اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اینجا شیب 80 درصدی هم ملایم است+ تصاویر و فیلم

کشاورزی با شیب 80 درصد در سوادکوه و زمین‌های زراعی موجود دو روی سکه‌ای هستند که استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی را دو‌چندان می‌کند؛ اینجا شیب 80 درصدی دوشادوش زنان و مردان کار و تلاش ملایم می‌شود.

اینجا شیب 80 درصدی هم ملایم است+ تصاویر و فیلم

خبرگزاری فارس شهرستان سوادکوه| کشاورزی در زمین‌های مسطح و داشتن آب و نور کافی و رسیدن محصول و فروش با شرایط ایده‌آل، سختی‌های خاص خود را دارد و کشاورز را روی شیب امید و ناامیدی می‌برد؛ اما اینکه ریسک کشاورزی را بالاتر از حد معمول ببرند و دست به کار شوند در زمین‌های که شیب تند ۸۰ درصدی دارد، نشان دهنده علاقه به کسب کار است و همه یعنی مانعی برای افراد متعهد نیست.

در زمانه‌ای که بیکاری و مشکل معیشت به عنوان کلید‌واژه‌های روزمره کوی و برزن تبدیل شد در یک زمین کشاورزی در منطقه استلک بخش مرکزی شهرستان سوادکوه؛ زمینی که میراث پدر است توسط فرزندان مرحوم رمضانعلی شعبانی  با تلاش و پیگیری کشت گندم می‌شود و این یعنی روح امید و تلاش و تعهد که کیومرث شعبانی از یادگار پدر جویا می‌شود.

*کشاورزی با شیب ۸۰ درصد در سوادکوه

فعالیت در زمینی با شیب ۸۰ درصدی بیانگر آن است که در هر شرایطی می‌توان کاشت و برخی مردم آمادگی فعالیت را دارند و مدیران باید کمک کنند.

اینجا زنان هم در کشت همانند مردان دست به کار می‌شوند بانوان شمالی از شیب 80 درصد هم واهمه ندارند در جایی که بداند رونقی می‌توانند در تولید داشته باشند، می‌‌کارند با همان دستانی که قرار است، دسترنج آنها رونق زندگی باشد که در پی صبوری از کشت در مزرعه با شیب تند رنگ می‌گیرد.

اینجا شیب ملایم است حتی اگر شیب زمین 80 درصد باشد آنها این شیب را در پی اراده‌ای که رنگ سفره‌های آنها را تغییر

اینجا شیب ملایم است حتی اگر شیب زمین 80 درصد باشد آنها این شیب را در پی اراده‌ای که رنگ سفره‌های آنها را تغییر می‌کرد، هموار می‌کنند تا همواره روزی خور سفره‌ای باشند که با دستان پرتلاش آنها رنگی می‌شود 

می‌کرد، هموار می‌کنند تا همواره روزی خور سفره‌ای باشند که با دستان پرتلاش آنها رنگی می‌شود و دستمزدش مردان و زنانی را پرورش می‌دهد که با نان حلال درس و مشق زندگی را فرا می‌گیرند.

شیب تند 80 درصدی زمینی که قابلیت کشاورزی دارد مانعی برای افراد متعهد نیست و در زمانه‌ای که بیکاری و مشکل معیشت به عنوان کلید‌واژه‌های روزمره کوی و برزن تبدیل شد در زمین کشاورزی مرحوم رمضان‌علی شعبانی در منطقه استلک بخش مرکزی شهرستان سوادکوه توسط فرزندانش و با تلاش و پیگیری کیومرث شعبانی، کشت گندم روح امید و تلاش و تعهد را نشان می‌دهد.

*کشاورزی با شیب 80 درصد در سوادکوه

کشت گندم در زمین کشاورزی مرحوم رمضان‌علی شعبانی‌ازودی در استلک پل سفید به نام مزرعه «کوره‌سر» به روش سنتی در یک شیب  80 در صدی با مدیریت کیومرث شعبانی فرزند مرحوم در حال انجام است.

 

* بی‌‌نیازی به خرید محصولی که توان تولید آن را داریم

کیومرث شعبانی که ساکن پل‌سفید و فعال اقتصادی و از خیران شهرستان سوادکوه است در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، گفت: پدرم چهار سال پیش فوت کرد و به صورت سنتی و با دست، کارگر روز‌مزد و با گاو‌آهن اقدام به شخم‌زنی زمین می‌کرد.

وی افزود: تصمیم گرفتیم تا راه پدر را ادامه بدهیم و من و خانواده‌ام به شیوه سنتی از زمین کشاورزی موجود برای کشت گندم و مصرف خانواده استفاده می‌کنیم.

شعبانی با بیان اینکه برای مصرف سالانه در ۵ خویز(۵ هزار متر مربع) اقدام به کشت گندم می‌کنند، خاطر نشان کرد: برداشت ما هم با استفاده از داس انجام می‌شود و حدود ۴ روز کشت می‌کنیم و روزانه ۶ کارگر برای کاشت کار می‌کنند.

وی گفت: استقلال اقتصادی و بهره‌مندی از زمین که خدا آن را در اختیار ما قرار داد و بی‌نیازی به خرید محصولی که توان کاشت، داشت و برداشت آن را داریم از اهداف فعالیت کشاورزی ما است.

 

 

 

*برابری زمین‌های زراعی بایر با زمین‌های در حال کشت


 

مدیر جهادکشاورزی سوادکوه در  این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان با اشاره به اینکه ۱۸۰ هزار هکتار سطح در شهرستان سوادکوه وجود دارد، گفت: ۷ هزار هکتار از سطح شهرستان سوادکوه، زراعی است که ۴.۵ درصد مساحت شهرستان را تشکیل می‌دهد. 

محمد اسماعیلی افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی سوادکوه در حال کشت و همین مقدار هم بدون استفاده است. 

وی از کیفیت بالای محصولات کشاورزی و حاصل‌خیزی خاک شهرستان سوادکوه خبر داد و خاطر نشان کرد: کشت گندم در۱۸۰ هکتار زمین، کشت جو در هزار و ۸۰۰ هکتار  و  و سیاه ریشه در ۸۰۰ هکتار  صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به برگزاری کلاس‌های مختلف که برخی از آن کلاس‌ها به صورت شبانه و در منازل کشاورزان و روستائیان اظهار کرد: در اختصاص بذر و کود برای فعالیت‌های کشاورزی محدودیتی نداریم ولی به دلیل غیر‌ساکن‌بودن در برخی روستا‌ها، هزینه‌های ایاب و ذهاب و نگهداری و موانع دیگر استقبال مورد انتظار برای استفاده از زمین‌های کشاورزی بدون استفاده در سوادکوه نمی‌شود.

*فرهنگ‌سازی و مشوق‌ها

 

 

استفاده از توانمندی‌های موجود برای دست‌یابی به پیشرفت از شاخص‌های طبیعی است ولی همطرازی زمین‌های زراعی با زمین‌های کشاورزی مستعد بدون استفاده برای فعالیت در سوادکوه ناراحت‌کننده است.

با توجه به فعالیت‌های ترویجی و پیگیری‌های جهاد کشاورزی برای بهره‌برداری بهینه از زمین‌های کشاورزی و عدم استقبال مورد انتظار از آن به نظر می‌رسد که فرهنگ‌سازی و تعیین و اجرای مشوق‌ها با کمک ادارات و نهاد‌های مختلف با محوریت فرمانداری می‌تواند راهکار مناسبی برای آن باشد.

برنامه‌ریزی برای تشویق صاحبان زمین‌ها برای کاشت محصولات کشاورزی، ایجاد زمینه‌های قانونی و انگیزشی اجاره زمین‌ها برای مجاب‌کردن صاحبان زمین‌هایی که توان یا شرایط کشت ندارند و ایجاد مطالبه شهرستانی برای بهره‌مندی از زمین‌های مستعد بدون استفاده می‌تواند برای رونق تولید کشاورزی شهرستان سوادکوه مفید باشد.

دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی روستا‌ها به عنوان حلقه اول اتصال به روستا وظیفه بررسی همه‌جانبه موضوع استفاده بهینه از زمین‌های زراعی بدون استفاده را دارند و پیشنهاد می‌شود بخشداری‌ها برای رفع موانع استفاده از زمین‌های زراعی برنامه‌ریزی کنند و با توجه به قوانین حمایتی موجود و تسهیلات تعریف‌شده بتوان گام‌های قابل توجهی برداشت.

کشاورزی با شیب ۸۰ درصد و هم‌اندازه‌بودن زمین‌های زراعی بدون استفاده با زمین‌های در حال کشت سوادکوه دو روی سکه‌ای هستند که استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی را دو‌چندان می‌کند.

تصاویر: مهر‌علی رهنمای /گزارش: عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول