اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بزرگراه تبریز- ارمنستان ردیف دارد ولی پولی ندارد/ هشدار درباره زمین‌فروشی و شهرفروشی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بزرگراه تبریز به ارمنستان ردیف دارد ولی پولی ندارد، گفت: این طرح اصلا پولی ندارد و به عبارتی خوابیده است.

بزرگراه تبریز- ارمنستان ردیف دارد ولی پولی ندارد/ هشدار درباره  زمین‌فروشی و شهرفروشی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ابوالقاسم سلطانی امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث بازآفرینی شهری با یک مشکل اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و فرهنگی روبه‌ رو هستیم به‌طوریکه در این خصوص باید کار اجتماعی توسط نهادهای مسوول انجام گیرد و کار یک ارگان به تنهایی نیست.

وی افزود: این موضوع حاشیه‌ شهرها از یک نظام‌های بد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حکایت دارد که نتیجه آن حاشیه‌نشینی شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره بر اینکه ما یک دهه با رشد بی‌رویه مهاجران در شهرها مواجه بودیم، افزود: در یک برهه با شهرگرایی و شهرنشینی روبه‌ رو بودیم که از اواسط دهه ۴۰ آغاز شد و در دهه ۶۰ به اوج رسید. 

وی ادامه داد: قبول ندارم که مهاجرت و حاشیه‌نشینی بیشتر می‌شود زیرا مهاجرت حالت معکوس به خود گرفته است و احتمال دارد به لحاظ گرانی مسکن، روستاهای چسبیده به شهر به اولویت افراد برای ساخت خانه تبدیل شود. 

سلطانی گفت: شاید بتوان حاشیه‌نشین داخل شهر را کنترل کرد ولی حاشیه‌نشینی در روستاهای اطراف شهر سخت است. 

وی خاطرنشان کرد: چندین مورد اقدام برای مناطق حاشیه ‌نشین انجام دادیم که یک برنامه بسیار مدونی هستند به‌طوریکه یک سری پروژه اجرا شده است که از آنها می‌توان به بناب، مرند، اهر، میانه و منطقه خلیل‌آباد تبریز، یوسف‌آباد و انتهای طالقانی اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه دو برنامه در پیش داریم، ادامه داد: اولین اقدام این است که یک طرح تفصیلی در این محدوده‌ها اجرا کنیم که بازگشایی معابر جزو آنها می‌باشد همچنین تولید مسکن است. 

وی افزود: باید مسکن احداث کنیم مخصوصا باید جابه‌جایی در آن ۴۸ هکتاری انجام داد که هیچ کاری نشده و نزدیک خط گسل تبریز (نوار اتوبان پاسداران) می‌باشد.

سلطانی بیان کرد: اگر بتوان جایگزینی در محل‌های پیش‌بینی شده را با وجود مقاومت‌ها و مسائل اجتماعی انجام داد، قطعا یک دستاورد بزرگی خواهد بود و مکان‌هایی به تبع آن آزادسازی نیز به فضای باز شهری تبدیل می‌شود. 

وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی رتبه برتر در بازآفرینی شهری را کسب کرده است. 
 

مشکل مسکن‌های مهر

سلطانی با اشاره بر اینکه مساکن مهر مشکلی که دارد، این است که زمین مال خودشان نیست و اراضی برای دولت بوده و این یک مشکل حقوقی است، تصریح کرد: در کلیات شاید مسکن ملی شباهتی با مسکن مهر داشته باشد ولی در مسکن ملی اراضی زمین‌های ملی در جاهایی هستند که نیاز به آماده‌سازی آنچنانی ندارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: اراضی مسکن مهر بیشتر در خارج از شهر ساخته شده بود به همین خاطر هزینه‌های زیربنایی آنها به شدت زیاد بود. 

وی توضیح داد: وقتی مسکن ملی در داخل محدوده شهر است، دیگر اداره گاز، برق، آب و غیره موظف به ارائه خدمات هستند. 

سلطانی ابراز کرد: در محدوده شهرها با کمبود زمین مواجه هستیم ولی سعی می‌شود تا از طریق رعایت ضوابط شهرسازی و حداکثر تراکم پیش رفت.
 

بزرگراه تبریز به ارمنستان ردیف دارد ولی پولی ندارد

وی در رابطه با آخرین وضعیت بزرگراه تبریز به ارمنستان یادآور شد: یک بزرگراه از سمت فرودگاه به جاده خواجه ورزقان می‌رود و بزرگراه دیگری هم از اسپیران است که هر دو در یک نقطه به هم رسیده و به خاروانا می‌روند و سپس تا ارمنستان ادامه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه بزرگراه تبریز به ارمنستان ردیف دارد ولی پولی ندارد، افزود: این طرح اصلا پولی ندارد و به عبارتی خوابیده است و دست مس سونگون درد نکند که با تامین مالی مسیر خواجه -ورزقان به این پروژه تحرک داده و ۶۵ کیلومتر از این آزادراه ساخته شده است و امید است با ورود سرمایه‌گذار شاهد پیشرفت باشیم. 
 

۴۵ درصد پروژه‌های راهی کشور در آذربایجان

وی بیان داشت: ۴۵ درصد پروژه‌های راهی کشور در استان آذربایجان‌شرقی است به‌طوریکه در برخی استان‌ها شاید بار ترافیکی آنچنانی نباشد و حتی ضررده هم باشد ولی چنین پروژه‌هایی در استان ما سودده هستند.

سلطانی ابراز کرد: ما یک استادی داشتیم که همیشه به شاگردانش می‌گفت ما شهرسازان و مهندسان خودمان را با نظام‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه هماهنگ نکنیم، ابزاری در دست بساز و بفروش‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: سیاست‌های نظام شهرسازی ما را قبل از انقلاب توسط ارباب‌ها تعیین می‌شد و بعد از انقلاب به حالت تعاونی درآمد و منجر شد آنها در اطراف از روستائیان زمین خریدند و به دولت اطلاعی ندادند یا حتی عده‌ای از داخل دولت را تطمیع کردند و  در ارگان دولتی فردی را می‌شناسم که در همه جا یک قطعه زمین دارد زیرا هر جا که خواسته وارد شود و برای تطمیع وی یک قطعه داده‌اند. 

وی بیان کرد: در همه این مشکلات ردپای سوداگری، زمین‌فروشی و شهرفروشی دیده می‌شود و در شهرک باغمیشه نیز قصور شده است، متاسفانه این موضوع در شهرداری‌ها جاافتاده نیست. 

سلطانی خاطرنشان کرد: البته مقداری هم در جامعه دچار بی‌انصافی شده‌ایم زیرا همیشه با این حرف مواجه هستیم که چرا اجازه توسعه شهر به باغمیشه که روی خط گسل است را داده‌اند، در حالیکه اگر واقعی نگاه کنیم باید گفت که پس به کدام سمت باید می‌رفت؟ اگر اراضی جنوب منتهی به کسایی مدنظر است که آنجا گسل‌های اصلی را داریم و همچنین بخش عمده اراضی نیروهای مسلح است. 

وی افزود: سمت غرب تبریز نیز فضای سبز، راه‌آهن و مزارع است، از این‌رو همین کناره‌های کوه باقی می‌‌ماند. 

سلطانی متذکر شد: اینکه اطراف گسل خانه نمی‌سازند، اشتباه است زیرا می‌توان ساخت ولی به شرطی که حریم خط گسل(۱۵۰ متر از هر طرف) رعایت شود. 

وی اذعان داشت: اگر امروز باغمیشه نبود، مسکن شهرسازی وقت در باغمیشه آماده‌سازی نمی‌کرد، چه بسا که حاشیه‌نشینی به ولیعصر چسبیده بود.

سلطانی ادامه داد: اشتباه دوم در شهرک باغمیشه در اینجاست که عرض قطعه را ۷ متر داده است که دلیل آن جلوگیری از احداث ساختمان بالای دو طبقه است ولی متاسفانه الان شاهد این هستیم که به جای دو طبقه، ۷ طبقه احداث کرده‌اند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول