اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آیا حمل‌و‌نقل عمومی در مازندران دارای جذابیت است؟!

با وجود افزایش قیمت بنزین به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب ناوگان عمومی اصرار مردم بر استفاده از خودروهای شخصی همچنان پابرجاست .

آیا حمل‌و‌نقل عمومی در مازندران دارای جذابیت است؟!

به گزارش خبرگزاری فارس، توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها یکی از راهکارهای موثر در زمینه‌ی کاهش آلودگی هوا و رونق اقتصادی کشور در بلند مدت است.

در توسعه حمل و نقل عمومی باید نیاز مردم به خوبی مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس سلایق استفاده کننده‌گان صورت گیرد.

داشتن صندلی راحت، توقف دقیق و به موقع ناوگان حمل و نقلی در ایستگاه‌ها و داشتن صرفه اقتصادی، داشتن سیستم تهویه مناسب و سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب حداقل امکاناتی که باید مد نظر قرار گیرد.

 

 

به روز کردن و  نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، فراهم کردن امکانات رفاهی نظیر اینترنت رایگان ، تحویل یک نشریه رایگان به مسافران هم می‌تواند بر جذابیت حمل و نقل عمومی اضافه شود.

قرارگیری مناسب ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در شهرها نیز باید با دقت انجام شود، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی بر اساس استاندارهای روز دنیا حدود ۳۰۰ متر از منزل شهروندان مکانیابی شود تا شهروندان ترغیب به استفاده از ناوگان عمومی شوند.

 

 

آیا واقعا حمل و نقل عمومی در استان مازندران برای شهروندان جذابیتی دارد؟

آیا در شرایط برابر شهروندان حاضر به استفاده از ناوگان عمومی در سطح استان هستند؟

وضعیت حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرها، استانداردهای اولیه را ندارد؛بطور مثال هنوز در شهرهای بزرگ استان مازندران برای اتوبوس‌ها ایستگاه‌های مناسبی در نظر گرفته نشده است،اگر هم ایستگاهی وجود داشته باشد به دلیل عدم جانمایی مناسب مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

 

 

این وضعیت نابسامان حمل و نقل در بلند مدت باعث نارضایتی مردم از وضعیت مدیریتی و بی اعتمادی آنها نسبت به مسئولین می‌شود.

با افزایش قیمت سوخت و نابسامانی وضعیت ترافیکی شهرها و نبود پارکینگ به تعداد کافی و همچنین نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در شهرها، شهروندان چاره ای ندارند که برای رفع نیازهای حمل و نقلی خود، در بین دو حالت بد و بدتر قرار گیرند و بهانه‌ی بسیار خوبی برای استفاده از خودروی شخصی است.

با توجه به رشد بسیار پایین توسعه خیابان‌ها در مازندران و از طرفی افزایش خودروهای شخصی و همچنین با توجه به مسافرخیر بودن استان مازندران، منطقی‌ترین اقدام برای رفع مشکلات حمل و نقلی استان مازندران، سرمایه گذاری در این بخش است.

علاوه بر تجهیز حمل و نقل عمومی در مدل جاده‌ای و هوایی می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده مناسب کرد.

راه‌اندازی پروازهای دوره‌ای ساری ـ رامسر که متناسب با تقاضای مسافران برنامه‌ریزی شده باشد، در مد هوایی برای اتصال شرق و غرب مازندران و یا همچنین با سرمایه گذاری در مد دریایی با استفاده از کشتی‌های مسافربری و توریستی، از ظرفیت دریا هم برای جذابیت حمل نقل عمومی استفاده کرد که مد دریایی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر توریستی،جذابیت خاص خود را برای مسافران دارد.

محمد اتقائی دانشجوی مقطع دکتری مهندسی راه و ترابری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

انتهای پیام/3141/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول