اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

کیفیت پوشاک مدارس را می‌توان بدون تغییر قیمت تا 40 درصد افزایش داد

رئیس انجمن طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس با اشاره به اینکه عامل اصلی نارضایتی اولیا و دانش آموزان در هنگام خرید لباس، ضعف در طراحی و الگوسازی است، گفت: کیفیت پوشاک مدارس را می‌توان بدون تغییر قیمت تا 40 درصد افزایش داد.

کیفیت پوشاک مدارس را می‌توان بدون تغییر قیمت تا 40 درصد افزایش داد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  طبق قانون ساماندهی مد و لباس کشور، نهادها و سازمان‌های متعددی ملزم به همکاری و ایجاد تعامل سازنده با انجمن پوشاک مدارس هستند،  موضوع سلامت جسمی قشر محصل و دانش‌آموز را در مصادیقی متبلور دانست که به اذعان بسیاری از نمایندگان جامعه پزشکی و روانشناسی، جنبه‌های روحی و روانی را نیز در بر می‌گیرد.

 از پوشاک و البسه‌ای که متناسب با آناتومی و کالبد باید طراحی و تولید شود تا استفاده از بهترین مواد و متریال برای تولید چنین اقلام مصرفی که باید از مرغوب‌ترین اجناس انتخاب و تهیه شوند.

چنین الزام و مقرراتی است که نیاز ورود نهادی تخصصی با افراد کارآمد و متخصص را به‌منظور رعایت کلیه این جوانب و نظارت بر نحوه اجرا و تولید چنین محصولی بر اساس الگوهای استاندارد جهانی واجب می‌سازد.اغلب مدارس و مراکز آموزشی در سراسر دنیا از قانونی مبنی بر متحدالشکل بودن البسه محصلان تبعیت می‌کنند، قالبی که به‌عنوان یونیفورم و یا روپوش مدارس تلقی شده و علاوه بر توجه به فرم، رنگ و تنوعی که باید برای افزایش روحیه، ارتقای سطح پویایی و شادی این قشر متأثر از روانشناسی رنگ منجر می‌شود، باید بر طرح اثر و جنس و نوع پارچه به‌کاررفته در چنین پوشاکی نهایت دقت صورت گیرد تا در سلامت دانش‌آموز خللی وارد نشود.

از همین رو هم‌زمان با سال رونق تولید ملی، انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و به‌تبع آن، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از افراد متخصص، فعال و دغدغه‌مند در عرصه لباس مدارس آغاز به کارکرده است.

 با حمید یوسفی رئیس انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در این زمینه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

* آقای یوسفی لطفاً درباره چرایی شکل‌گیری و تأسیس انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس توضیح دهید.

اوایل سال 97 به پیشنهاد دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پروژه مطالعاتی برای تشکیل یک‌نهاد تخصصی و مستقل برای ساماندهی عوامل مرتبط با پوشاک مدارس و ایجاد بستری برای افزایش کیفیت طراحی و تولید این محصولات آغاز شد که پس از طی یک پروسه 9 ماهه به کمک صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان و همچنین عوامل مؤثر در تولید پوشاک مدارس در قالب طرحی با عنوان تأسیس انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران به کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ارائه شد.

گستردگی تأثیر پوشاک مدارس در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین تأثیر آن بر جریان‌سازی در حوزه مد و لباس و ایجاد ذائقه برای کودکان با در نظر گرفتن تمامی المان‌های ملی، مذهبی و جغرافیایی از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در ترسیم اهداف کلان انجمن مؤثر بوده‌اند. البته لزوم توانمندسازی تولیدکنندگان پوشاک مدارس برای افزایش کیفیت پوشاک مدارس و باورمندی در استفاده از کالای ایرانی به‌عنوان یک محصول باکیفیت نیز ازجمله ارکان هدف‌گذاری برای ایجاد چنین نهادی است.

* کدام نهادها و مجموعه‌های سازمانی می‌توانند با این انجمن تعامل داشته باشند؟

تمامی سازمان‌ها و نهادها ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صداوسیما و شهرداری و سایر نهادهایی که تعامل با آنها در پیشبرد اهداف پیش‌بینی‌شده در اساسنامه مؤثر باشند، طبق قانون ساماندهی مد و لباس کشور ملزم به همکاری و ایجاد تعامل سازنده با انجمن پوشاک مدارس هستند.

* چه گروه‌ها و بخش‌هایی برای انجمن در نظر گرفته‌اید؟ لطفاً حیطه وظایف هر بخش را شرح دهید.

برای حل ریشه‌ای مسائل و معضلات حاکم بر حوزه پوشاک مدارس، نیاز به همراهی همه عوامل تأثیرگذار دراین‌باره است و بر این اساس اعضای تشکیل‌دهنده مجمع عمومی انجمن متشکل از هشت گروه کلی هستند و سایر داوطلبان نیز می‌توانند هم‌زمان در یک یا چند گروه با توجه به شرایط عضویت که در پرتال انجمن تنظیم‌شده قرار گیرند. طراحان پارچه و لباس، تولیدکنندگان پوشاک، بافندگان پارچه و نخ و مدیران مدارس ازجمله این گروه‌ها هستند.

* با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی موجود، چه چشم‌اندازهایی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای انجمن متصور هستید؟

 نگاه نمادین در مقوله فرهنگ چه از جانب مسؤولین و چه اصحاب رسانه باعث شده تا موضوعات فرهنگی در اولویت چندم قرار گیرد، این در حالی است که موضوع فرهنگ ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی هر کشوری دارد، برای مثال فرهنگ تولید کالای باکیفیت یا فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی از مسائل مهم فرهنگی هستند که نه‌تنها با موضوع اقتصاد در ارتباط هستند بلکه از ارکان اصلی توسعه اقتصادی یک جامعه به شمار می‌آیند. از طرفی حل معضلات فرهنگی منجر به 

کیفیت پوشاک مدارس را می‌توان  تا 40درصد افزایش داد، بی‌آنکه تأثیری در قیمت تمام‌شده آن داشته باشد

کاهش هزینه‌های جانبی خواهد شد، به‌عنوان‌مثال مطالعات صورت گرفته درباره پوشاک مدارس نشان می‌دهد با همین مواد اولیه‌ای که در حال حاضر برای تولید پوشاک مدارس استفاده می‌شود می‌توان کیفیت این محصولات را تا 40درصد افزایش داد بی‌آنکه تأثیری در قیمت تمام‌شده آن داشته باشد. هرچند مواد اولیه ازجمله پارچه مورداستفاده در پوشاک مدارس به خاطر آسیب‌های فراوانی که به ‌سلامت کودک وارد می‌کند مورد تأیید ما نیست اما در گام اول به‌عنوان برنامه کوتاه‌مدت برای افزایش کیفیت تولیدات فعلی تمرکز بر روی طراحی و اجرای باکیفیت تولیدات پوشاک مدارس گذاشته‌شده است.

جایگزینی پارچه‌های مناسب و متنوع با توجه به شرایط اقلیمی و تعریف استانداردهای ملی با در نظر گرفتن توانمندی کارخانه‌های نساجی کشور از برنامه‌های میان‌مدت ما است و جریان‌سازی در حوزه مد و لباس و حجاب وعفاف را می‌توان ازجمله برنامه‌های بلندمدت انجمن پوشاک مدارس نام برد.

* شما برای جامعه هدف، چه امتیازاتی را در نظر گرفته‌اید که تاکنون، امکان مهیا شدن این مزایا برای این طیف از جامعه وجود نداشته است؟

پرسش بسیار خوبی است؛ رسیدن به اهدافی که بخشی از آن‌ها را بیان کردم مستلزم برنامه‌ریزی هدفمند و تبیین دستورالعمل‌های اجرایی و گام‌به‌گام برای رسیدن به آن‌هاست که خوشبختانه بخش بزرگی از این برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده و در آینده هم ادامه خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه تولید پوشاک مدارس ضعف در طراحی و الگوسازی بر اساس آناتومی اندام کودک و نوجوان است که عامل اصلی نارضایتی اولیاء و دانش آموزان در هنگام

 ضعف در طراحی و الگوسازی بر اساس آناتومی اندام کودک و نوجوان 

خرید لباس است. اقدامی که انجمن برای حل این مشکل اندیشیده است ارائه خدمات طراحی و الگوسازی به تولیدکنندگان است به بیان ساده‌تر اینکه مدیران مدارس به‌عنوان نماینده دانش آموزان در انتخاب لباس فرم مدارس می‌توانند از طرح‌های دارای شناسه شیما که در آرشیو انجمن قرار خواهد گرفت انتخاب کرده یا طرحی که خود مدنظر دارند را به‌صورت مستقیم یا از طریق تولیدی‌های طرف قرارداد به انجمن ارسال نمایند و الگوی سایزبندی شده برای تمامی مقاطع را دریافت کنند.

دراین‌بین الگوهای پایه از چند برند مطرح تولید پوشاک مدارس که سابقه طولانی و موفق در این حوزه را دارند، تهیه شده و توسط افراد خبره به‌وسیله نرم‌افزارهای طراحی الگو به متقاضیان ارائه خواهد شد که تا 98درصد مشکل سایزبندی در کودکان را مرتفع می‌کند.

در زمینه تنوع طراحی هم این مهم بر دوش طراحان خوش‌ذوق و خلاق است که اتفاقاً در اولین فراخوانی که انجمن برای عضویت اعضای مجمع عمومی صادر کرده است طراحان جزء گروه‌هایی بودند که بیشترین استقبال را داشتند و آمادگی خود را برای ایجاد تحولی بزرگ در این زمینه اعلام کردند از طرفی تعدادی از دانشگاه‌های مطرح کشور هم برای شرکت در این پویش ملی اعلام آمادگی کردند.

* چه برنامه‌هایی برای رفع نقاط ضعف موجود در عرصه لباس فرم مدارس دارید؟

 امیدواریم با توجه به نکاتی که عنوان شد، برای سال آینده به‌جای انتقاد از نبود طرح و مدل جایگزین طرح‌های نامناسب فعلی از مسؤولین مدارسی انتقاد شود که باوجود طرح‌های متنوع که تمامی مراحل داوری اخذ شناسه شیما را طی کرده‌اند، بازهم از طرح‌هایی استفاده می‌کنند که موجب نارضایتی اولیاء و دانش آموزان است و این همان جریان فرهنگی به شمار می‌رود که انجمن به دنبال آن است.

شرایط برای استفاده از طرح‌های متنوع و استاندارد پوشاک مدراس با «کد شیما» و  یا طرحی که خود مدنظر دارند را به‌صورت مستقیم یا از طریق تولیدی‌های طرف قرارداد با انجمن فراهم شده است، اگر سال آینده طرح و مدل لباس مدرسه‌ای نامناسب بود، از مسؤولین مدرسه انتقاد کنید

 

* چه برنامه‌هایی در راستای پژوهش، تحقیق و بررسی شرایط موجود حوزه پوشاک مدارس در سراسر کشور دارید؟ پاسخ این پرسش از آن جهت دارای اهمیت است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای اقلیم، جغرافیا و فرهنگ‌های متفاوتی در نقاط مختلف هستیم.

بحث تحقیق و پژوهش از ابتدای تأسیس انجمن از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که روند آن تا به امروز به‌خوبی پیش رفته است. یکی از گروه‌هایی که در ساختار عضویت مجمع عمومی تعریف‌شده است، اساتید دانشگاه و فرهیختگان حوزه پوشاک هستند که فلسفه وجودی این گروه مهم رونق تحقیق و پژوهش در انجمن پوشاک مدارس است. جلسات متعدد و مستمر با اساتید دانشگاه و کارشناسان در بخش‌های مختلف از برندسازی تا روانشناسی رنگ و... در انجمن برگزارشده که خود نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است از موضوعات دیگری که در طی جلسات موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفته است جمع‌آوری یا ایجاد استاندارد در پروسه تولید پوشاک مدارس است که این مهم با تشکیل کمیته‌هایی با سرپرستی همین اساتید و کارشناسان در آینده نزدیک شروع به کار خواهد کرد.

*و پرسش پایانی اینکه با توجه به تجربیات شخص شما در حوزه پوشاک مدارس، چه گلوگاه‌هایی از یک سو و چه ظرفیت‌ها و نقاط عطفی از سوی دیگر در این حوزه مشاهده می‌کنید؟

 توانمندسازی تولیدکنندگان پوشاک مدارس در تولید محصول باکیفیت باعث ایجاد ظرفیت مضاعف برای ورود آن‌ها به سایر حوزه‌های پوشاک کودک و نوجوان خواهد شد که اتفاقاً یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه است، اقدامات انجمن

تخصصی شدن پروسه تولید باعث ایجاد رقابت بر مبنای کیفیت شده و دست واسطه‌ها را که آسیب جدی به این بخش از صنعت پوشاک کشور وارد کرده‌اند، کوتاه خواهد شد

در این زمینه نه‌تنها باعث ساماندهی و کاهش آشفتگی در فصل تولید پوشاک مدارس می‌شود بلکه تخصصی شدن پروسه تولید باعث ایجاد رقابت بر مبنای کیفیت شده و دست واسطه‌ها را که آسیب جدی به این بخش از صنعت پوشاک کشور وارد کرده‌اند، کوتاه خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول