اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نخستین نمونه از خانواده موتور فضایی ایرانی آرش با موفقیت تست شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: دستاورد جدید این پژوهشگاه طراحی خانواده موتور فضایی به نام آرش است که ماه گذشته نخستین نمونه از این موتور فضایی با موفقیت تست شد.

نخستین نمونه از خانواده موتور فضایی ایرانی آرش با موفقیت تست شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در یک نشست خبری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن‌بازار از تست موفق نخستین موتور فضایی از خانواده موتورهای فضایی به نام آرش خبر داد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای جدید پژوهشگاه فضایی ایران مربوط به بلوک‌های انتقالی مدار است که برای این کار نیاز به موتورهایی داریم که عمده این موتورها انرژی است به طوری که 89 درصد از انرژی تشکیل شده‌اند و موتورهای بسیار سبکی هستند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت:‌بخشی از پروژه توسعه فناوری مربوط به موتورهایی است که بتوانند تجهیزات مورد نیاز را از مداری به مدار دیگر منتقل کنند که به تازگی خانواده موتور فضایی به نام آرش را طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد‌:‌طی یک ماه گذشته تست نمونه از این خانواده فضایی با موفقیت انجام شد.

صمیمی تاکید کرد:‌بستر لازم برای شبیه‌سازی فضای تست یک کار سخت بود که انجام موفق این کار هم یک دستاورد است.

وی توضیح داد: تست این موتور باید در یک فضای خلا انجام می‌شد که بستر خلا مانند را شبیه سازی کردیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: نخستین نمونه از این موتور با موفقیت تست شده و قرار است تست دیگری انجام شود.

* ماهواره پارس یک تا ماه آینده جمع‌بندی نهایی می‌شود

صمیمی درباره دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه فضای در سال گذشته گفت:‌تا یک ماه آینده جمع‌بندی نهایی ماهواره پارس یک انجام خواهد شد.

به گفته وی در بخش محموله‌های تصویربرداری، فرستنده گیرنده باند X و بسیاری از بخش‌های دیگر این ماهواره شرکت‌هایی فعالیت کرده‌اند که بسیار حرفه‌ای بوده و به نحوی عالی سفارش را انجام دادند.

رئیس پژوهشگاه فضایی گفت: ماهواره پس از آماده سازی به سازمان فضایی تحویل داده می‌شود اما مراحل پرتاب به عهده وزارت دفاع قرار دارد که احتمالا در 3ماهه اول سال بعد نوبت پرواز داشته باشد.

* ماهواره ظفر در اولویت پرواز

صمیمی گفت: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت به سرعت در حال کامل شدن است و در صف پرتاب اولین ماهواره است.

وی اضافه کرد: مدل مهندسی ماهواره ناهید دو به پایان رسیده و در حال کار بر روی مدل کیفی ماهواره هستیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی با اشاره به دیگر دستاوردهای هفته پژوهش گفت: از هفته پژوهش سال قبل تا هفته پژوهش امسال 49 مقاله ISI و 19 مقاله ISC در صنعت فضایی نوشته شده و 116 مقاله کنفرانسی هم همکاران پژوهشگاه فضایی با دانشگاه‌ها تهیه کرده‌اند. 

صمیمی گفت:‌در یک سال گذشته 16 ثبت اختراع داشته‌ایم که 9 مورد را سازمان ثبت اسناد و املاک و 7 مورد را سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اعتبار سنجی کرده‌اند و این حجم از ثبت اختراع‌ها حرکت به سمت کاربردی شدن علم فضا در کشور حرکت کرده است.

* سرریز دانش صنعت فضایی به صنایع دیگر 

وی با اشاره به سرریز دانش صنعت فضایی به صنایع دیگر گفت: ساخت محصولاتی از جمله دتکتیو مواد ممنوعه و منفجره به عنوان یک محصول مشتق از صنعت فضایی و ساخت باطری‌های فضایی از جمله موارد استفاده از دانش به دست آمده در صنعت فضایی در دیگر صنایع است.

رئیس پژوهشگاه فضایی گفت: برای دتکتیو مواد ممنوعه 8 مورد سفارش ساخت دستگاه را از شرکت پست دریافت کرده‌ایم و برای باطری‌های فضایی با یک مجموعه در حال صحبت هستیم.

صمیمی گفت:‌همچنین در بحث ساخت بالن‌های ارتباطی فعالیت خود را ادامه دادیم و 10 مورد سفارش ساخت از سازمان پدافند عامل و شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت کردیم.

* خرید تضمینی گندم در پروژه‌های آتی سازمان فضایی

وی گفت:‌پروژه خرید تضمینی گندم کار مشترکی بین سازمان فضای و سازمان برنامه و بودجه است که با پایش سطح زیر کشت گندم میزان تولید برای هر سال مشخص شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ماهواره‌های کوچک دانشجویی را از دیگر پروژه‌های در دست پیگیری پژوهشگاه فضایی عنوان کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول