اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قم نیازمند تأسیس پژوهشکده رسانه

کارشناسان در دو نشست علمی نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی ضمن ارائه پیشنهاد برای تأسیس پژوهشکده رسانه در حوزه علمیه قم، بر انجام تحقیقات بیشتر در زمینه هنر اسلامی تأکید کردند.

قم نیازمند تأسیس پژوهشکده رسانه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام رحمان محقق در نشست علمی «پژوهش برای فیلمنامه دینی» که ظهر امروز برگزار شد با بیان اهمیت پژوهش‌های رسانه‌ای در دنیای امروز، یکی از مهم‌ترین این پژوهش‌ها را در راه رسیدن به فیلمنامه‌های دینی دانست و گفت: گام نخست در این راستا، استخراج قصه‌هایی از زندگی الگوهای دینی مانند حضرات معصومین (ع) است که قابلیت دراماتیک داشته باشند.

دانش آموخته فیلمنامه دانشکده صداوسیما شناخت جریانات سیاسی و اجتماعی زمان زندگی آن الگوهای دینی را بخش دیگری از این پژوهش خواند و افزود: مرحله دیگر این گونه پژوهش‌ها، توجه به جغرافیای زمان است که در بخش نخست، جغرافیای اصلی یعنی شهر محل زندگی و ساختار شهر و محله‌های آن مورد توجه قرار می‌گیرد و در ادامه به جغرافیای سایه یا پیرامونی یعنی مسائل جانبی پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: توجه به تاریخ عمومی و همچنین تاریخ خطی هم بخش دیگری از این پژوهش‌هاست.

حجت الاسلام محقق تأکید کرد: این که همه می‌بینیم بسیاری از فیلمنامه‌ها یا نمایشنامه‌های دینی به سمت و سوی تخیل می‌چربد و به جای ایجاد شخصیت در درام، فقط نوعی از تیپ شکل می‌گیرد، به دلیل آن است که در این فیلمنامه‌ها یا نمایشنامه‌ها به همین جریان شناسی یا شناخت تاریخ و جغرافیای زمان مورد نظر توجه نمی شود و به راحتی از این پژوهش‌ها غفلت می‌شود.

وی به ضرورت تأسیس پژوهشکده رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره کرد و از مسؤولان امر خواست به این مهم همت گمارند.

پرسش‌های هنر اسلامی و ضرورت عرضه آن به اندیشه فیلسوفان

همچنین در نشست دیگری که در حاشیه این نمایشگاه و با عنوان «هنر اسلامی با رویکرد پژوهشی» برگزار شد، مهدی بهرامی، دبیر انجمن مطالعات نظری هنر طلاب با بیان این که حوزه مطالعات نظری هنر دارای خلأهای فراوان و نیازمند تلاش‌های پیگیر محققان است تصریح کرد: پژوهش‌های هنر اسلامی همچنان محدود است و نیاز جامعه اسلامی را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: پژوهشگران باید در این زمینه پا را از کلیات و جملات محدود فیلسوفان در عرصه فلسفه هنر فراتر بگذارند و پرسش‌های امروزی هنر اسلامی را به اندیشه فیلسوفان و به‌ویژه فیلسوفان اسلامی عرضه کنند.

بهرامی خاطرنشان کرد: ضروری است که این پژوهش‌ها از سوی نهادهای متولی امر دین در جامعه حمایت شود و همان گونه که کلیسا متولی هنر مسیحیت است، همه نهادهای دینی و مذهبی ما نیز متولی امر هنر اسلامی باشند.

این نشست همچنین با بیان مطالبی از سوی رئیس انجمن مطالعات نظری هنر طلاب هم همراه بود.

حجت الاسلام ابراهیم بازرگانی هم درباره این موضوع بیان کرد: با توجه به اینکه تمدن یونان بیشتر در حوزه بصری و تجسمی و تمدن اسلامی بیشتر در حوزه سمعی و مکتوب کار کرده اند، لذا هنر آنان هم بیشتر تجسمی و هنر اسلامی هم بیشتر سمعی و مکتوب است.

توجه پژوهشگران به هنر خطابه

وی با اشاره به مغفول ماندن هنر شعر در تاریخ هنر اسلامی، هنر خطابه را نیز یکی دیگر از هنرهای مغفول در عرصه هنر اسلامی خواند و تصریح کرد: هنر خطابه که از آن می‌توان با عنوان فن یا صنعت خطابه هم یاد کرد، هنری اعم از بحث زبانی یا صوتی است چراکه می‌توان انواع خطابه تصویری را هم به آن افزود و دامنه وسیع تری برای آن در نظر گرفت.

انتهای پیام/2258/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول