اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

کارشکنی، حق خوری، بی‌عدالتی و فدراسیون جودو!

یکی از مربیان قهرمان‌پرور خراسان شمالی از برخی حق خوری ها و کارشکنی‌های مربیان تیم ملی نوجوانان جودو پرده‌برداری می‌کند و همچنین کمیته برگزاری مسابقات کشوری را باد انتقاد گرفته است.

کارشکنی، حق خوری، بی‌عدالتی و فدراسیون جودو!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد هیات جودو خراسان شمالی همواره در موفقیت و کسب سکوهای قهرمانی کشور پیشتاز بوده و در رده‌های سنی مختلف ورزشکارانی برای حضور در تیم‌های ملی پرورش داده است که شاهد آن نیز جودوکارانی چون قاسم باغچقی، علی محمدی بریمانلو، رامین احمدزاده، رضا پارساپور و مجید وحید بریمانلو و دیگر جودوکاران و عناوین و افتخارات کسب‌شده بسیار است که تمام اسناد آن قابل‌ارائه می‌باشد.

اما گویا همواره کسانی هستند که تاب این موفقیت‌ها را ندارند و به قول علی مهنان (از مربیان قهرمان‌پرور استان)، کارشکنی و سنگ‌اندازی می‌کنند.

طی این گفتگو علی مهنان بخشی از این سنگ‌اندازی‌ها را که حالا تبدیل به گلایه و شکایت شده و به قول ایشان دیگر قابل‌تحمل نیست و ازحدگذشته را برایمان بازگو و از برخی از آن‌ها پرده‌برداری می‌کند.

علی مهنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد بیان کرد: جودوکاران خراسان شمالی و بالأخص کلاس بنده در چند سال اخیر در رده‌های مختلف مسابقات کشوری سکو نشین بوده‌اند و تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد تیم ملی در رده‌های پایه نوجوانان و جوانان را تشکیل داده‌اند اما بااین‌حال طی این سال‌ها علاوه بر این‌که از سوی فدراسیون حمایت نمی‌شدیم سنگ‌اندازی‌های زیادی نیز انجام می‌شد.

وی در ادامه افزود: خصوصاً در یک سال اخیر مشکلات زیادی داشتیم که نمونه واضح آن عدم اعزام امیرمحمد طالبی جودوکار خوش‌تکنیک وزن منفی ۵۵ کیلو خراسان شمالی به رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا و اقیانوسیه بود که این مسابقات به میزبانی چین تایپه و در مردادماه ۹۸ برگزار شد.

 

مهنان در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: قرار بود یک تیم ۸ نفره به مسابقات آسیایی نوجوانان اعزام شوند اما در لحظات آخر تنها یک وزن اعزام نشد و آن‌هم ۵۵ کیلو خراسان شمالی یعنی امیرمحمد طالبی بود و این در حالی بود بعضاً برخی جودوکاران با یک انتخابی اعزام شدند اما برای نفرات استان خراسان شمالی حداقل ۲۰ بار انتخابی آن‌هم با نفرات مختلف گذاشتند که همه را شکست داد اما بازهم اعزام نشد.

وی افزود: بعد از تعلیق جودو و عدم اعزام نوجوانان به مسابقات جهانی، همچنان باروحیه به آماده کردن جودوکاران نوجوان جهت حضور در مسابقات قهرمانی کشور پرداختیم و به این مسابقات فرستادیم و در آنجا نیز پوریا مهنانی، رامین احمدزاده و امیرمحمد طالبی توانستند باقدرت حریفان خود را ایپون کنند و با امتیاز کامل به مدال طلا برسند و در همین مسابقات ۳ نفر از دیگر جودوکاران استان نیز توانستند مدال برنز کسب کنند (مسابقات مهرماه که در رده‌بندی تیمی نیز با ۳ طلا و ۳ برنز نائب قهرمان شدیم).

مهنان ادامه داد: بعدازاین مسابقات در اولین مرحله اردوی تیم ملی نوجوانان در اردبیل، فقط ۳ طلایی استان دعوت شدند و ۳ نفر برنزی را حذف کردند و این در حالی بود که از دیگر استان‌ها ۷۰ درصد کسانی که دعوت‌شده بودند افرادی بودند که اصلاً در مسابقات کشوری شرکت نکرده بودند! لذا همان ۳ طلایی را نیز به نشان اعتراض به اردوی اردبیل نفرستادیم.

وی تصریح کرد: مرحله دوم اردو ۱۰ روز پیش برگزار شد و از این ۳ نفر طلایی فقط یک نفر را دعوت کردند و بقیه دعوت نشدند و این در حالی است که در لیست دعوتی‌ها افرادی مشاهده می‌شد که حتی در مسابقات کشوری یک مرحله هم بالا نیامده بودند.

مهنان بابیان اینکه به نشان اعتراض نفراتمان را به این اردو نیز اعزام نکردیم گفت: مربیان تیم ملی به‌جای اینکه با مربیان یا هیات تماس بگیرند به‌طور مستقیم با ورزشکار تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که با هیات مشکل‌داریم و شما نباید به مشکل ما با هیات کار داشته باشی و این در حالی است که ما هیچ مشکلی با فدراسیون نداریم و روال قانونی این‌طور نیست که مستقیم با ورزشکار تماس حاصل شود.

 

وی همچنین گفت: سرمربی تیم ملی جوانان فردی است که حدود ۲۰ سال سرمربیگری تیم ملی بزرگ‌سالان و جوانان بوده و مربی کارکشته‌ای است و به‌صورت منطقی برخورد می‌کند و سعی می‌کند نفرات منتخب و خوب انتخاب و عازم مسابقات شوند و اگر ما مشکلی با فدراسیون می‌داشتیم بایستی به تیم ملی جوانان نیز اعتراض می‌داشتیم ولی نداریم.

مهنان افزود: به‌طور مثال برای مسابقات آسیایی جوانان که قاسم باغچقی و علی محمدی بریمانلو اعزام شدند انتخابی گذاشته شد و برای همه واقعاً شرایط یکسان بود و نفرات منتخب اعزام شدند نه اینکه به سلیقه خودشان نفر به مسابقات اعزام کنند.

وی از تماس رئیس فدراسیون جودو با رئیس هیات استان در پی اعزام نشدن جودوکاران آن‌هم در روز اول اردوی تیم ملی نوجوانان سخن گفت و بیان داشت: میر اسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو در روز اول برگزاری اردوی تیم ملی نوجوانان، به رئیس هیات استان گفت هرکسی هست به اردو بفرستید اما مسلماً تا زمانی که نامه کتبی فدراسیون نباشد با توجه به مسئولیت‌های قضایی که ممکن است در آینده پیش آید نمی‌شود نفرات را بدون نامه کتبی اعزام کرد لذا اعزام نشدند.

کارشکنی از طرف مربیان تیم ملی نوجوانان است

مهنان در پاسخ به این سؤال که ریشه این کارشکنی‌ها از کجاست، تشریح کرد: کارشکنی از طرف مربیان تیم ملی نوجوانان است؛ این افراد سابقه مربیگری درستی ندارند و حتی شاگردانشان مدال‌آور کشوری نبوده‌اند و همچنین قهرمانی نیز نتوانسته‌اند پرورش دهند.

وی افزود: در مسابقات کشوری نیز با مربیان تیم ملی صحبت کردیم و مربی تیم ملی اشتباه خود را در مورد امیرمحمد طالبی پذیرفت و حتی گفت برای امیرمحمد طالبی عذاب وجدان دارم و جبران می‌کنم اما در اولین قدم که اردوی بعدی تشکیل شد درست است آقای طالبی و مهنانی را دعوت کردند اما آقای قره قاش، مرصاد احمدزاده و مهران محمدی بریمانلو که سال گذشته در اردوی تیم ملی و مدال‌آور کشوری بودند و طبق روال دعوتی‌های سایر استان‌ها انتظار داشتیم دعوت شوند؛ اما گویا این بار نوبت این‌ها بود که از لیست دعوتی‌ها خط بخورند.

ملاک دعوت به اردو روابط است نه ضوابط!

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه ملاک دعوت به اردوی تیم ملی چیست؟ بیان کرد: در اصل نفرات برتر مسابقات کشوری و یا مسابقات مدعیان تیم ملی که بعد از مسابقات کشوری برگزار می‌شود ملاک دعوت است اما اکنون روابط جای ضوابط را گرفته و فکر می‌کنم به‌صورت رابطه‌ای و سلیقه‌ای نوجوانان را به اردو دعوت می‌کنند.

مهنان ادامه داد: بی‌عدالتی‌ها و حق خوری ها تا حدی است که به‌طور مثال سال گذشته یک نفر تنها در آخرین مرحله اردو تیم ملی دعوت و بلافاصله به مسابقات آسیایی اعزام شد درحالی‌که در وزن 50 کیلو، ورزشکار قمی نزدیک یک سال در اردو بود و تمام حریفان خود را شکست داد و با یک باخت نفر را حذف و کسی دیگر را جایگزین کردند و این نشان از عدم مدیریت مربی است که یا اطلاعاتش کم است و آگاه نیست و یا غرض‌ورزی در میان است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مربیان با تملق به جایگاه مربیگری تیم ملی به‌خصوص نوجوانان می‌رسند گفت: این افراد با توجه به اینکه مربیگری نکردند لذا نمی‌دانند چقدر زحمت‌کشیده می‌شود تا یک قهرمان به مرحله مدال‌آوری برسد می‌گویند که چرا بایستی از یک استان تعداد زیادی اعزام شوند!

 

در عین عدم شایستگی و با پرداخت ۳۰ میلیون تومان به مسابقات آسیایی نوجوانان اعزام شد!

مهنان افزود: در وزن منفی ۷۳ کیلوگرم فردی را به مسابقات آسیایی اعزام کردند که نزدیک ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد اما کسی بود که حتی از ورزشکاران ۵۵ کیلو تیم ملی نیز زمین می‌خورد و حتی یک برد در مسابقات انتخابی نداشت و همان‌طور که کاملاً مشخص بود در مسابقات آسیایی نیز حتی نتوانست ۴ دقیقه مسابقه را به اتمام برساند و خیلی زود حذف شد!

این مربی قهرمان‌پرور ادامه داد: این مسائل تنها بخشی از حق خوری ها بود که گفته شد و ازاین‌دست موضوعات هرساله برای هیات پیش می‌آید اما امسال به اوج خود رسیده و دیگر قابل‌تحمل نیست و مشخص می‌شود که این‌ها اشتباهات سهوی نیست و قطعاً غرض‌ورزی‌هایی در میان است.

فدراسیون به سمت تملق گرایی سوق پیداکرده

مهنان در ادامه کمیته برگزاری مسابقات و نحوه داوری‌ها را به چالش کشید و بیان کرد: به نظر می‌رسد فدراسیون به سمت تملق گرایی سوق پیداکرده یعنی هرکسی که روی حرفشان حرف نزند و هر چه می‌گویند تائید کند و چاپلوسی کند همان نفرات به‌عنوان مربی دعوت به اردوی تیم ملی می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی فقط به تیم ملی راه پیدا می‌کنند که زبان چربی ‌دارند و با رابطه و زد و بند به مربیگری تیم ملی به‌خصوص نوجوانان می‌رسند و بعدازآن شروع می‌کنند به حذف بچه‌های قهرمان، مدال‌آور و بااستعداد استان‌های دیگر!

تعدد قهرمانان یک استان شاید به مذاق پایتخت‌نشینان خوش نیاید

مهنان با ابراز تأسف از نفرات پایتخت‌نشینی که در فدراسیون فعالیت دارند گفت: بیشتر نفراتی که در فدراسیون هستند پایتخت نشینند و دوست ندارند که از یک استان فردی باشد که این تعداد قهرمان پرورش دهد و با این موضوع بسیار مشکل‌دارند.

این مربی قهرمان‌پرور با اشاره به مشکلاتی که جودو استان دارد تنها هیات جودو را حامی معرفی کرد و بیان داشت: باسیلی صورتمان را سرخ نگا داشتیم و به‌جز سالن جودو که در اختیارمان است از طرف هیچ‌کسی هیچ حمایتی نمی‌شویم و با هزینه خود جودوکاران ملی‌پوش و مدال‌آور کلاس‌های بدن‌سازی و تمرینات هوازی گذاشته می‌شود.

وی در بخش دوم سخنان خود به نحوه برگزاری و عدم رعایت عدالت در برگزاری مسابقات کشوری خرده گرفت و توضیح داد: در مسابقات بارها شده که خواستند کار غیرقانونی کنند و به بنده گفته‌اند که هیات های دیگر صحبت نمی‌کنند و شما اگر راضی باشید ما بقیه را ساکت می‌کنیم و من هم مقاومت کردم.

مهنان در ادامه افزود: به‌طور مثال در مسابقات کشوری نوجوانان امسال خواستند قرعه مسابقات را روز مسابقه تغییر دهند که این خلاف قانون است و از من خواستند که این موضوع را تائید کنم و من مخالفت کردم و از همان زمان با سوءنیت برای من برنامه‌های داشتند.

اشتباه از آن داور کمیته انضباطی از آن‌ من!

مهنان با اشاره به اینکه ۸ سال در کمیته مسابقات فدراسیون بودم، گفت: در سال ۹۵ طبق گفته رئیس کمیته داوران افرادی باید وارد حیطه برگزاری و داوری شوند که مربی نباشند و بنده بین مربیگری و داوری، مربیگری را برگزیدم و در همان سال از کمیته برگزاری مسابقات خداحافظی کردم.

وی افزود: اما مشاهده می‌شود که افراد مربی که بعضاً همراه تیم خود به‌عنوان مربی به مسابقات کشوری اعزام‌شده‌اند، در این مسابقات به‌عنوان سوپروایزر و گاها داور نیز دعوت می‌شوند و این‌ یک قانون‌شکنی علنی و مشهود است!

مهنان به بیان یک قانون‌شکنی دیگر در مسابقات پرداخت و تشریح کرد: زمانی که یک مربی اعتراض دارد و علامت ویدئو چک را نشان می‌دهد طبق قانون باید به اعتراضش پاسخ و فیلم مسابقه بازبینی شود اما در مسابقات قهرمانی کشور جوانان در آبان ماه که در ایلام برگزار شد به‌وضوح حق جودوکار وزن منفی 81 کیلوگرم خراسان شمالی پایمال شد.

 

وی افزود: در روز دوم مسابقات و زمانی که امیرمحمد رمضانی جودوکار وزن منفی 81 کیلوگرم استان در رده یک‌چهارم نهایی مقابل حریفش به میدان رفت و بعدازاینکه یک تکنیک از حریفش خورد و امتیاز وازاری داشت، داور وسط وازاری داد اما کمیسیون داوری امتیاز را پاک کرد و بعد از اعتراض ما حتی فیلم را بازبینی نکردند.

مهنان ادامه داد: هر چه به سوپروایزر گفتیم توجه نکرد و رمضانی را با ضربه‌فنی بازنده اعلام کردند که اعتراض ما شدیدتر شد و از تاتامی خارج نشدیم و خواستیم که حداقل فیلم را چک کنند که بعد از 10 دقیقه رئیس کمیته داوران فیلم را بازبینی کرد و دید واقعاً حق با ماست و به ما گفتند از تاتامی خارج شوید.

وی بابیان اینکه با درخواست مسئول کمیته مسابقات بعد از حدود یک ربع تاتامی را ترک کردیم افزود: بعدازآن رئیس کمیسیون داوری آقای کرمی و رئیس کمیته داوران آقای بابک مهاجری و همین‌طور داورانی که آنجا بودند همه تائید کردند که حق با ما بوده و حتی عذرخواهی کردند البته حق را به ورزشکار ما برگردانده نشد و دلیلشان هم این بود که داور تاتامی را ترک کرده بود.

مهنان ادامه داد: با توجه به این مسئله انتظار داشتیم که کمیته داوران به‌صورت کتبی از هیات استان عذرخواهی کند یا مستقیماً با سوپروایزر برخورد شود اما در کمال شگفتی هفته گذشته طی یک نامه بنده را به خاطر اعتراض به حقی که داشتیم به کمیته انضباطی احضار کردند! و من فکر می‌کنم این از طرف دوستانی است که دوست ندارند ما کارکنیم و گفتند که از حضور ما در مسابقات بزرگ‌سالان کشوری جلوگیری می‌کنند.

وی از عدم ادامه همکاری خود با فدراسیون سخن گفت و بیان کرد: تا زمانی که این حق خوری ها ادامه داشته باشد و اردوها بخواهد به این نحو برگزار شود که به‌صورت سلیقه‌ای و گزینشی بخواهند نفرات را دعوت کنند و کسی که حرف حق را بزند و حق شاگردهایش را بخواهد بگیرد این‌طور مورد بازخواست قرار بگیرد، نه خودم و نه شاگردانم با این فدراسیون به ادامه همکاری و فعالیت نخواهیم پرداخت.

مدیر تیم‌های ملی مقصر است/ شاگردانم را به سمت دیگر رشته‌ها سوق می‌دهم

مهنان در درجه اول مدیر تیم‌های ملی را مقصر دانست و گفت: چراکه ایشان مربیان تیم‌های ملی را انتخاب می‌کنند و بعدازآن در درجات بالاتر به رئیس فدراسیون می‌رسیم که بایستی این موارد را از مدیر تیم‌های ملی بازخواست کند و لذا این موضوع مستقیماً به مدیر تیم‌های ملی برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سؤال که این موارد چه تأثیری در جودوی کشور می‌گذارد، بیان کرد: مسلماً تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان در آینده بایستی تیم‌های ملی بزرگ‌سالان را تغذیه کنند و خیلی مسئله مهمی است زمانی که یک جودوکار مستعد روحیه خود را از دست بدهد و تمرین نکند و نتواند نتیجه زحمات خود را ببیند مأیوس می‌شود و به خاطر بی‌مهری‌ها و حق خوری ها خیلی زود خداحافظی می‌کند که بارها و بارها این موضوع را در همه رده‌ها شاهد بوده‌ایم.

مهنان در پایان گفت: صدای ما به‌جایی نمی‌رسد اما به‌هرحال حرفمان را می‌زنیم که حداقل اهالی جودو در جریان موضوعاتی که وجود دارد قرار بگیرند و امیدوارم این موضوعات بر سر دوستانی که می‌خواهند کار کنند نیاید و فعلاً اگر بخواهد به این منوال ادامه یابد شاگردانمان را به سمت رشته‌های دیگری همچون سامبو، جوجیتسو و کوراش یا حتی کشتی آزاد سوق می‌دهیم چراکه در مسابقات سامبو و جوجیتسو استعدادهای برتر نونهالان کشور جودوکاران استان صاحب ‌مقام اول شدند.

 

گفتنی است علی مهنان دان ۵ جودو، مربیگری درجه ۱ و داوری درجه ممتاز ملی جودو را داراست.

او ۲ فوق‌لیسانس در رشته‌های تربیت‌بدنی و برق و قدرت دارد و از سن ۱۸ سالگی مربی جودو بوده است؛ او همچنین در دانشگاه بجنورد رشته تربیت‌بدنی تدریس می‌کند و در آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان معلم تربیت‌بدنی و ریاضی به‌صورت قراردادی حضور دارد.

به گفته خود او وی مربیگری را به‌طور رسمی از سال ۸۷ آغاز کرده و کمبود مربی، نوپا بودن استان و مشغله کاری مربیان باتجربه همچون رضا مهنان و کوروش خسرویار، باعث شده که وی خیلی زود به عرصه مربیگری قدم بگذارد.

او در سال‌های ۸۸ لغایت ۹۵ عضو کمیته مسابقات فدراسیون جودو بوده و همچنین مسئول کمیته مسابقات هیات جودو خراسان شمالی است.

مهنان دبیر هیات جودو و کوراش بجنورد است و مسئول کمیته کاتا هیات استان در سال‌های 87 لغایت 91 بوده است.

وی از مربیان قهرمان‌پرور برتر استان و می‌توان گفت کشور است و در سال ۸۸ نیز به‌عنوان مربی برتر خراسان شمالی برگزیده شد و طی ۸ سال گذشته شاگردانش بیش از ۱۰۰ مدال کشوری، آسیایی و بین‌المللی کسب کرده‌اند.

از قهرمانانی که توسط این مربی شایسته پرورش داده‌شده‌اند می‌توان قاسم باغچقی، علی محمدی بریمانلو، رضا پارسا پور، مجید وحید بریمانلو، علی دهقان، مهرداد بداغی و در رده نوجوانان می‌توان از رامین احمدزاده، امیرحسین یزدانی، حسین سعیدی برجی، محسن نیستانی، ابراهیم محمدی، پوریا مهنانی، امیرمحمد طالبی، مرصاد احمدزاده، صادق آذرنگ، حسین روحانی، امیرمحمد رمضانی، حسین شاه‌پسندی، حسن روحانی، مهران محمدی بریمانلو، مانی مکرمی، حسین جعفری، ابوالفضل عفتی ارکان، محمدامین مهنانی، مجتبی وحدانی، سید حبیب مهنانی، خاتم وحید بریمانلو، عسگر محمد حسن‌زاده، سهراب رستم پور، رضا یزدانی، مهدی محمدی بریمانلو، مهدی دلیریان، احسان مهمان‌دوست، عادل عاملی برجی، رضا احمدزاده، هادی پرویزی و حسین عباسپور نام برد که از دعوت‌شدگان به اردوهای تیم ملی، قهرمانان کشوری، آسیایی و بین‌المللی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول