اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

در برنامه «نسیم حیات» مطرح شد: مدیریت خاصی برای زباله‌های بیمارستانی نداریم

سومین قسمت از برنامه تلویزیونی نسیم حیات یکشنبه 24 آذرماه با موضوع «مدیریت پسماند» از شبکه پنج سیما پخش شد.

در برنامه «نسیم حیات» مطرح شد: مدیریت خاصی برای زباله‌های بیمارستانی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس، تقی عبادی دکتری ژئوتکنیک زیست‌محیطی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و علیرضا شریفی‌فرد معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مهمانان این قسمت از برنامه نسیم حیات بودند.

اسماعیل باستانی، مجری برنامه در ابتدا از عبادی درباره چرایی فاصله معنادار ایران از دیگر کشورها در حوزه مدیریت پسماند پرسید که وی پاسخ داد: قانون مدیریت پسماند کشور بسیار دقیق است، اما اجرای آن نیاز به بودجه، مدیریت فنی و چابکی دارد که فقدان آن ها سبب تأخیر و بعضاً اجرا نشدن این قانون شده است.

در ادامه، شریفی فرد معاون سازمان پسماند مدعی شد که ما فاصله زیادی با دیگر کشورها نداریم و افزود: در بررسی وضعیت پسماند، سطح رفاه و مصرف کشورها باید در نظر گرفته شود. سرانه تولید پسماند ما روزانه 800 گرم-نفر است که طبق آمار بانک جهانی به اندازه مردم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است.

عبادی، متخصص ژئوتکنیک زیست‌محیطی با طرح این نکته که کیفیت پسماند از کمیت آن مهم تر است، گفت: بخش قابل توجهی از پسماندهای ما را مواد خطرناک نظیر باتری، لامپ های فلورسنت و لوازم آرایشی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در هشتاد درصد موارد مدیریت خاصی برای زباله های بیمارستانی نداریم و هنوز حدود 70 درصد زباله های ما دفن و سوزانده می شود که باعث آلودگی آب های زیرزمینی و تولید گازهای خطرناک خواهند شد.

پس از آنکه مجری برنامه از اقدامات معاونت پسماند در خصوص فرهنگ‌سازی پرسید، شریفی فرد گفت: مسئول این حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و صدا و سیما هستند که البته سازمان هم موظف به همکاری با آنهاست.

عبادی در پایان صحبت های خود با اشاره اینکه مدیریت پسماند را باید از مدارس شروع کرد گفت: در یک شهر 150 هزار نفری می توان ماهیانه یک میلیارد تومان از مدیریت صحیح پسماند به دست آورد.

نسیم حیات هر هفته یکشنبه‌ها ساعت 21:30 در شبکه پنج سیما به بررسی چالش‌های کشور در حوزه محیط زیست می‌پردازد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول