اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

چهار سال زمان برای دریافت مجوز/هدررفتن وقت طلایی مخترعان در گیرودار اداری

یک مخترع و کارآفرین کردستانی گفت: هرچند از دو سال قبل خط تولیدمحلول قارچ‌کش طبیعی محصولات کشاورزی را راه‌اندازی کردیم اما در طول این دو سال چون مجوزها را دریافت نکردیم هیچ فعالیتی در آن نداشتیم بلکه فقط هزینه‌های جاری ما شامل اجاره سوله، حقوق نگهبان و ... روی دست ما مانده است.

چهار سال زمان برای دریافت مجوز/هدررفتن وقت طلایی مخترعان در گیرودار اداری

به گزارش خبرگزاری فارس در سنندج، گلناز و صدرا حسامی دو خواهر دوقلوی کردستانی هستند که موسس شرکت روماک گستر غرب در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هستند، گلناز دانشجوی ترم آخر مقطع دکتری رشته صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و صدرا دانشجوی ترم آخر مقطع دکتری رشته گیاه‌شناسی واحد علوم تحقیقات تهران است که با همکاری هم و بعد از چند سال تحقیقات فراوان و پشت سر گذاشتن موانع زیاد توانسته‌اند محلول قارچ‌کش طبیعی محصولات کشاورزی را تولید کنند؛ محصولی که هم می‌تواند خسارت‌ها و زیان‌های واردشده به محصولات کشاورزی را جبران کند و هم راهی برای کارآفرینی و درآمدزایی باشد.

ایده تولید این محصول ارگانیک که می‌تواند جایگزین محصولات فعلی کشاورزی باشد از سال 92 در ذهن آنها شکل گرفت بنابراین در راستای رسیدن به هدف و ایده خود شرکت دانش‌بنیان روماک‌گستر غرب را از سال 92 در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج راه‌اندازی کرند و قصد داشتند با هدف کمک به تولید محصولات سبز (ارگانیک) و با شعار «سلامت را به جامعه برمی‌گردانیم» در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

محلول قارچ‌کش طبیعی محصولات کشاورزی که از اسانس درخت بنه تولید شده می‌تواند با آفت‌هایی که باعث زیان محصولات کشاورزی می‌شود، مبارزه کرده و مدت ماندگاری محصولات را افزایش دهد.

در واقع مزایای این محلول به نسبت دیگر سموم کشاورزی, کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش سلامتی و طول عمر با مصرف محصولات ارگانیک، تولید محصولات ایمن، افزایش مدت ماندگاری محصولات پس از برداشت و سازگاری آن با محیط زیست است و همین امر منجر می‌شود که مصرف کننده با اطمینان بیشتری محصولات کشاورزی را مصرف کند.

گلناز حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در حال حاضر کارهای تحقیقاتی، ثبت اختراع، ثبت برند و مراحلی که در سازمان حفظ نباتات برای ثبت خود محصول باید انجام می‌شد، طی شده است و همه آزمایشات در سطح بسیار گسترده برای ایمنی بیشتر کار انجام شده است.

وی افزود: هم‌اکنون خط تولید قارچ‌کش طبیعی هم راه‌اندازی شده است و در حال حاضر در مراحل نهایی ثبت فروش در سازمان حفظ نباتات هستیم تا تمام روند قانونی برای ثبت طی شود و بعد شروع به فروش کنیم.

این مخترع کردستانی با اشاره به اینکه تمام شرایط مهیاست و آماده ورود به بازار هستیم، ادامه داد: کاملا آماده تولید هستیم و خط تولید نیز راه‌اندازی شده است و به محض دریافت مجوز اقدامات برای فروش آن آغاز می‌شود.

وی گفت: هرچند از دو سال قبل خط تولید را راه‌اندازی کردیم اما در طول این دو سال چون مجوزها را دریافت نکردیم هیچ فعالیتی در آن نداشتیم بلکه فقط هزینه‌های جاری ما شامل اجاره سوله، حقوق نگهبان و ... روی دست ما مانده است.

وی تصریح کرد: یکسری از محصولات برای فروش نیاز به مجوز فروش وجود دارند که محصول ما هم یکی از این محصولات است.

حسامی گفت: قارچ‌کش طبیعی محصولات کشاورزی نیاز به مجوز سازمان حفظ نباتات دارد و جزو محصولاتی است که بدون مجوز این سازمان اجازه فروش و فعالیت ندارد.

وی یادآور شد: سازمان حفظ نباتات در صدور مجوزهای فروش محصولات وابسته به حوزه کشاورزی مخصوصا محصول ما که برای اولین بار است تولید می‌شود سختگیری‌های ویژه خودشان را دارند و قبول داریم که باید این پروسه را طی کنیم اما این پروسه مقداری طولانی شده و کار ما را عقب انداخته است.

این مخترع کردستانی اضافه کرد: از اواخر سال 94 شروع به پیگیری این کار کردیم، خط تولید را آماده کردیم اما متاسفانه به دلیل پروسه طولانی اداری تا امروز موفق به تولید انبوه و فروش محصول خود نشدیم.

وی گفت: در سازمان و دستگاه‌های مختلف پروسه اداری واقعا دست و پاگیر است و تا یک نامه می‌نویسند و یا جواب استعلامی را می‌دهند هفته‌ها و در برخی مواقع ماه‌ها طول می‌کشد.

حسامی عنوان کرد: همین پروسه سنگین اداری باعث شد که وقت طلایی خود را که باید وارد فاز تولید انبوه می‌شدیم را از دست دهیم و حتی چندین فصل فروش را از دست دادیم.

وی افزود: ما از قبل برای اینکه چه زمانی و با چه شیوه‌ای محصول خود را وارد بازار کنیم برنامه‌ریزی کرده بودیم ولی چون با توجه به حساسیتی که این محصول دارد مجوز نهایی را دریافت نکردیم اجازه فعالیت هم نداریم.

این مخترع کردستانی گفت: هرچند خود معاونت ریاست جمهوری حامی شرکت‌های دانش‌بنیان است اما گرفتن مجوزها بحث جدایی است و باید بسته به نوع محصول تولیدی از دستگاه‌های مختلف آن را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: در اکثر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها یکسری بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دست و پا گیر و زمان‌بر وجود دارد که باعث اتلاف زمان طلایی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود لذا اگر بتوانند روی حذف و یا تعدیل این دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌ها کار کنند که وقت طلایی شرکت‌ها آنقدر هدر نرود کمک بزرگی به کارآفرینان و نخبگان می‌شود.

وی تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که نهایتا یک ساله به تولید انبوه برسیم و کل پروسه اداری را در طی یکسال طی کنیم ولی با وجود پیگیری‌های مداوم این پروسه حدود چهار سال طول کشیده و تا امروز هم نتوانستم مجوز نهایی فروش را کسب کنیم البته اگر پیگیری‌های مداوم و مستمر خود ما نبود مطمئنا این پروسه چندین سال دیگر نیز طول می‌کشید در واقع در هر مرحله هر مدارکی که نیاز بوده سریعا آماده کردیم که پروسه عقب نیفتد اما با این وجود چهار سال طول کشیده است.

حسامی اذعان کرد: هرچند برنامه‌هایی برای تولید محصولات جدید در سر داریم اما به دلیل عدم دریافت مجوز فروش و عدم تولید و فروش محلول قارچ کش طبیعی محصولات کشاورزی به آن نقطه اقتصادی مطلوب نرسیدیم که بخواهیم بصورت جدی روی محصولات بعدی خود کار کنیم.

وی گفت: مجوز نهایی فروش از طریق سازمان حفظ نباتات کشور صادر می‌شود و ربطی به استان ندارد اما در مراحل اولیه کار برای صدور مجوزهای بهره‌برداری که در استان پیگیر آن بودیم یکسری مشکلات داشتیم که چه بسا بسیار بیشتر از مشکلاتی بود که امروز در تهران با آن مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: البته این مشکل تنها مختص شرکت ما نیست بلکه با اکثر شرکت‌هایی که در ارتباط هستیم آنها هم این مشکلات را دارند در واقع کلا گرفتن مجوز در کشور یک پروسه سخت و طاقت‌فرسا است که کل انرژی را از کارآفرین و مخترع می‌گیرد و دیگر توانی برای ادامه کار برایشان نمی‌ماند.

این جوان کردستانی گفت: برخی از شرکت‌ها که محصولاتشان ربطی به سلامتی جامعه ندارند به دلیل بروکراسی سنگین ادارای مجبور هستند بدون مجوز شروع به فعالیت کنند اما چون محلول قارچ کش طبیعی محصولات کشاورزی ما با سلامتی جامعه در ارتباط است این سختگیری‌ها وجود دارد و ما تا امروز پیرو قوانین آنها بودیم و منتظر هستیم که مجوز را دریافت و بعد از آن شروع به فعالیت کنیم.

انتهای پیام/2330/83/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول