اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پرسش دانشجویان از نماینده سمنان: مجلس چقدر برایتان عواید مالی دارد؟

شماری از دانشجویان سمنانی از نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در خانه ملت پرسیده‌اند: مجلس چقدر برایتان عواید مالی دارد که حاضرید این‌گونه هزینه کنید؟

پرسش دانشجویان از نماینده سمنان: مجلس چقدر برایتان عواید مالی دارد؟

خبرگزاری فارس سمنان- گروه سیاسی: تالار خوارزمی دانشگاه سمنان در روز دانشجوی امسال میزبان احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس بود تا به این واسطه فردی به‌عنوان مسؤول رأی مردم، خود را در معرض پرسش‌های دانشجویان قرار دهد. این مراسم البته بدون دعوت از رسانه‌ها برگزار شد.

برنامه‌های پرسش و پاسخ همواره محل مواجهه با مطالبات متفاوتی است و فردی که خود را در معرض پرسش آن‌هم از نوع جوانان دغدغه‌مند و مطالبه‌گر قرار می‌دهد، باید توان پاسخگویی بالایی داشته باشد، از صبوری کافی برخوردار بوده و دانش و اطلاعات کافی به میدان بیاید و البته در کنار همه این‌ها، صداقت در گفتار را چاشنی سخنان خود کند.

برنامه روز دانشجوی امسال در دانشگاه سمنان با حواشی بسیاری همراه بود که برخی از آنها با جست‌وجوی هشتگ «#ماجرای_همتی» در فضای مجازی قابل دسترسی است.

به همین بهانه، دو تن از دانشجویان حاضر در جلسه را دعوت‌ کردیم تا در میزگردی، به بیان دیدگاه‌ها و روایت خود از برنامه روز دانشجو با حضور نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس بپردازند.

«امیرحسین سلیمی» و «علی مرجبی»، از دانشجویان حاضر در جلسه روز دانشجو با ما به بحث نشستند که بی‌مقدمه شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

برنامه در قد و قامت یک پرسش و پاسخ دانشجویی نبود

فارس: با سلام به هر دوی شما دانشجویان عزیز. جلسه روز دانشجوی امسال با پاره‌ای از حواشی همراه بود. پیش از پرداختن به حواشی، به‌طور کلی جلسه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سلیمی: با سلام و سپاس از دعوت شما. این برنامه در قد و قامت یک پرسش و پاسخ دانشجویی نبود. فردی که به دانشگاه دعوت می‌شود، باید پاسخگو باشد و فرافکنی نکند.

شأن دانشجو در این نشست حفظ نشد و نتیجه خوبی هم به دنبال نداشت. دانشجو به دنبال آن است که مسؤولان را پاسخگو سازد و ارزش‌هایی که برای مردم اهمیت دارد، را حفظ کند.

فارس: این نشست به‌نوعی ارزیابی عملکرد چهارساله نماینده مردم سمنان در مجلس هم بود. نگاه دانشجویان حاضر در جلسه به عملکرد آقای «احمد همتی» چطور بود؟

مرجبی: بخش کثیری از دانشجویان حاضر در جلسه بر این باورند که ایشان به دانشگاه آمده بود برای «پاسخ‌نگویی»!

ایشان می‌خواستند اتهاماتی که متوجهشان است، را از خودشان دور کنند.

ما نوشتیم و پرسیدیم اما پاسخی نشنیدیم

فارس: مگر چه اتهاماتی متوجه آقای همتی است؟

مرجبی: واضح است که جریان اصلاحات و به‌ظاهر امید بر مجلس مسلط هستند؛ اما ایشان می‌کوشید که خود را از این جریان جدا کند!

ما نوشتیم و پرسیدیم اما پاسخی نشنیدیم؛ سؤالمان این بود که شما متعلق به کدام جریان هستید؟

ایشان از اصلاح‌طلبی به فاز اعتدال‌گرایی شیفت می‌کنند و حالا هم می‌گویند در دوره قبل «ظاهراً مستقل» ثبت‌نام کرده بودم! سؤال ما این است که معنای «ظاهراً» دقیقاً چیست؟

نماینده باید مطالبه‌گر منافع مردم باشد؛ نه منافع جریان‌های سیاسی

فارس: سؤالمان را این‌طور پی می‌گیریم. نماینده تراز مردم سمنان از نگاه شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مرجبی: نماینده باید مطالبه‌گر منافع مردم باشد و نه منافع گروه‌ها و جریان‌های سیاسی.

نماینده فعلی مردم سمنان در مجلس نشان داده‌ که چندان به فکر منافع مردم نبوده‌اند.

وقتی پروژه‌ای به لحاظ کارشناسی صرفه‌ای برای مردم ندارد، چرا نماینده مردم باید دنبال آن باشد؟ ایشان هر چیزی می‌گفت جز آنچه دانشجوها درباره آن می‌پرسیدند!

جریانات دانشجویی منتظر حضور مسؤولان برای پاسخگویی و نظرخواهی هستند

فارس: این عدم پاسخگویی البته فراگیر است و مختص یک یا دو نماینده نیست. از نگاه شما ریشه این عدم پاسخگویی‌ها چیست؟

سلیمی: نظر شخصی من این است که برخی از مسؤولان در مردم ریشه ندارند و به همین سبب خود را در قبال آن‌ها پاسخگو نمی‌دانند.

اگر مسؤولان از دل مردم برآمده بودند، هرگز نمی‌توانستند این‌گونه رفتار کنند. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما این رفتارها ناشی از وابستگی به قدرت‌ها و جناح‌هاست.

آقای همتی گفته بودند که وامدار هیچ جریان و گروه سیاسی نیستند، اما عملکردشان خلاف این مسأله را ثابت می‌کند.

اگر یک جوان دانشجو بخواهد دو میلیون تومان وام بگیرد، با چه مشکلاتی مواجه می‌شود؟

نکته مهم دیگر اینکه بسیاری از مسؤولان اساساً برای حل مسائل به دانشگاه رجوع نمی‌کنند. این ادعا که بگویند ما با قشر فرهیخته دانشجو همراه هستیم، صرفاً یک ادعاست و بس!

جریانات دانشجویی منتظر حضور مسؤولان برای پاسخگویی و نظرخواهی هستند. سؤال من از شما این است که چند تن از مسؤولان استان تا امروز خود را در معرض گفت‌وگو با دانشجویان قرار داده‌اند؟!

هر چه دانشجویان می‌گفتند، ایشان پاسخ می‌دادند که این حرف‌ها شعاری است!

فارس: البته ما را به نشست‌های دانشجویی راه نمی‌دهند تا بتوانیم پاسخ دقیقی به پرسشتان بدهیم؛ ما یعنی رسانه‌ها. به خاطر آوردن نامشان برای ما دشوار است! انگشت‌شمار بوده‌اند.

سلیمی: آقای همتی که بیان می‌کنند طالب حضور در دانشگاه هستند، تاکنون دو بار در دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند که هر دو بار به توهین و بیان حرف‌های جناحی ختم شده است.

هر چه دانشجویان می‌گفتند، ایشان پاسخ می‌دادند که این حرف‌ها شعاری است!

یک‌جا گفتند می‌دانم که این حرف‌ها را ناخودآگاه می‌زنید! چطور به خودشان اجازه می‌دهند که این‌گونه درباره دانشجویان نظر بدهند؟

ادعای آقای همتی، واقعاً ادعای خنده‌داری است

فارس: ظاهراً یکی از نظرات تأمل‌برانگیز ایشان در جلسه مربوط به شفافیت آرای نمایندگان بوده؛ درست است؟

مرجبی: آقای همتی گفتند اکنون که آرا شفاف نیست، امکان زد و بند وجود ندارد؛ در حالی که دقیقاً فقدان شفافیت است که منجر به زد و بند و ایجاد رانت می‌شود.

فقدان شفافیت، باعث عمیق‌تر شدن فسادها می‌شود. ادعای آقای همتی، واقعاً ادعای خنده‌داری است.

وقتی شفافیت نیست، شما می‌توانید یک حکم عزل را به حکم نصب تبدیل کنید! کما اینکه ایشان کوشیدند که داماد معزول خود را دوباره نصب کنند!

ایشان چطور برای روزنامه‌شان وام گرفته‌اند؟

فارس: چه پرسش‌های مهم دیگری در نشست مطرح شد؟

مرجبی: یکی از سؤالات دیگر، مربوط به شفافیت مالی منابع انتخاباتی ایشان بود.

پاسخ ایشان برای بخش کثیری از جمعیت سالن قانع‌کننده نبود. آقای همتی درباره هزینه‌های روزنامه خود هم اعلام کردند که وام گرفته‌اند!

اگر یک جوان دانشجو بخواهد دو میلیون تومان وام بگیرد، با چه مشکلاتی مواجه می‌شود؟ ایشان چطور برای روزنامه‌شان وام گرفته‌اند؟

ایشان بار دیگر به دانشجویان توهین کردند

فارس: پس از مراسم در فضای توئیتر مطالب فراوانی درباره جلسه نوشته شد. اصل حرف واکنش‌های پس از مراسم چه بود؟

سلیمی: ایشان بار دیگر به دانشجویان توهین کردند. کسی در تراز نمایندگی مردم چگونه می‌تواند در بزرگداشت شهید بلند شود و تندی کند و پس از جلسه هم به دانشجویان ناسزا بگوید و فحاشی کند؟

من تصور می‌کردم به‌هرحال ایشان در آن لحظه عصبانی شده‌اند و شاید واکنششان مقطعی بوده؛ اما ایشان در 16 آذر امسال نشان دادند که هر حرفی خلاف میلشان بیان شود، در وهله اول تلاش می‌کنند که حرف را سانسور کنند، سپس افکار را منحرف کنند و سپس اگر نتوانستند با پرخاش و فحاشی با مسأله مواجه شوند.

دانشجویان به ایشان گفتند چرا به جای فحاشی، مسأله را از طرق قانونی پیگیری نکردید؟

فارس: فارغ از مسأله نماینده مردم سمنان در بهارستان، ما با یک تیپ شخصیتی سروکار داریم که معتقدند امام زمان (عج) را هم می‌شود نقد کرد؛ اما نقد خود را برنمی‌تابند!

مرجبی: بله! دقیقاً. پشتوانه سخن من، هشتگ‌هایی است که با عنوان «#ماجرای_همتی» و «#جریان_هتاک» منتشر شد.

شما با جریانی طرف هستید که به هر امر مقدسی هتاکی می‌کند؛ اما تاب یک پرسش ساده را هم ندارد.

دانشجویان به ایشان گفتند چرا به جای فحاشی، مسأله را از طرق قانونی پیگیری نکردید؟ ایشان ابتدا دانشجویان سابق را «احمق» خطاب کرد و دوباره با همان الفاظ، پاسخ دانشجویان را دارد.

چرا ایشان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را تحقق وعده خود عنوان کردند؟

اگر ایشان در قامت نماینده، تحمل شنیدن حرف منتقدان را ندارند، بحث دیگری است! باید از طیفی که مورد توهین قرار گرفتند، عذرخواهی کند!

البته من شجاعت ایشان را ستایش می‌کنم. کم‌تر کسی جرأت می‌کند که به دانشگاه بیاید، به سؤالات پاسخ ندهد و فحاشی هم بکند و بعد هم بگوید من مشتاقم به دانشگاه بروم و با دانشجویان صحبت کنم.

درباره برادر ایشان هم باید بگویم که کسی از او سؤالی نپرسید! 

فارس: روابط‌عمومی دفتر نماینده مردم سمنان در مجلس بعد از نشست با شما اطلاعیه‌ای هم صادر کرد. روایت دفتر آقای همتی از جلسه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سلیمی: پس از جلسه، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی شاهد بودیم؛ دانشجویان پرسش‌های بی‌پاسخ خود را هم در فضای مجازی منتشر کردند اما وقتی به کانال ایشان سر زدند، مشاهده کردند که جای روایت فضای واقعی جلسه، با بی‌شرمی یک کلیپ دو دقیقه‌ای از یک دانشجو را که منتسب به یک تشکل خاص سیاسی است، منتشر کردند. این رفتار گزینشی دون شأن نماینده بود.

چرا ایشان قصد دارند در مسائل شهری نیز دخالت داشته باشند و از افتتاح برخی پروژه‌ها بهره‌برداری می‌کنند؟

 

درباره برادر ایشان هم باید بگویم که کسی از او سؤالی نپرسید! از ایشان دعوتی هم نشده بود؛ اما برای دانشجویان سؤال بود که چرا باید بلند شوند و ابتدا دانشجوها را مورد خطاب قرار دهند و سپس به یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه خطاب و پس از مراسم هم به آن خبرنگار هتاکی کند.

هیچ‌کس در این‌باره توضیحی نمی‌دهد. افرادی شاهد این ماجرا بودند اما این جریان عادت دارد که هر آنچه دوست دارند باور کنند و هرچه که دوست ندارند را انکار کنند.

فارس: سخن آخر؟

سلیمی: پیش از آنکه برخی از پرسش‌های دانشجویان را بازخوانی کنیم، لازم است تأکید کنم که دانشجویان می‌توانند به‌واسطه مطالبه‌گری از بسیاری از مفاسد جلوگیری کنند؛ البته اگر جریانات سیاسی، جریانات دانشجویی را مصادره به مطلوب نکنند.

و اما سؤالات؛ ایشان ماهانه 30 میلیون تومان برای روزنامه خود هزینه و ادعا می‌کنند که برای تأمین این هزینه‌ها، وام گرفته‌اند؛ فارغ از فرایند دریافت وام، مگر ایشان چقدر درآمد کسب می‌کنند که می‌توانند اقساط این وام‌ها را بازپرداخت کنند؟

و مگر مجلس چقدر برایشان عواید مالی دارد که حاضرند 150 میلیون تومان از جیب مبارکشان هزینه کنند؟ شنیده‌ها حاکی از این است که رقم یادشده بسیار کم‌تر از ارقام واقعی است.

ایشان ماهانه 30 میلیون تومان برای روزنامه خود هزینه و ادعا می‌کنند که برای تأمین این هزینه‌ها، وام گرفته‌اند

موضع سیاسی آقای همتی مملو از تناقض است؛ ایشان گاه اصلاح‌طلبند و گاه اعتدال‌گرا و در روز نام‌نویسی هم خود را «ظاهراً مستقل» معرفی می‌کنند!

چرا ایشان برخلاف اصل تفکیک قوا در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند؟ چرا ایشان قصد دارند در مسائل شهری نیز دخالت داشته باشند و از افتتاح برخی پروژه‌ها بهره‌برداری می‌کنند؟

آیا بهتر نیست ایشان استعفا بدهند و توسط شورای شهر به‌عنوان شهردار انتخاب شوند؟

چرا ایشان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را تحقق وعده خود عنوان کردند در حالی که لایحه مذکور با طرح نظام معلمی در واژه نظام اشتراک لفظی داشت؟

لازم است به این پرسش‌ها پاسخ‌های صحیح و صریح داده شود.

فارس: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.البته خبرگزاری فارس حق حضور در دفتر این رسانه و پاسخگویی را نیز در پی مطالب و مطالبات شما عزیزان، برای آقای همتی قائل است.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول