اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

صادرات فرش دستباف تا سه میلیارد دلار قابل افزایش است/ انتقاد از خود تحریمی داخلی برای صادرات فرش

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف گفت: صادرات فرش ایران قبلا تا یک ونیم میلیارد دلار هم می‌رسید که اگر از این هنر صنعت حمایت شود، می‌توان تا سه میلیارد دلار فرش دستباف صادر کرد.

صادرات فرش دستباف تا سه میلیارد دلار قابل افزایش است/ انتقاد از خود تحریمی داخلی برای صادرات فرش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالله بهرامی امروز در جمع خبرنگاران در محل اتاق تعاون ایران اعلام کرد: صادرات فرش دستباف تا 20 سال اخیر به یک و نیم میلیون دلار می‌رسید و تعداد دو میلیون بافنده فرش در کشور وجود داشتند و ظرفیت تولید سالانه 6 میلیون متر مربع فرش دستباف وجود داشت که می‌توان تا سه میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات فرش ایرانی داشت.

وی گفت: مشکلات فرش دستباف و بی‌توجهی دولت باعث شد از نظر جایگاه جهانی و ارزآوری صادرات فرش در حال تنزل باشیم و با وجود اینکه گنجینه پربهایی از طرح و نقشه فرش داریم و 6 هزار نفر تحصیل کرده در زمینه فرش هستند، اما صادرات و تولید فرش به خاطر بی‌مهری‌ها رو به کاهش نهاده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف با بیان اینکه دشمن به اهمیت فرش ایرانی پی برده گفت: بعد از آبان سال 97 که فرش ایران پس از صنعت نفت و صنایع موشکی ایران تحریم شد، ما از دولت مستبد آمریکا انتظاری نداریم، زیرا دشمن است، اما خود تحریمی داخلی و مشکلاتی که برای صنعت فرش ایران از جانب مسئولان داخلی ایجاد شد، باعث گلایه فرش بافان شد.

بهرامی با انتقاد از بانک مرکزی برای پیمان سپاری ارزی فرش دستباف گفت:‌ با توجه به اینکه 90 درصد تولیدات فرش دستباف صادر می‌شد و این صادرات معمولا زمان بر است که گاهی پول صادرات فرش یک سال بعد برمی‌گردد، اما بانک مرکزی با الزام پیمان سپاری برای صارد کنندگان آنان را ملزم می‌کند که ارز حاصل از صادرات فرش را در سامانه نیمایی عرضه کند.

وی همچنین از حذف کمک دولت برای بیمه قالیبافان انتقاد کرد و گفت:‌ قبلا 20 درصد حق بیمه هنرمندان قالیباف از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد و در نتیجه تعداد زیادی از هنرمندان قالیباف بیمه شده بودند، اما از سال 92 به بعد کمک دولت قطع شد و سازمان تامین اجتماعی نیز به بهانه مختلف بیمه قالیبافان را قطع کرد و تعداد بیمه شدگان قالیباف از 450 هزار نفر به کمتر از 250 هزار نفر رسیده است. یعنی بیمه حدود 240 هزار نفر به بهانه‌های مانند تاخیر پرداخت حتی یک روز فیش بیمه‌ای و یا عدم حضور قالیباف در هنگام مراجعه مامور بیمه از زیر پوشش بیمه خارج شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف گفت: امروزه کمک دولت برای بیمه 23 هزار قالیباف تعیین تکلیف نشده است و دولت باید طبق مصوبه سال 88 مقدار 20 درصد از سهم بیمه قالیباف را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد، اما سازمان تامین اجتماعی به قالیبافان می‌گوید از بیمه سایر رشته‌ها استفاده کنید و ماهانه 300 هزار تومان بپردازید. در حالی که ما می‌گوییم قالیباف‌ها جزو سه دهک کم درآمد جامعه هستند که توان پرداخت حتی 50 هزار تومان حق بیمه در ماه را ندارند. اکنون چگونه بتوانند 300 هزار تومان حق بیمه خود را بپردازند.

بهرامی همچنین گلایه دیگر فرش بافان را این گونه عنوان کرد که قبلا صنعت فرش از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود، زیرا تولید کنندگان فرش دستباف جزو سه دهک کم درآمد جامعه هستند، اما اکنون فروش و صادرات فرش مشمول 9 درصد مالیات ارزش افزوده شدند که این امر باعث می‌شود خریداران فرش را به همان نسبت ارزان‌تر از بافنده خریداری کنند.

وی  همچنین گفت:‌مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف مانند ابریشم و نخ که گاهی از خارج وارد می‌شود به نرخ دلار بازار آزاد تهیه می‌شود در حالی که دلار حاصل از صادرات فرش دستباف را باید در سامانه بانک مرکزی و به نرخ نیمایی ارائه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف گفت:‌در حال حاضر یک میلیون نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند که اگر برای هر نفر سالانه 6 متر مربع تولید فرش در نظر بگیریم این رقم می‌تواند سه میلیارد دلار صادرات برای کشور به ارمغان آورد.

بهرامی گفت: پارسال 420 میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام شد، امسال در 4 ماه فقط 30 میلیون دلار فرش صادر شده است.

وی همچنین در مورد بیمه بافندگان فرش گفت: در حال حاضر 113 هزار کارگاه تعاونی تولید فرش دستباف در کشور وجود دارد و واقعا اطلاعات دقیقی از بیمه قالیبافان نداریم، اما بیمه حدود 230 هزار نفر با قطع کمکهای دولتی حذف شده است، ما نمی‌توانیم با تحریم‌های داخلی و مشکلات داخلی مواجه شویم. صادرات ما به ریال انجام  می‌شود اما واردات ابریشم و مواد اولیه با دلار ‌آزاد انجام می‌شود و از صادرکننده تعهد می‌گیرند که ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی در سامانه بانک مرکزی بفروشند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف  مهمترین مقصد صادرات فرش ایران را کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی،‌ژاپن و چین اعلام کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول