اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

تنش در روابط داکا-دهلی نو به دنبال تصویب لایحه جنجالی در هند

تصویب لایحه جنجالی پارلمان هند درباره اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان، سبب ایجاد تنش در روابط این کشور با بنگلادش و لغو سفر از قبل برنامه‌ریزی شده دو وزیر بنگلادشی به دهلی نو شده است.

تنش در روابط داکا-دهلی نو به دنبال تصویب لایحه جنجالی در هند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از اقدام پارلمان هند در تصویب لایحه جنجالی در خصوص اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان که سبب اعتراضات و درگیری‌های خشن در برخی ایالت‌های مسلمان هند شده است، تنش‌ها در روابط این کشور با بنگلادش هم تشدید شده است.

بنا بر گزارش «آناتولی»، به دنبال تصویب لایحه جنجالی در پارلمان هند نه تنها دو وزیر دولت بنگلادش سفر به هند را لغو کردند بلکه فعالان احزاب و گروه‌های اقلیت‌ در بنگلادش شامل هندوها و بودایی‌ها هم لایحه مصوب پارلمان هند را به شدت رد کرده‌اند.

چهارشنبه شب بود که «راجیا سابا» (مجلس علیا هند) یک لایحه با موضوع اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان را که پیشتر به تصویب «لوک سابا» (مجلس سفلی) درآمده بود، به تصویب رساند.

بعد از پیروزی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در انتخابات خردادماه در این کشور، حزب حاکم هندو-ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» لایحه جنجالی اعطای شهروندی را ارائه کرده بود.

طبق این لایحه، به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی ماه ۱۳۹۳) از سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی اعطا می‌شود (جزئیات بیشتر).

با اینحال، تصویب لایحه فوق موجی از اعتراضات خشونت‌بار را در ایالات «آسام» و «تریپورا» واقع در شمال شرقی هند به وجود آورده است و «آناند شارما» رهبر حزب مخالفان «کنگره ملی» تأکید کرد که این لایحه تبعیض آمیز است زیرا قانون اساسی هند، فرصت‌های برابری را در اختیار تمامی جوامع قرار می‌دهد.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند اما مدعی است که این لایحه ضد مسلمانان نیست زیرا تأثیری بر مسیر فعلی اعطای شهروندی به تمامی جوامع ندارد.

«عبدول مومن» وزیر خارجه بنگلادش بعد از لغو سفر خود به دهلی نو، طی سخنانی اعلام کرد که لایحه مصوب پارلمان هند «با ارزش‌های تاریخی سکولار» در این کشور کاملا مغایرت دارد.

«دیلیپ باروا» رهبر اقلیت بودایی‌ها در بنگلادش در انتقاد از تصویب این لایحه اعلام کرد، حزب حاکم بهاراتیا جاناتا هند می‌خواهد این کشور را به یک کشور «ملی‌گرای هندو» تبدیل کند.

«سید معظم حسین الال» دبیرکل حزب ملی گرای بنگلادش (اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون بنگلادش) هم در انتقادی تند علیه مصوبه پارلمان هند، دولت این کشور  را به تلاش برای «مهندسی کردن پاکسازی قومی» متهم کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول