اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

قطار بستان‌آباد- تبریز چند ماه دیگه به تبریز می‌رسد؟ /بزرگراه تبریز- سهند اسفند امسال افتتاح نمی‌شود‌

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی وعده داد قطار بستان‌آباد به تبریز در 14 ماه آینده و بزرگراه تبریز- سهند تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسد.

قطار بستان‌آباد-  تبریز چند ماه دیگه به تبریز می‌رسد؟ /بزرگراه تبریز- سهند اسفند امسال افتتاح نمی‌شود‌

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ابوالقاسم سلطانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها اظهار کرد: برخی اقدامات راه و شهرسازی که یک نوع اقدام زیربنایی است برای مردم ملموس نمی‌شود ولی بحث رسانه‌ای کردن آن منجر به امیدافزایی و نزدیکی مردم به دولت می‌شود. 

وی افزود: چقدر راحت‌تر است که با یک بی‌دقتی کوچک یک حقیقت کاملا برعکس گفته می‌شود و این بستگی به انصاف رسانه‌‌ای دارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجموعه راه و شهرسازی و نماینده وزیر در استان همچنین رئیس شورای شهرسازی در حال خدمت هستیم به طوریکه وزارت راه و شهرسازی چندین استان در حد اداره کل و سازمان و غیره را در شهرها دارد. 

وی با بیان اینکه حوره فعالیت ما در ساخت زیربناهای حمل و نقل است، توصیح داد: جاده، آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی جزو زیربناهای حمل و نقل است و حجم تعهداتی که از این به بعد دولت در استان در زیرساخت‌های حمل و نقل باید انجام دهد، به نرخ امروز ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی افزود: بیش از ۸۰ درصد پروژه عمرانی توسط این مجموعه‌ها هدایت می‌شود. 

وی بیان کرد: به تناسب حجم کاری هیچ‌گاه در رسانه‌ها نمود عینی پیدا نکرده‌ایم. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: دو تونل بین تبریز و ارومیه به طول ۵ کیلومتر و هزینه ۶۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است که یک کار سختی بوده ولی هیچ‌وقت رسانه‌ای نشده است. 

۳۰ درصد از سکونتگاه‌های غیررسمی است

وی با تاکید بر اینکه مسکن و بازآفرینی شهری یکی از موضوعات و دغدغه‌های ماست، گفت: ۳۰ درصد از سکونتگاه‌های ما غیررسمی می‌باشد که نمونه آن حاشیه کوه عون بن علی است که چهره غمباری بر شهر داده است که با یک زمین لغزش و زلزله اتفاقات فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه حوزه بازآفرینی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی بر عهده راه و شهرسازی در کنار سایر اداره‌ها از جمله شهرداری است، گفت: تهیه طرح‌های عمران شهری دیگر وظایف ما می‌باشد به طوریکه این ساختمان فعلی مرجع تهیه‌کننده جامع شهری و طرح تفصیلی و به عنوان دبیرخانه چند کارگروه مهم می‌باشد. 

وی تصریح کرد: خارج کردن برخی زمین‌ها از دست ناپاکان، فضای سبز، تحویل زمین‌های گرفتار شده دستگاه‌های مختلف در دست برخی افراد از دیگر وظایف ماست.

40 هزار سهمیه آذربایجان‌شرقی در مسکن ملی

سلطانی ابراز کرد: سهمیه استان در مسکن ملی ۴۰ هزار و ۲۳۱ واحد مسکن ملی تعیین شده است که در برنامه طرح اقدام ملی مسکن قرار دارد که از این میان ۱۷ هزار واحد به متولی‌گری شرکت شهر جدید سهند است و ۱۰ هزار و ۱۹۹ واحد بر عهده ستاد می‌باشد و بنیاد مسکن نیز متولی ۴ هزار و ۸۹۹ مسکن ملی در محل‌های زیر ۲۰ هزار خانوار  می‌باشد و در نهایت ۷ هزار و ۶۹۲ نیز به عهده بخش بازآفرینی راه و شهرسازی است.  

وی یادآور شد: چهار شرط برای ثبت‌نام متقاضیان این طرح در نظر گرفته شده است که نخستین آن این است که از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، شرط دوم این است که از ابتدای انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی اعم از زمین و واحد مسکونی دولتی همچنین تسهیلات یارانه‌دار استفاده نکرده باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: شرط سوم تاهل و سرپرست خانواده بودن و شرط چهارم این است که حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.

وی با اشاره بر اینکه ۷ هزار و ۴۰۰ واحد از مساکن ملی خودمالک هستند یا زمین را ما داده‌ایم و یا در مرحله آماده‌سازی و عقد تفاهم‌نامه هستند، گفت: شهرک طلائیه، انتهای طالقانی، اندیشه، کرکج، انتهای یوسفآباد،  2 هزار واحد با تفاهم‌نامه بین ستاد حضرت امام که بخشی در مراغه و بخشی در شهرک باغمیشه ساخته می‌شود از جمله محل‌های مسکن ملی می‌باشد. 

سلطانی با تاکید بر اینکه وام مسکن یکم برای وام مسکن اولی‌هاست، گفت: نرخ بازپرداخت ۶ درصد و ۸ می‌باشد‌. 

علت تغییر آزاد راه تبریز- سهند به بزرگراه

وی در خصوص آزادراه تبریز سهند توضیح داد: قبلا این پروژه بزرگراه بوده که با دو خط رفت و دو خط برگشت طرح‌ریزی شده بود و با توجه بر اینکه  یک پروژه راهسازی نباید بیشتر از ۳۶ ماه طول بکشد ولی گاها ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد و هزینه‌های سنگینی از بابت تمدید کردن می‌دهیم ولی در کل درآمد دولت محدود است و این پروژه نیز به خاطر درآمد کم دولت با تعلل روبه رو شد. 

وی ادامه داد: نوع بزرگراه به آزادراه تبریز- سهند عوض شد و تبدیل به پروژه سرمایه‌گذاری شده و الان به جای چهارخطه، ۶ خطه اجرا می‌شود و الحمدالله از سال ۹۷ به خوبی در حال انجام است و پروژه با روند مشکل مالی وجود ندارد و از محل زمین‌ها می‌توان این مشکل را حل کرد. 

وی تاکید کرد: اگر به فصل بارندگی نمی‌رسیدیم شاید با ضریب اطمینان امید می‌رفت تا آخر اسفند تمام شود ولی با این روند تمام نمی‌شود زیرا چهار کیلومتر باقی مانده است ولی قطعا با برنامه‌ریزی تا آخر شهریور سال ۹۹ به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. 

سلطانی یادآور شد: برای نمونه سال گذشته، در جاده اهر، تبریز با فشارها دو کیلومتر آسفالت‌ریزی شد ولی فصل آسفالت‌ریزی نبود و آسفالت بالا آمد.   

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تبریز امکانات زیادی برای بارگذاری ندارد ولی در مقابل شهر نیاز به فعالیت‌های به عنوان فعالیت و تکاپو  می‌خواهد، گفت:  کریدور - تبریز سهند به عنوان کریدور فعال برای کاربری شهری با گرایش گردشگری و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده و با رعایت قانون دسترسی به آزادراه به شعاع هزار متر از طرفین محلی برای توسعه فراشهری خواهد بود. 

14 ماه طول می‌کشد تا قطار بستان آباد به تبریز برسد

وی در رابطه با آخرین وضعیت قطار بستان‌آباد به تبریز گفت:  تقاضا از بستان‌آباد کم است و روزی یک واگن هم نیست و این طبیعی می‌باشد و البته از تبریز هم انتقاد می‌شود زیرا تبلیغ آنچنانی نشد در حالیکه این پروژه  ۴/۵ ساعت مسیر  را به تهران نزدیک می‌کند و فردی که ساکن ائل‌گلی و خاوران و لیعصر باشد به بستان آباد رفتن خیلی راحت‌تر از خیابان راه‌آهن رفتن است ولی همچنان زیاد برای مردم ملموس نیست.

سلطانی متذکر شد: ریل‌گذاری مسیر بستان‌آباد به تبریز شروع شده و تعیین محل ایستگاه نیز یک مشکلی بود که با کمیته مکان‌یابی ائل گلی را تعیین کردیم. 

وی ادامه داد: به امید خدا، ظرف ۱۴ ماه آینده، می‌توان ایستگاه را به تبریز رساند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول