اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

شاکری: جایزه جلال، جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی است

برگزیده دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌ احمد گفت: اگر ما امروز از جایزه ادبی جلال آل احمد یاد می‌کنیم در واقع این جایزه، جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است.

شاکری: جایزه جلال، جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اختتامیه دوازدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در کتابخانه ملی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی در این مراسم چند خاطره از دوران آشنایی خود با مرحوم جلال آل‌احمد که به دوران اوج نهضت ملی ایران بازمی‌گشت بیان کرد و گفت: در دوران اوج نهضت ملی ایران که همزمان با نوجوانی من بود، در تبریز ساکن بودم اما همان روزها هم با توجه به علاقه‌ای که داشتم روزنامه‌های چپ و راست را می‌خواندم. محل زندگی ما خیابان تربیت بود. در این میان «شاهد» را هم مطالعه می‌کردم. مرحوم جلال مدیر داخلی  آن بود یا حداقل اگر مدیر هم نبود مقالات خوبی در آن می‌نوشت. این آشنایی از دور بود.

وی ادامه داد: سال ۱۳۳۳ از قم به تهران آمدم به مسجد هدایت و نزد آیت‌الله طالقانی رفتم از ایشان سؤال کردم که با چه کسانی ملاقات کنم در میان اسامی که ایشان یاد کردند نامی هم از جلال برده شد در آن روزها یافتن جلال آسان بود. تلفنش را یافتم و به دیدنش رفتم. آشنایی ما کم‌کم تبدیل به دوستی نزدیکی شد. متواضع بود و زندگی طلبگی داشت.

حجت‌الاسلام خسروشاهی در بخش دیگری از سخنانش به رساله عزاداری‌های نامشروع جلال اشاره کرد و با بیان اینکه پس از سال‌ها آن رساله را در میان اوراق پیدا کردم و با مقدمه‌ای در اختیار انتشارات اطلاعات قرار دادم، گفت: این کتاب پس از سال‌ها با مقدمه بنده منتشر شد. 

وی پایان سخنان خود را به اندک بودن تیراژ کتاب‌ها تخصیص داد و با اشاره به افزوده شدن بر جمعیت ایران از مسئولین وزارت ارشاد درخواست کرد عنایت ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند. 

در ادامه این مراسم اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: بدون شک تکریم علما و دانشمندان که سرمایه‌های ملی هستند و ادای احترام به آرا و افکار آنها سنت حسنه و شایسته ستایش است که در میان تمام دولت‌ها و ملت‌ها که طلایه‌دار تحقق هویت‌های فرهنگی هستند از جایگاه بسیار متعالی برخوردار است.

بروجردی تأکید کرد: ادای احترام به ارباب فکر و زنده نگه داشتن خاطره آنها تلاشی است به قدر همت خود. یکی از این آشفته‌ حالان که گام برداشته و در راه پر پیچ و خم فکر و اندیشه قدم نهاده زنده‌یاد جلال آل‌احمد است. او روح ناآرام جامعه روزگار خود بود. آل‌احمد در نخستین قدم‌های راه سپردن در وادی شدن‌ها به هر کجا که ذهن پرسشگر او میل می‌کرد سرک می‌کشید. نحله‌ها و اندیشه‌های گوناگون چه موافق و چه مخالف را آزمود، او طعم سیاست و سیاست‌گری را نیز چشید و خلاف تربیت سنتی و بومی خود اندیشید، سخن گفت و در زندگی در پی یافتن نکته‌ای قابل اتکا برای اندیشیدن بود. تجربه‌های بسیار اندوخت و به یادگار گذاشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز باید گفت آل‌احمد چشم و گوش ما بود.

در این مراسم همچنین احمد شاکری پس از دریافت جایزه‌اش به موفقیت جمهوری اسلامی در مسیر رسیدن به اهداف با هدایت‌های حضرت‌ امام اشاره کرد و گفت: تمام شرافتی که ما داریم، عزتی که نصیب ما شده نتیجه انقلاب و حرکت حضرت امام است. اگر انقلاب و جمهوری اسلامی نبود ایران شرافتی نداشت. این حوزه معرفتی تمامی شئون عمل ما را در بر می‌گیرد. اگر ما امروز از جایزه ادبی جلال آل احمد یاد می‌کنیم، در واقع این جایزه، جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است. جایزه جلال از جلال و برای جلال نیست بلکه به نام جلال است. او خطای خود را شناخت و به دامن اسلام برگشت. باید در نظر داشته باشیم جایزه جمهوری اسلامی را تقلیل به یک شخص ندهیم.

شاکری خاطرنشان کرد: ما امسال پس از اعلام نامزدها از دیدن برخی اسامی خون‌دل خوردیم اما باز هم در این اختلاف‌ها وقتی یک کتابی در موردش توافقی حاصل می‌شود جرقه امیدی است، یعنی حرفی وجود دارد که بین ما و طرف مقابل مشابه است. بنده در طی این سال‌ها منتقد جایزه جلال بودم اما نه باندی و نه جناحی موضوعی را مطرح نمی‌کردم. هر نقدی که می‌کردم براساس مبنا بود. 

وی به تقدیر از خود در این جایزه اشاره کرد و گفت: تقدیر از فرد مخالف کاری نیست که هر کسی انجام دهد این حریتی می‌خواهد که در داوران و آقای خبوشان آن را مشاهده کردم. 

محمد حنیف هم پس از دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد آن را به عنوان افتخار یاد کرد.

مهدی قزلی دبیر این دوره از جایزه جلال آل احمد ضمن اشاره به گزارشی آماری از افزایش ظرفیت در هیأت علمی و داوران خبر داد و با بیان اینکه تا کنون ۲۵ ناشر جایزه جلال را دریافت کرده‌اند، اعلام کرد: ۷۲ نفر ظرفیت در هیأت داوران داشتیم که تاکنون ۵۲ نفر به عنوان داور انتخاب شدند. از سویی میانگین نویسندگان نامزد شده ۴۵ سال است. از میان ۲۲ عنوان نامزد ۳۶ درصد آنها کمتر از ۴۰ سال سن دارند که جای تأمل دارد.

وی افزود: در دوره جاری 2 نفر اثر اولی هستند و چهار نشر برای اولین‌بار در میان نامزدها حضور دارند. 

قزلی به موضوع معرفی جوان‌ها به عنوان سرباز فرهنگ اشاره کرد و گفت: مفتخریم که در این دوره آقای حسینی سورکی به عنوان اولین سرباز فرهنگ در حوزه فرهنگ مأموریت یافته است تا ادامه مسیر دهد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد اعضای پایگاه نقد داستان ما به ۲ هزار نفر رسیده که کتاب منتخب آن امروز رونمایی می‌شود تا اعضا متوجه شوند تلاش‌شان به نتیجه رسیده است.

قزلی در پایان با این ادبیات سخنان خود را تمام کرد و گفت: برگزارکنندگان جایزه ادبی جلال آل احمد محق وطن، دوستان انقلاب و اهل ادبیات هستند.

محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی این دوره از جایزه جلال در این مراسم گفت: چهار دهه از انقلاب ایران می‌گذرد که نیمی از یک قرن است. انسان ایرانی برای حفظ و نگهداشت آنچه برایش قیام کرده کوشیده و طعم جنگ و تحریم را نیز چشیده و جان داده است. وی ایستاده‌ است و در این ایستادگی از باورهای خود حیات حاصل کرده است. انسان ایرانی خود انسانی بی‌مانند شده آن هم در سرزمینی که بسیار مطیع کردن انسان ایرانی را دروازه فتح و تسلط بر او شمرده‌اند ولی نویسنده ایرانی هم راوی و حاصل رنج‌ها و حماسه‌ها، عشق و مصائب است.

خبوشان اظهار داشت: نویسنده ایرانی دریافته که بگوید دیگران ماییم. بیایید نویسندگان‌مان را بخوانیم تا خودمان را خوانده باشیم.

در این مراسم از کتاب «کارت دعوت» که توسط احسان رضایی و یزدان سلحشور گردآوری شده بود رونمایی و نویسندگان این کتاب با وزیر ارشاد عکس یادگاری گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول