اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فراگیری حقوق شهروندی به دغدغه عمومی تبدیل شود

مدیر تشکل یاران کتاب داراب گفت: فراگیری و به کارگیری مبانی حقوق شهروندی باید برای مردم و مسؤولان به یک دغدغه عمومی تبدیل شود.

فراگیری حقوق شهروندی به دغدغه عمومی تبدیل شود

مجتبی رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار داشت: مبانی حقوق شهروندی زمانی به عنوان دغدغه عمومی در نظر گرفته می‌شود که به عنوان واحد درسی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شده همچنین از طریق سمن‌ها  در قالب آموزش عمومی به مردم ارائه شود.

 وی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسؤولان به دلیل عدم اطلاع و آگاهی کافی، از حقوق شهروندی گریزان هستند تصریح کرد: سود و منفعتی که از فراگیری حقوق شهروندی به جامعه می‌رسد چندان ملموس نیست بنابراین مسؤولان تمایلی به اجرای آن ندارند این در حالی است که با به کارگیری مبانی حقوق شهروندی، بیشترین مسؤولیت اجتماعی به مردم محول و از بار مسؤولیت دولت کاسته می‌شود.  

این وکیل دادگستری با تاکید بر لزوم ارتقا مردم از سطح شهرنشینی به شهروندی گفت: به کارگیری مبانی حقوق شهروندی راه نجاتی برای آینده جامعه است و چنان چه مسؤولان از این زاویه به موضوع بنگرند برای ترویج مفاهیم آن مشتاق می‌‍‌‌شوند.

رئیسی اضافه کرد: تصور مسؤولان این است که حقوق شهروندی یعنی ارائه خدمات و امکانات به مردم در فرایندی یک‌سویه در حالی که قواعد حقوق شهروندی بر مشارکت اجتماعی شهروندان و کمک به حل مشکلات جامعه توسط مردم تاکید دارد.

مدیر تشکل یاران کتاب داراب خاطرنشان کرد: فراگیری حقوق شهروندی، مبانی مشارکت اجتماعی، دموکراسی، انتقادپذیری و شیوه صحیح استدلال زمینه‌ساز تبدیل افراد به شهروندان مطلوب است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر یک از دانشجویان از شهرهای مختلف در دانشکده‌های داراب حضور دارند، می توانند پس از گذراندن دوره آموزشی، به عنوان سفیران حقوق شهروندی در شهرهای دیگر به ترویج مفاهیم و قواعد آن بپردازند.

رئیسی افزود: دانشجویان با گذراندن دوره حقوق شهروندی، آمادگی لازم برای شرکت در هر اجتماع مدنی و تشکل فرهنگی و اجتماعی را به دست آورده و در نهایت به پیشبرد جوامع مدنی کمک می‌کنند.

این فعال اجتماعی گفت: دوره  آموزشی دانشکده فنی حکیم عباسی در ۸ جلسه با سرفصل‌های حق چیست؟ شهروند کیست؟ کرامت انسانی چیست؟ فرصتهای برابر و... برگزار شده و با توجه به اینکه دانشجویان مشغول به تحصیل هستند خروجی این کارگاه‌ها مفیدتر است.

وی گفت: البته در جلسه آغازین تعدادی از دانشجویان با مشارکت اجتماعی و کارگروهی آشنایی چندانی نداشتند اما در ادامه جلسات کارگاهی مسیر بهتری ایجاد می‌شود و به تدریج با مفاهیم مورد نظر آشنا می‌شوند.

به گزارش فارس، سلسله کارگاه‌های حقوق شهروندی با همت موسسه جوانه‌های زندگی در دانشکده حکیم عباسی در حال برگزاری است و در آینده نزدیک در دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشکده پیراپزشکی، کشاورزی، آموزش و پرورش داراب، آموزش و پرورش فورگ  و کارخانه سیمان برپا می‌شود.

این کارگاه آموزشی همچنین توسط تشکل یاران کتاب در شهرستانهای فسا، استهبان و در سطح شهرستان داراب نیز با حضور اعضای تشکل فرهنگی یاران کتاب برگزار شده است.

انتهای پیام/76020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول