اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طعنه ظریف به واشنگتن در خصوص استفاده از «مکانیسم ماشه»

وزیر خارجه ایران در یک پیام طعنه‌آمیز به وزارت خارجه آمریکا که مدعی شده واشنگتن به دلیل آنکه یکی از شرکای برجام بوده، اجازه استفاده از «مکانسیم ماشه‌» را دارد، گفت، ترامپ خیلی وقت پیش شراکت آمریکا در برجام را لغو کرده است.

طعنه ظریف به واشنگتن در خصوص استفاده از «مکانیسم ماشه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران  به توافق میان «تد کروز» عضو کمیته روابط خارجی سنا و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا برای استفاده از «مکانیسم ماشه» علیرغم خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، واکنش نشان داد.

ظریف در یک پیام توییتری در این خصوص نوشت: «برداشتن گام‌ بی‌سابقه برای تنبیه آنهایی که به دنبال تبعیت از شورای امنیت سازمان ملل هستند، برای این وزارت خارجه آمریکا کفایت نمی‌کند. هم‌اکنون (وزارت خارجه آمریکا) مدعی شده است  آمریکا به واسطه آنکه یکی از شرکای برجام بوده، می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند».

وزیر خارجه ایران سپس به واشنگتن یادآوری کرد که بیش از یکسال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شده است و نوشت: «خبر فوری: دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) صراحتاً خیلی وقت پیش، "مشارکت آمریکا (در برجام) را لغو کرد". شرم آور است».

محمد جواد ظریف سپس تصویری از یادداشت ریاست‌جمهوری آمریکا مربوط به تاریخ هشتم می 2018 (18 اردیبهشت 97) منتشر کرد که عنوان آن «لغو مشارکت آمریکا در برجام بود». 

در متن این یادداشت ترامپ نوشته شده بود: «وزیر خارجه آمریکا باید، با رایزنی با وزیر خزانه‌داری و وزیر انرژی، تمامی گام‌های مناسب را برای لغو عضویت و مشارکت آمریکا در برجام، اتخاذ کند.»

 

در تاریخ ۲۴ آذرماه، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود که معامله بین «تد کروز»، عضو کمیته خارجی روابط خارجی آمریکا و مایک پامپئو به روندی منجر شده که می‌تواند باعث شود آمریکا مدعی مکانیسم ماشه یا همان مکانیسم حل اختلافات ذیل برجام شود. 

مترجم: سید میثم یعقوبی مقدم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول