اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی «مسکونی» می شود/ 18.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر سالانه 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی برای ساخت اماکن مسکونی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

سالانه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی «مسکونی» می شود/ 18.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی اظهار داشت: 95 درصد محصولات غذایی جامعه انسانی از خاک بعمل می آید، آب بدون خاک معنا و مفهومی ندارد و در حقیقت خاک بستر نگهدارنده آب است.

وی با تاکید بر این موضوع که امنیت غذایی بدون منابع خاکی میسر نمی شود، گفت: در سطح دنیا 4 میلیارد هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که از این میزان تنها 1.5 میلیارد کشت می شوند. در کشور ما  سطح اراضی کشاورزی 18.5 میلیون هکتار است و در استان آذربایجان شرقی تنها یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین های کشاورزی قابل کشت و زرع وجود دارد.

فتحی ادامه داد: در خوش بینانه ترین شرایط از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی استان، فقط یک سوم این خاک ها بدون محدودیت می باشند و بقیه حداقل دارای یک محدودیت از جمله شوری خاک است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: افکار عمومی باید نسبت به اهمیت خاک و لزوم صیانت از منابع خاکی در راستای تامین مواد غذایی، پوشاک و حتی مسکن روشن و اقناع گردند.

فتحی افزود: با توجه به موارد فوق و اهمیت خاک در زندگی بشر در سال 2002 پیشنهاد شد تا یک روز به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شود.

وی با اشاره به عوامل تهدید کننده سلامت خاک گفت: طی مطالعه ای که از سال 1332 تا سال 1381 انجام شده، تحقیقات و بررسیهای به عمل آمده نشان می دهد که حدوداً 200 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور به ساخت و ساز مسکن اختصاص یافته است و در حال حاضر سالانه 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی برای ساخت اماکن مسکونی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مصرف بی رویه کود و سموم در اراضی زراعی را یکی از عوامل محدود کننده حاصلخیزی خاک در بخش کشاورزی دانست.

مهندس فتحی اظهارکرد: جاری شدن آب های نامتعارف همچون فاضلاب های خانگی و صنعتی در زمین های کشاورزی عامل آلوده شدن خاکهای زراعی و حاصلخیز می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: شخم زدن در جهت شیب اراضی زراعی، چرای بی رویه و مازاد بر ظرفیت زمین ها نیز موجب از بین رفتن بافت های حاصلخیز و پویایی خاک می گردد.

وی ادامه داد: تغییر کاربری های غیرمجاز و مجاز اراضی زراعی جهت فعالیت های صنعتی و سایر فعالیت های غیرکشاورزی همه از عوامل تهدید کننده منابع خاکی بشمار می آید.

 فتحی گفت: خوشبختانه در سال جاری قانون حفاظت از خاک که قانونی جامع و کامل می باشد تصویب و ابلاغ شده است، تدوین ضوابط و آئین نامه های اجرایی این قانون برعهده وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده که پس از تنظیم و تدوین آئین نامه های مربوطه، مراحل عملیاتی آن در سریع ترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و قانون ممانعت از تغییرکاربری های زراعی از شاخص ترین راهکارهای موثر و بازدارنده در جهت حفاظت از خاک می باشد.

انتهای پیام/60002/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول