اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ادامه اعتراضات و درگیری‌ها در هند در اعتراض به لایحه جنجالی

در ادامه اعتراضات علیه لایحه جنجالی اخیر هند، روز سه‌شنبه میان هزاران معترض و نیروهای امنیتی در «دهلی نو» درگیری صورت گرفت و پلیس به سمت تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد.

ادامه اعتراضات و درگیری‌ها در هند در اعتراض به لایحه جنجالی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اعتراضات یک هفته‌ای در مخالفت با قانون جدید و جنجالی پارلمان هند در اعطای شهروندی به پناهجویان غیرمسلمان سه کشور بنگلادش، افغانستان و پاکستان، امروز (سه‌شنبه) درگیری‌هایی میان هزاران نفر از معترضان به این قانون و نیروهای امنیتی در «دهلی نو» صورت گرفت.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان پارلمان هند روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه لایحه جنجالی اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان که به صورت غیرقانونی از پاکستان، بنگلادش و افغانستان به هند آمده بودند را به تصویب درآورد.

در پی تصویب این لایحه، موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف هند شکل گرفت که با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

بسیاری از منتقدان دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند معتقدند که این طرح در راستای انزوای بیشتر مسلمانان هند و برتری دادن به هندوها تهیه و تصویب شده است.

با اینحال، دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند می‌گوید که قانون جدید با اعطای شهروندی، اقلیت‌های مذهبی همچون هندوها و مسیحیان را از شکنجه و آزار و اذیت در کشورهایشان یعنی بنگلادش و پاکستان و افغانستان نجات می‌دهد.

طبق این گزارش، قانون جدید هند، چنین امتیازی را به مسلمان‌ها ارائه نمی‌کند و منتقدان می‌گویند، این امر پایه‌های سکولار هند را تضعیف می‌کند.

در ادامه اعتراضات به این قانون جنجالی، نیروهای امنیتی در بخش «سیلامپور جدید» در پایتخت هند به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند و معترضان نیز در پاسخ به این اقدامات به سمت نیروهای امنیتی سنگ و دیگر اقلام پرتاب می‌کردند.

یکی از ساکنان منطقه سیلامپور جدید به خبرنگاران گفت: «اعتراض صلح‌آمیزی علیه لایحه شهروندی آغاز شد....اما از کنترل خارج شد».

در پی اعتراضات روز سه‌شنبه، خساراتی به خودروهایی وارد شد و در سراسر خیابان‌ها، سنگ و آجر پراکنده شده است و دودهایی از آتش‌هایی که در خیابان‌ها برپاشده بوده، به هوا برخاسته بود.

طبق این گزارش، گروههای کوچکی از جوانان که برخی از آنها صورت‌های خود را با نقاب پوشانده بودند، به سمت نیروهای پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به لایحه جنجالی هند گفت که اقدامات دولت هند در کشمیر و قانون جنجالی اعطای شهروندی می‌تواند، مسلمانان را از هند فراری دهد و به بحران پناهجویان منجر شود.

خشم معترضان بعد از اقدام روز یکشنبه نیروهای امنیتی شهر دهلی در ورود به محوطه دانشگاه «جامعه ملیه اسلامیه» و شلیک گاز اشک‌آور به سمت دانشجویان و معترضان تشدید شده است.

نیروهای پلیس در پایتخت روز یکشنبه به سمت دانشجویان معترض گاز اشک‌آور پرتاب کردند که در نتیجه آن دستکم ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

اعتراضاتی پس از تصویب این لایحه جنجالی در شمال شرقی ایالت «آسام» آغاز شد که در نهایت به خشونت کشیده شد و ساختمان‌هایی به آتش کشیده شد و سپس این اعتراضات به دهلی نو کشیده شد.

بحران در شهرهای مختلف هند در پی تصویب این لایحه جنجالی به حدی پیشروی کرده است که سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی گفت که این قانون اساساً تبعیض آمیز است و خواستار بازنگری در آن شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول