اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سازمان‌های مردم‌نهاد باری برای دولت نیستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد باری برای دولت نیستند و نگاه ما نباید به سازمان‌های مردم‌نهاد امنیتی باشید.

سازمان‌های مردم‌نهاد باری برای دولت نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور ظهر امروز در اختتامیه جشنواره ورزش، مشارکت، سلامتی ویژه اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان سمنان اظهار کرد: کشور ما به‌واسطه فرهنگ و تمدن کهن خود، قدمت سازمان مردم‌نهاد آن از سازمان‌های دولتی بیشتر است.

وی تصریح کرد: از چند قرن قبل که در دنیا دولت-ملت‌ها شکل گرفتند، به‌موازات این تعریف جدید، سازمان‌هایی نیز با عنوان غیردولتی تعریف شدند و مخفف آن همان «ان.جی.او» است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: ما در بومی‌سازی، این سازمان غیردولتی را به سازمان‌های مردم‌نهاد ترجمه کردیم که می‌توان گفت به‌نوعی مکمل همان سازمان‌های غیردولتی هستند.

خجسته‌پور بیان کرد: در این شکل جدید سازمان‌های غیردولتی در کشورهای توسعه‌یافته که قبل از ما دولت ملت‌ها را تشکیل دادند، سازمان‌های غیردولتی به‌صورت تخصصی پا گرفته و تنها در یک حوزه کاملاً تخصصی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: انجام چند فعالیت تخصصی مختلف در یک سازمان مردم‌نهاد مشکلات و موانعی را بر سر راه این مجموعه‌ها به وجود آورده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: ترکیب چند فعالیت تخصصی در یک سازمان غیردولتی، عملاً این مجموعه را به یک سازمان دولتی یا شبه‌دولتی تبدیل می‌کند.

خجسته‌پور بیان کرد: جامعه هدف باید همراه با تمرکز و محوریت بر یک فعالیت تخصصی در سازمان‌های غیردولتی تعریف شود.

وی گفت: تشکیل سازمانی برای انجام امور اجتماعی و در عین حال انجام فعالیت‌های اقتصادی، یکی از معضلات این حوزه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: نباید در تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی دنبال نفع، سود و درآمدزایی اقتصادی باشیم و همچنین نباید در این مجموعه دنبال انجام فعالیت‌های سیاسی به معنای رقابت‌های سیاسی بود.

خجسته‌پور گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد باری برای دولت نیستند؛ در حوزه اجتماعی این سازمان‌ها باید حلقه واسط بین دولت و مردم باشند و در این صورت است که معنی سازمان مردم‌نهاد به خود می‌گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: برون‌سپاری فعالیت‌های اجتماعی از سوی سازمان‌های دولتی و استفاده از وجود فکری اعضای این سازمان‌های مردم‌نهاد به‌نوعی می‌تواند در تقویت نقش این سازمان‌ها و افزایش تعاملات سازمان‌های دولتی با آنان تأثیرگذار باشد.

خجسته‌پور افزود: نگاه ما نباید به سازمان‌های مردم‌نهاد نگاه امنیتی باشید؛ با وجود این نگاه ممکن است مانع فعالیت این سازمان‌ها بشویم.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید، رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را در راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد در استان‌ها و کشور شاهد بودیم؛ تصویب قانون سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از مطالبات این حوزه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: محوریت وزارت کشور برای صدور مجوز همراه با استعلام تخصصی از نهاد مربوطه برای فعالیت این سازمان‌ها یکی از ضروریات اصلی و بسیار مهم است.

خجسته‌پور اضافه کرد: استقبال کمرنگ از کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی که در استان برگزار شده است، در عین حالی که نیاز به آموزش در این حوزه داریم، باید به‌صورت تخصصی آسیب‌شناسی شود.

وی یادآور شد: نشست‌های هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت جدی‌تر تقویت شده و در طول سال به‌صورت مکرر برگزار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام‌شده در خصوص برگزاری این جشنواره، طی فرآیندی لیگ مسابقات سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت تقویمی مشخص در طول سال برگزار شده و به دوره‌های کوتاه چندروزه محدود نشود.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول