اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نقطه پایان طلای کثیف در مازندران، شاید وقتی دیگر!/مردم خسته از وعده‌ها و حرف‌های تکراری

از ایجاد پسماند بگیر تا احداث کارخانه زباله‌سوز، از تفکیک زباله از مبدا بگیر تا راه‌اندازی تصفیه شیرابه همه و همه اقداماتی است که صورت گرفته ولی مردم ما منتظر پایان دادن به مشکلات هستند چراکه اقداماتی که تاکنون صورت گرفته در حد مُسَکن بوده و نتوانسته به مشکلات پایان دهد.

نقطه پایان طلای کثیف در مازندران، شاید وقتی دیگر!/مردم خسته از وعده‌ها و حرف‌های تکراری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زباله مشکل دیروز و امروز استان مازندران نیست، اما طی سال‌های گذشته شعارها و وعده‌های مختلفی در ارتباط با پایان دادن مشکلات زباله به مردم داده شده و در این زمینه راهکارهای مختلفی در ارتباط با این مشکل ارائه و اجرا شده که باوجود گذشت چندین سال به نظر نمی‌رسد این راهکارها بتواند برای همیشه به معضلات زباله در استان پایان دهد.

به جای اینکه طبیعت استان سبز و سبزتر می‌بینیم طبیعت مازندران زیر انبوهی از زباله‌ها قد خم کرده و روز به روز بر حجم زباله‌ها افزوده و این زباله است که روی هم در بکرترین نقاط استان تلنبار می‌شود؛ نقاطی که هر کدام دارای زیبایی‌های وصف‌ناپذیری است که تنها عکس‌العمل در این زمینه افسوس و صدافسوس‌ها است.

 

زباله‌های استان مازندران در 28 مرکز دفن تلنبار می‌شود، که این مراکز در مناطق مختلف و نقاط بکر استان است، چراکه مازندران از یک سو به دریا و ازسویی دیگر دریا منتهی شده و چاره‌ای جز این نیست و بالاخره باید زباله در منطقه‌ای از استان تلنبار شود و در هر نقطه هم دفن شود بالاخره عوارض زیست‌محیطی خود را به دنبال خواهد داشت.

وضعیت مراکز دفن و وعده‌ها و حرف‌های تکراری نگرانی‌ها را نسبت به آینده بیشتر و بیشتر می‌کند؛ چراکه باتوجه به تغییر سبک زندگی بر حجم زباله‌ها افزوده شده بدون اینکه تدبیری در این زمینه لحاظ شود.

 

وقتی تمام دنیا به سمت روش‌های جدید پیش می‌رود هنوز راهکاری که برای حل معضل زباله طی سال‌های گذشته به سرانجام نرسیده و مردم شهرهای مازندران چشم‌شان به تدبیر مسؤولان است که باتوجه به هزینه‌های بسیاری که در ارتباط با راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز و همچنین کمپوست صورت گرفته تا چه زمانی باید چشم‌انتظار بهره‌برداری این کارخانه‌ها  و قول‌ها و وعده‌های فراوان مسؤولان باشند؟

درحالی که چشم مردم مازندران به بهره‌برداری و قیچی کردن روبان قرمز نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر مازندران دوخته شده که هنوز خبری از بهره‌برداری نیست و از زمان آغاز پروژه تاریخ‌های متعددی در زمینه بهره‌برداری این پروژه اعلام شده و هنوز خبری نیست.

اما هر بار با داغ شدن تنور انتخابات مسؤولان وعده‌های مختلفی در ارتباط با افتتاح کارخانه زباله‌سوز و انتقال زباله را از چهاردانگه سر می‌دهند که با پایان انتخابات همه وعده‌ها و حتی رنج‌های مردم منطقه فراموش شده و همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد، درحال حاضر هنوز جای کبودی عده‌ای خوب نشده که کاندیداها که نه هواداران آنها با قلبی کبود جان هم افتادند که واقعا ما چه ملتی هستیم! بهتر است به‌جای این دعواها‌ باید ببینیم مشکل اصلی کجاست و به دنبال رفع آن باشیم.

 

در آخرین وعده‌ای که به مردم داده شده گفته شد کارخانه زباله‌سوز ساری در مهر ماه امسال اعلام شده اردیبهشت ماه سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد که باتوجه به اعلام تاریخ‌های متعدد در ارتباط با افتتاح این کارخانه نقطه امیدی وجود دارد یا خیر باید دید. بالاخره این روز هم فرا می‌رسد و مردم منتظر این هستند آیا وعده‌های مسؤولان عملی می‌شود یا خیر؟

البته در سایر شهرهای مازندران نیز وضعیت زباله مطلوب نیست که باید به فکر چاره بود تا برای همیشه به این معضل در استان مازندران پایان داده شود.

استاندار مازندران در ارتباط با مشکل پسماند، اظهار کرد: این معضل در استان‌های شمالی نسبت به سایر استان حساس‌تر است و رفع پسماند و شیرابه‌ها در مازندران اولویت دارد و با حساسیت بیشتری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

احمد حسین‌زادگان از جمع‌آوری پسماند در ساحل محمودآباد خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی در تعیین و تکلیف زمین باید روند کار را طبق زمان‌بندی گزارش دهند.

فربد فخاری مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بحث انتقال زباله به تمام 28 مرکز به نوعی مشکل داریم و هزینه‌های انتقال بسیار زیاد است که بیشترین هزینه نیز مربوط به مرکز دفن زباله در پشت‌کوه ساری است که 130 کیلومتر زباله منتقل می‌شود و از این لحاظ در کشور نیز رتبه نخست را دارا است.

وی درباره طرح تفکیک زباله از مبدا، افزود: این طرح از یک سو دیر اتفاق افتاده و البته از شهرداری آنگونه انتظار داشتیم محقق نشده؛  باتوجه به اینکه سازمان مدیریت پسماند اعتبارات مستقل دارد اما آن عملکردی که ما انتظار داشتیم را شاهد نبودیم و خیلی شفاف نبود.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: باوجود اینکه پیگیری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت ولی درصد مورد قبول در بحث تفکیک  اتفاق نیفتاده است، ولی هرچه دقیق‌تر زباله‌های بیشتری را تفکیک کنیم باتوجه به فاصله طولانی میزان زباله‌های منتقل شده را کاهش خواهیم داد.

فخاری بیان کرد:کاهش حجم زباله‌ها برای انتقال در بحث تفکیک زباله از مبدا علاوه بر اینکه ازنظر اقتصادی به صرفه است  آلودگی کمتری در مراکز دفن زباله را به دنبال خواهد داشت.

وی در ارتباط با وضعیت بهداشتی 28 مرکز دفن زباله در استان مازندران، تصریح کرد: این مراکز دفن زباله استان از ابتدا به‌صورت بهداشتی دفن زباله در آن صورت نگرفته است؛ به این معنا که برای دفن بهداشتی آیتم‌‌ها و موارد مختلفی ازجمله زیرساخت‌ها، مدیریت شیرابه و خاک پوششی باید رعایت می‌شده که لحاظ نشده است.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: علاوه بر این مسائل یکی از مسائل خطرات تهدید گاز است که حالت عادی ممکن است وارد هوا شود ولی خطر انفجار و آتش‌سوزی را گاها در برخی از مراکز دفن زباله شاهد هستیم که باید در این زمینه تدبیر جدی صورت گیرد.

فخاری در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با راه‌حل مشکل زباله در منطقه چهاردانگه، اظهار کرد: بحث احداث کارخانه زباله‌سوز باید سرعت بیشتری بگیرد  و روند اجرای کار باید تسریع شد تا هرچه زودتر راه‌اندازی شود که در این صورت هزینه‌های انتقال زباله به منطقه چهاردانگه کاهش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه زباله مشکلات آلودگی آب، خاک و هوا را به همراه خواهد داشت و گریزی از آن نیست، بیان کرد: در هر مرکزی که سیستم تصفیه شیرابه زباله وجود نداشته باشد ممکن است مشکلات و آلودگی‌هایی در بحث آب، خاک و هوا باشیم که در این زمینه سیستم تصفیه شیرابه زباله مطابق با استانداردهای زیست محیطی در 4 شهر مازندران راه‌اندازی شده است.

 

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: سیستم تصفیه شیرابه زباله در شهرهای در مراکز دفن زباله شهرهای ساری، بابل قائم‌شهر و بهشهر مستقر شده که در حال آنالیز و نمونه برداری است که اگر جواب دهد در همه مراکز دفن زباله در شهرهای مازندران این سیستم راه‌اندازی شود.

به گزارش فارس، از ایجاد پسماند بگیر تا احداث کارخانه زباله‌سوز، از تفکیک زباله از مبدا بگیر تا راه‌اندازی تصفیه شیرابه همه و همه اقداماتی است که صورت گرفته ولی مردم ما منتظر پایان دادن به مشکلات هستند چراکه اقداماتی که تاکنون صورت گرفته در حد مسکن بوده و نتوانسته به مشکلات پایان دهد.

 

همه از عوارض و مشکلات زباله آگاه هستند ولی مهم‌ترین موضوع ارائه راهکار است و مردم نیز چشم انتظار افتتاح کارخانه زباله‌سوز و پسماند و سایر که از سال‌های قبل قول آن را داده  بودند، هستند تا برای همیشه به این مسائل پایان داده شود.

 

انتهای پیام/86034/ع/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول