معصومه آقاپور علیشاهی در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: فضای کسب و کار کشور در حال روز و خوبی نیست متاسفانه به دلیل بروکراسی اداری دچار مشکل هستیم، در برخی موارد مصوبات مجلس و آیین نامه داخلی و اجرایی آنقدر سختگیرانه هست که افراد را از ادامه کار ناامید میکند.
وی تصریح کرد: برای نمونه فردی برای گرفتن مجور تاسیس بنگاه اقتصادی باید تنها 32 استعلام از جهادکشاورزی و 30 استعلام از فرمانداری و استانداری اخذ کند تازه اگر برگشتی برای نامه وجود نداشته باشد.
آقاپور افزود: از نظر زیرساخت دولت الکترونیک هم باید بگویم فقط ظاهر و یک اسم است تا به کنجکاوی مردم فقط پاسخی ظاهری داده شود، باید پرسید این دولت الکترونیک به کدام استعلام پاسخ داده است؟ خود همین دولت الکترونیک در این مورد خاص بروکراسی را پیچیدهتر هم میکند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موانع بهبود کسب و کار در کشور اظهار داشت: در کشور ما برای شخصی که می خواهد یک واحد تولیدی کوچک راه اندازی کند، باید حداقل 54 و حداکثر72 نامه مکاتبه شود که حداقل 254 روز کاری طول می کشد، تا این نامه نگاری ها انجام شود.
وی افزود: متاسفانه در سیستم اداری همه این کارها را انجام میدهند که بر کسب و کار نظارت کنند، اما دیگر فکر نمیکنند که این نظارت باید بعد از راهاندازی باشد و نه پیش از آن چرا که در این صورت همین سختگیریها به حدی میرسد که مانع ایجاد کسب و کار میشود.
آقاپور مشکل دوم در فضای کسب و کار را بخش وامدهی اعلام و تصریح کرد: واقعا شرایط سختی داریم مثلا در خصوص سرمایهگذاری یک فرد خارجی تعیین و تکلیف درستی مشخص نشده است، اینکه این فرد تملکش چگونه است، آیا میتواند یک خط تلفن و ماشین به نام خود بخرد، آیا دادگاه خاصی برای رسیدگی به شکایتش وجود دارد، همه اینها مشکلاتی بر سر راه سرمایهگذاری است و در کنار آن سوال مهم امنیت سرمایهگذاری برای یک فرد خارجی است که باید مشخص باشد و به ریسک وی پاسخ داده شود.
نماینده مردم شبستر در مجلس تصریح کرد: در زمینه فضای کسب و کار در استان آذربایجانشرقی هم باید بگویم حیطه مبلمان، خشکبار و مسائلی از این دست زمینه خوبی برای کسب و کار است اما اتاق بازرگانی تبادل و تهیه مواد اولیه، اینها تسهیلات خاصی میخواهند که باید فراهم شود.
وی افزود: همانطور که استاندار شاکی است که از مرکز به وی اختیارات زیادی داده نشده، خود استانداری هم به فرمانداری باید اختیارات لازم را بدهد و فرمانداری به ادارات تا روند بروکراسی از این پیچیدگی دربیاید.
آقاپور گفت: من خواهش دارم که دوربینی در ورودیهای تبریز تعبیه شود که ملاحظه کنید ماشینهای پلاک شهرستان به چه تعداد برای گرفتن استعلام نامه و کار اداری به خود تبریز تردد میکنند، میتوانم ادعا کنم نیمه بیشتر این ترددها برای کار اداری است و بس.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار مجلس هم گفت: در حال تسلیم قوانینی هستیم برای خلاصه کردن قانون برداشتهای متفاوت همین طور قوانین جایگزین با آنچه هم اینک موجود است تا روند بروکراسی را از این پیچیدگی شاید بتوان برهاند.
آقاپور همچنین در خصوص رتبه فضای کسب و کار ایران نیز اظهار داشت: متاسفانه رتبه ایران در این زمینه از چند سال گذشته تا امروز پنج پله سقوط کرده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تولید ارزش افزوده هیچ راهی جز فعال کردن بنگاههای کوچک و متوسط نداریم و باید از خام فروشی و فروش مواد اولیه دست برداریم و تنها کاری که میتواند با کمترین هزینه و بیشترین خروجی به اقتصاد کشور کمک کند، راهاندازی بنگاههای کوچک و متوسط هستند.
انتهای پیام/60001/