نوع تغذیه است و در عین‌حال درمان بسیاری دردها نیز در غذاها است. غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم، یکی از مهم‌ترین و شاید اساسی‌ترین راه دستیابی به سلامت جسم است.

تغییر شیوه زندگی در دهه‌های اخیر، وضع سلامت مردم را دستخوش دگرگونی کرده است، تغییر سنت‌‌های گذشته و رو آوردن به شیوه‌‌های جدید زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی و افزایش شیوع بیماری‌‌های غیر واگیر نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های نو ظهور شده است.

انتخاب مواد غذایی که هر روز وارد سبد غذایی خانواده می‌شود، به عواملی چون بودجه خانواده و سهمی از بودجه که برای خرید غذا اختصاص می‌یابد و از طرف دیگر به سلیقه و ذائقه فردی که از انواع مواد غذایی موجود در بازار انتخاب می‌کند، بستگی دارد. بنابراین دانش تغذیه‌ای این فرد که به طور معمول زن خانواده است، نقش مهمی در سلامت افراد خانواده و مهم‌تر از آن، چگونگی شکل‌گیری ذائقه افراد خانواده دارد.

زنان در دانش تغذیه‌ای خانواده نقش بسیار مهمی دارند

فرزانه کمایی با اشاره به نقش بانوان در تأمین سلامت غذایی خانواده به خبرنگار فارس گفت: نقش زنان در تأمین سلامت و الگوسازی زندگی سالم در خانواده انکارپذیر و درخور توجه است و لزوم آگاه‌سازی و ارتقای دانش تغذیه‌ای زنان را در جامعه نمایان می‌سازد، زیرا زنان در مدیریت بودجه غذایی و دانش تغذیه‌ای خانواده نقش بسیار مهمی دارند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا افزود: زن خانواده باید توجه داشته باشد که این سبد هر روز با چه موادی به خانه می‌آید، چه روغنی را برای خانه خود می‌خرد، از چه نوع گوشتی بیشتر استفاده می‌کند و چه میزان از سبزی و صیفی‌جات را در سبد غذایی خود جا می‌دهد.

وی با بیان این‌که زنان باید لبنیات، نان سبوس‌دار و غلات و حبوبات را در سبد غذایی خود جای دهند، بیان کرد: چاقی، دیابت، سکته‌های قلبی، بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی، افزایش فشار خون و عوارض زیاد آن، سکته‌های مغزی و آسیب‌های ناشی از آن، بیماری‌های اسکلتی استخوانی، پوکی استخوان و سرطان‌های گوناگون همه با بهبود تغذیه قابل پیشگیری هستند.

کمایی با تأکید بر این‌که زنان که مسؤولیت تغذیه تهیه و آماده‌سازی غذا را در منزل به عهده دارند نقش مهمی در ایجاد رفتار‌های غذایی صحیح و ذائقه سازی خانواده را دارند، تصریح کرد: با آموزش تغذیه زنان تا حدود زیادی می‌توان از عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، به نحوی که تا 40 درصد موارد سرطان، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی و۹۰ درصد موارد دیابت نوع ۲ نیز با پیروی از رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر با تغییر شیوه زندگی

شیوه سنتی در حال تغییر است و اغلب جوامع شهری و به خصوص جوانان به جای انتخاب سبد و سفره، خود را در غذاهای حاضری،‌ رستوران‌ها، غذاهای خیابانی و سلف سرویس‌ها می‌یابند و در شیوه جدید زندگی شهرنشینی که ماشین و حرکت و کار بیش از حد را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، روند انتخاب سبد و تولید غذاهای خانگی برای داشتن سفره کم‌رنگ شده است.

کارشناسان معتقدند عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها مربوط به تغذیه ناسالم است که مردم به آن عادت کرده و با وجود آشنایی با مضرات آن دست از خوردن آن نمی‌کشند.

الگوی غذای سنتی سالم‌تر از الگوی غذایی متداول امروزی است

پریسا یزدانی، کارشناس تغذیه با اشاره به نیازهای تغذیه‌ای خانواده گفت: نیازهای تغذیه‌ای خانواده از عواملی است که باید در اولویت اول انتخاب غذایی قرار گیرد، زیرا نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در شکل‌گیری الگوی غذایی بر عهده دارد.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که نیازهای تغذیه‌ای برای افراد خانواده، در سنین و شرایط مختلف متفاوت است، افزود: مثلاً نیاز کودکان دبستانی با اطفال زیر ۵ سال، نوجوانان با بزرگسالان، مردان با زنان، مادران باردار و شیرده با خانم‌های معمولی و ورزشکاران با افرادی که تحرک جسمی زیادی ندارند، متفاوت است؛ در اینجا است که مسؤولیت مادران در انتخاب غذایی و تنظیم الگوی غذایی برای خانواده، هر چه بیشتر شفاف می شود.

 وی با بیان این‌که فردی که وظیفه تنظیم برنامه غذایی خانوار را به عهده دارد، باید نگاهی عمیق و دقیق بر تمام این مسائل داشته باشد و نیازهای تغذیه‌ای افراد خانواده را در اولویت قرار دهد، بیان کرد: اولین گام برای برنامه‌ریزی تغذیه‌ای خانواده انتخاب غذایی است و چنانچه این مرحله به خوبی و به طور صحیح انجام نشود، افراد جامعه هرگز نخواهند توانست از سلامت کامل و مقاومت کافی در برابر بیماری‌ها برخوردار شوند و به این ترتیب جامعه‌ای رنجور، ناتوان، آسیب پذیر و غیرفعال را تشکیل خواهند داد.

 یزدانی با تأکید بر این‌که الگوی غذایی سنتی کشورمان بسیار سالم‌تر، مفیدتر و ارزان‌تر از الگوی غذایی متداول امروزی است، عنوان کرد: نگاهی به غذاهای سنتی متداول در جامعه نشان می‌دهد که این الگوی غذایی شامل استفاده از حبوبات به مقدار کافی در برنامه غذایی، جانشین کردن تخم‌مرغ و نیز مخلوط غلات و حبوبات به جای گوشت، استفاده از ماست و دوغ به جای نوشابه‌های گازدار بر سر هر سفره ایرانی، استفاده از سبزی خوردن همراه غذا، مصرف میوه‌های تازه فصل به جای آب میوه‌های آماده در طول روز و به طور کلی استفاده از غذاها و میان وعده‌های خانگی و تازه به جای غذاها و میان وعده‌های آماده و سرخ کرده و پرنمک یا پر شکر بوده است.

سهم غذاهای سنتی در سفره خانواده‌ها کمتر شده است

کارشناس تغذیه ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر میزان روغن و چربی قابل کنترل بوده و سالم‌تر هستند، اما غذاهای آماده دارای روغن و چربی ناسالم و زیاد بوده و قابل کنترل در هنگام پخت نیست و حداکثر 5 تا 7 برابر غذای سالم انرژی دارند.

وی با بیان این‌که با وجود ویژگی‌های مثبت غذاهای سنتی در سال‌های اخیر سهم غذاهای سنتی در سفره خانواده‌ها کمتر شده و غذاهای آماده به تدریج جایگزین آن شده است، اضافه کرد: غذاهایی که حتی نیاز به سفره و نشستن در کنار آن ندارد و ادامه این روند در جامعه ایرانی با غنای غذای سنتی خود می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه و خانواده‌ها باشد.

انتهای پیام/63101/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول