اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

رونمایی از حقوق‌های نجومی در «دانشگاه رازی» کرمانشاه + سند

پرداخت‌های نجومی گویا در دولت ادامه دارد. اخیراً چند فیش حقوقی چند ده میلیون توسط رسانه‌ها منتشر شده است. وضعیت در کرمانشاه هم مانند همه جاهاست، اما داستان در دانشگاه رازی کمی متفاوت است.

رونمایی از حقوق‌های نجومی در «دانشگاه رازی» کرمانشاه + سند

خبرگزاری فارس،‌ کرمانشاه - رضا حیدری: لطفاً این پاراگراف را به دقت بخوانید؛ «آیا فاصله‌ی بین پنجاه‌میلیون و یک‌میلیون غیرعادلانه نیست؟ شما امروز در دستگاه دولتی‌تان کسی که از شما یک‌میلیون، یک‌میلیون‌ودویست، یک‌میلیون‌وپانصد، دو میلیون حقوق بگیرد ندارید؟ فراوان. خب، آن‌وقت یک نفر هم سی‌میلیون میگیرد، چهل‌میلیون میگیرد! این غیرعادلانه نیست؟ با مردم هم‌دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او میبرد شما هم میبرید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیّه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم. به هر حال این نکته‌ی [مهمّی] است. به نظر من برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد.» (۱۳۹۵/۰۶/۰۳ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت).

این بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب در محکومیت فیش‌های نجومی بود که در رسانه‌ها منتشر شد. ایشان در همین دیدار به هیات دولت تذکر می‌دهند که « با مردم هم‌دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او میبرد شما هم میبرید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با قضیّه حقوقهای نجومی برخورد کنید و جلویش را بگیرید.» 

فیش‌‌های نجومی به اعتماد مردم ضربه زد

تاثیر انتشار فیش‌های نجومی به حدی مخرب بود که حسن روحانی هم اعتراف کرد در این مسئله به اعتماد عمومی مردم لطمه وارد شده است. رهبر انقلاب هم نسبت به این مسئله به دولت تذکر دادند. ایشان در 3 شهریور 95 در دیدار با هیات دولت در همین خصوص گفتند:« مردم اعتمادشان ضربه خورده. ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمیکنند؛ امّا حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم میکنند» و از مسئولین خواستند این موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و مشمول مرور زمان نشود.

پس از انتشار فیش‌های نجمومی مدیران «صندوق توسعه ملی»، «بانک رفاه»، «بیمه مرکزی»، «سایپا» و چندین بانک دولتی و خصوصی، حسن روحانی در واکنش به این موضوع در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، دستور پیگیری داد و نوشت: «هرچند شاید با مقررات به‌جا مانده از دوره‌های قبل توجیه‌پذیر باشد، با موازین عدالت و تعهد در قبال بیت‌المال و منشور اخلاقی دولت ناسازگار و غیرقابل قبول است و حتی در برخی موارد مصداق سوء استفاده از اعتماد دولت به‌شمار می‌رود. مقتضی است در اسرع وقت همه موارد تخلّف و سوءاستفاده شناسایی، وجوهی که به ناحق پرداخت شده به بیت‌المال مسترد شود و مدیران متخلّف عزل شوند.»

پرداخت‌های نجومی و غیر متعارف ادامه دارد

با وجود ادعای دستگاه‌های مختلف در مورد برخورد با نجومی ‌بگیران، اما ظاهرا ماجرای دریافتی‌های بالای مدیران دولتی ادامه دارد و گویا قرار نیست در این زمینه اقدامی جدی از سوی مسئولان صورت بگیرد.

از همین رو اخیراً فیش‌های حقوقی چندتن از مدیران دانشگاه رازی به دست خبرگزاری فارس رسیده است. این فیش‌های حقوقی متعلق به ریاست دانشگاه و چندتن از معاونان دانشگاه رازی است که تنها شامل ماه‌های فرودین، اردیبهشت و خرداد سال 98 است. در فیش‌های حقوقی مسئولین این دانشگاه بیشترین حقوق (منهای کسر مالیات) با مبلغ 27 میلیون تومان متعلق به «علی سلیمی» معاون آموزشی دانشگاه است.


خالص دریافتی معاون آموزشی دانشگاه رازی 26 میلیون تومان است

البته دریافتی ریاست این دانشگاه در خردادماه سال 98 با کسر مالیات هم 24 میلیون تومان است. این دریافتی برای آقای سلیمی هم 26 میلیون تومان به علاوه کسر از مالیات است. این حقوق‌ها نجومی در حالی به مسئولین دانشگاه رازی پرداخت می‌شود که متوسط دریافتی اساتید این دانشگاه، دانشگاه صنعتی و آزاد به مراتب پایین تر است و چیزی در حدود 10 میلیون تومان دریافتی دارند و خبری از حقوق‌های 27 میلیونی و... نیست.


خالص دریافتی رئیس دانشگاه رازی 24 میلیون تومان است

در جدول زیر، جزییات دریافتی مدیران دانشگاه رازی طی سه ماه (از فرودین تا خرداد) به ریال آورده شده و در نهایت مجموع دریافتی این سه ماه برای درک صحیح به تومان جمع بندی شده است. بر اساس جزییات موجود، در این بین فقط «جمال فتح اللهی» حقوق نسبتاً متعارفی دریافت کرده است.

ردیف نام و نام خانوادگی مسئولیت حقوق فروردین (ریال) حقوق اردیبهشت (ریال) حقوق خرداد (ریال) جمع درآمد سه ماه (تومان)
1  محمد ابراهیم اعلمی ریاست دانشگاه 186.653.673 197.300.151 270.893.805 65 میلیون و 484 هزار و 762 تومان
2 علی سلیمی معاون آموزش 198.902.318 265.707.166 273.376.391 73 میلیون و 798 هزار و 586 تومان
3 جمال فتح اللهی معاون امون مالی 124.983.974 138.593.682 159.569.953 42 میلیون و 314 هزار و 760 تومان
4 علی اکبر محسنی معاون سابق فرهنگی 176.571.275 234.672.531 239.808.751 65 میلیون و 105 هزار و 255 تومان
5 فرزاد ویسی معاون پژوهشی 161.002.541 204.397.707 185.355.707 55 میلیون و 75 هزار و 620 تومان

توضیح: مالیات از مجموع حقوق‌های فوق کسر نشده است.

بر اساس جدول فوق، مجموع دریافتی 5 تن از مدیران این دانشگاه طی سه ماه بیش از 300 میلیون تومان است که عدد بسیار قابل توجهی است. در واقع و با معیار قرار دادن همین حقوق 300 میلیونی برای سه ماه، این 5 مسئول دانشگاه رازی در سال (منهای  پاداش، عیدی و...) سالیانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان حقوق می‌گیرند!

رهبر انقلاب این پرداختی‌ها را خلاف عدالت و باعث آسیب و از بین برنده اعتماد مردم به نظام و مسئولین عنوان کرده‌اند. هرچند از زمان انتشار اولین فیش نجومی و ادامه پیدا کردن آن اقدام درخور و شایسته‌ای از سوی هیچ از دستگاه‌های مسئول صورت نگرفت. از این رو رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی (97/09/07) مجدداً این موضوع را یادآوری کردند ضمن گلایه مندی، گفتند:« ناتمام ماندن کارها، سؤال و اشکال ایجاد می‌کند و متأسفانه اکنون این وضعیت در بعضی بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود که ازجمله‌ی این مسائل، موضوع حقوق‌های نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه‌ی رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.»

جدای از دریافتی‌های بسیار بالایی مسئولین دانشگاه رازی، انتقادات جدی به عملکرد آن‌ها از سوی نیروهای انقلابی شده است. «رضا صالحی» مسئول بسیج دانشگاه رازی کرمانشاه، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بخشی از مشکلات سیاسی و فرهنگی این دانشگاه اشاره کرده بود.

به اعتقاد صالحی، بسیاری از جریانات سیاسی و ضد انقلابی با حمایت مسئولین این دانشگاه در حال جولان دادن هستند و اقدامی هم برای مقابله با آن‌ها صورت نگرفته است.

این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:

بررسی وضعیت سیاسی دانشگاه‌های استان/ دانشگاه رازی جولانگاه ضدانقلاب شده است

جالب توجه است که هیات وزیران حداکثر حقوق کارکنان دولت را هفت برابر حداقل حقوق کارکنان دولت تعیین کرده‌است. اما در همین مصوبه «اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات، دیوان محاسبات کشور، کارمندان سیاسی و شاغل در پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه» استثنا شده‌اند.  

در واقع دولت با انواع تبصره های قانونی و... راه را برای حقوق‌های نجومی باز کرده است. یکی از ایرادات جدی که به دولت وارد است همین دست قوانین است که موجب شده مسئله عدالت اداری زیر سوال برود. مشخصاً حقوق‌های نجومی در حال پرداخت است و اقدامی شایسته‌ای هنوز برای مدیریت این مسئله صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول