اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر، شورشیان شرق لیبی را به انواع تانک تجهیز می‌کند

منابع مصری گفتند، دولت این کشور قصد دارد برای حمایت از شبه‌نظامیان شرق لیبی در جنگ علیه دولت رسمی این کشور، آنان را به تانک تجهیز خواهد کرد.

مصر، شورشیان شرق لیبی را به انواع تانک تجهیز می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحولات بحران لیبی در روزهای اخیر بلکه ساعات اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و اخبار ضدونقیضی از آن به گوش می‌رسد.

از پنجشنبه گذشته که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» عملیات جدیدی علیه «طرابلس»‌ پایتخت این کشور آغاز کرده، تحولات سرعت گرفته است.

منابع مصری امروز چهارشنبه به وبگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که «در سایه حمایت‌های لجستیک و نظامی بزرگ قاهره به حفتر، با هدف یکسره کردن نبرد تصرف طرابلس [پایتخت لیبی] سرلشکر محمد زکی وزیر دفاع مصر هنگام دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور، جزئیات تحولات میدانی در لیبی را اطلاع داده است».

حفتر از فروردین سال جاری عملیات اشغال پایتخت (طرابلس در غرب) لیبی را با حمایت عربستان، مصر و امارات (و همچنین فرانسه و روسیه) آغاز کرده اما هنوز موفق نشده آن را تصرف کند. دولت طرابلس نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردار است. آمریکا نیز وانمود می‌کند که از طرف خاصی در لیبی حمایت نمی‌کند اما ناظران سیاسی می‌گویند اقدامات مصر و امارات و عربستان در لیبی بدون موافقت آمریکا امکان پذیر نیست. 

منابع مصری به العربی الجدید گفتند که زکی در گزارش میدانی مفصل به رئیس جمهور مصر که در حضور معاونان وزیر دفاع و در حضور حفتر انجام شده، پنج روز پیش صورت گرفته است. منابع مصری گفتند که وزیر دفاع مصر موافقت السیسی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح مصر برای ارسال انواع تانک ساخت روسیه برای خلیفه حفتر در لیبی را دریافت کرده است. 

به گفته این منابع،‌شماری از شبه‌نظامیان تحت امر خلیفه حفتر پیشتر در پایگاه نظامی محمد نجیب در غرب مصر، آموزش کار کردن با این تانک‌ها را دیده‌اند. 

قرار است این تجهیز موقت باشد و در صورت پایان نبرد، آنچه از این تانک‌ها باقی می‌ماند به مصر عودت داده شود. این اقدام در حالی انجام می‌شود که طبق قطعنامه سازمان ملل، تجهیز اطراف درگیر در لیبی ممنوع است.

منابع مصری به العربی الجدید گفتند که تجهیز به تانک به دلیل آنکه سلاح سنگین تلقی می‌شود، سخت است مگر اینکه در چارچوب توافق‌های بزرگ صورت بگیرد؛ درست عکس تجهیز به خودروهای زرهی یا سلاح‌های دیگر. 

این منابع توضیح دادند که این اقدام مصر پس از آن صورت گرفت که قاهره دریافت، ترکیه در خصوص دخالت نظامی مستقیم در لیبی مقاصدی کاملا جدی دارد.

اخیرا السیسی در سمینار «جوانان جهان» در شرم الشیخ اعلام کرد که کشورش از نیروهای حفتر در لیبی حمایت می‌کند. او گفت «موضع حمایتی مصر از ارتش ملی لیبی ثابت و غیرقابل عقب‌نشینی است» (جزئیات بیشتر).

در مقابل، یک منبع نظامی نزدیک به دولت وفاق ملی در طرابلس لیبی به العربی الجدید خبر داد که «اخیرا مسئولان نظامی ترکیه همه محورهای درگیری در طرابلس را شناسایی کرده تا تصور کاملی برای سران سیاسی و نظامی عالی‌رتبه در ترکیه تهیه کنند که اگر نیاز به ارسال نیروهای نظامی شد و دولت وفاق ملی درخواست کرد، مشکلی نباشد». 

اردوغان چند روز پیش گفت، اگر فائز سراج نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی از ترکیه درخواست نیرو کند، ترکیه آماده است تا به لیبی نیروی نظامی اعزام کند. رئیس جمهور ترکیه همچنین از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کرده تا دیداری با وی درباره موضوع لیبی داشته باشد، چراکه «نمی‌خواهد لیبی به سوریه دیگری تبدیل شود».

انتهای پیام/ص 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول