اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سیب‌زمینی چهارمحال و بختیاری فاقد آلودگی نیترات است

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پایش کیفیت محصولات کشاورزی در کشور کلید خورده است؛ آلودگی نیترات در سیب‌زمینی تولیدی این استان مشاهده نشده است.

سیب‌زمینی چهارمحال و بختیاری فاقد آلودگی نیترات است

علی مرشدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان اینکه 114 پروژه خاتمه یافته و در دست اقدام در حوزه تحقیقات آب و خاک در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: بحث آلودگی خاک به وسیله کودهای شیمیایی و تأثیر این کودها بر محیط‌زیست از جمله موضوعات مهم در حوزه پژوهش‌های خاک و آب است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود منابع آب در بخش کشاورزی، عنوان داشت: در تلاش هستیم نیاز آبی کشاورزان را تأمین و به آن‌ها معرفی کنیم تا از این طریق بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: تنش‌های آبی بر روی میزان تولید محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد، پهنه‌بندی حاصلخیزی خاک، هوشمندسازی کشاورزی، استفاده از فن‌آوری‌های نوین در آبیاری اراضی کشاورزی و پایش کیفیت خاک از جمله اقداماتی است که می‌تواند گیاه را با شرایط سازگار کند.

مرشدی با بیان اینکه از سال 1385 آزمون خاک در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود، توضیح داد: این آزمون میزان کود موردنیاز خاک را تعیین می‌کند، همچنین کنترل کیفیت و پایش تولید و توزیع کود نیز در استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پایش کیفیت محصولات کشاورزی در کشور کلید خورده است؛ آلودگی نیترات در سیب‌زمینی تولیدی این استان مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: پایش محصولات کشاورزی، بررسی تأثیرات تغییر اقلیم بر اثرات کمی و کیفی محصولات تولیدی، ارائه الگوی مناسب کشت، برآورد محصول تولیدی در سطح‌های زیر کشت و جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی از وظایف بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول