اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آمار کتاب و کتاب‌خوانی جای سؤال دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: امروز آماری که از کتاب و کتاب‌خوانی ارائه می‌شود، جای سؤال دارد و باید برای آن فکری کرد.

آمار کتاب و کتاب‌خوانی جای سؤال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور بعدازظهر امروز در آیین ‌افتتاح نمایشگاه کتاب استان‌ سمنان اظهار کرد: کتاب خواندن امری بسیار مطلوب، پسندیده و خوب است؛ اما امروز چالش و سؤال اصلی ما این است که واکاوی کنیم چرا این روزها فاصله از کتاب خواندن ایجاد شده است؟

وی بیان کرد: کشور ما صاحب فرهنگ و تمدن بسیار غنی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و کتابخانه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: زمانی که در چندین قرن پیش در کشور عزیزمان ایران کتابخانه‌های چند صد هزار جلدی داشتیم، شاید مدعیان امروزی یک‌ششم یا یک‌هفتم کتابخانه‌های ما، کتب مرجع و قابل دسترس نداشتند.

خجسته‌پور ادامه داد: امروز آماری که از کتاب و کتاب‌خوانی ارائه می‌شود، جای سؤال دارد؛ هر چند تغییرات سبک زندگی و وجود ابزارهای جدید باعث شده است تا آحاد جامعه برای یادگیری و برای کسب برخی از یافته‌ها و نیازمندی‌های خود، از روش‌های دیگری به جای کتاب استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این مهم یعنی عطش و علاقه به یادگیری کم نشده، بلکه شیوه دستیابی به آن تغییر پیدا کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی، کالایی که ارزش‌های یک جامعه را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و می‌کند، لازم است همچنان جایگاه شایسته و بایسته خود را داشته باشد.

خجسته‌پور بیان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند این جایگاه را ارتقا ببخشد، برگزاری رویدادهای فرهنگی است؛ رویدادهایی که محوریت آن با کتاب باشد.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین این رویدادها، برگزاری نمایشگاه‌های سالانه کتاب است که نمونه اصلی آن را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در کشور می‌بینیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است تمام مردم دسترسی به نمایشگاه در آن زمان و مکان را نداشته باشند، یکی از راهکارها برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی است.

خجسته‌پور گفت: تداوم و تناسب نمایشگاه کتاب به‌صورت سالانه و برگزاری آن به‌صورت ویژه مورد توجه در دولت قرار گرفت؛ شاید در طول ۴۰ سال گذشته این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد، اما به‌صورت دوسالانه و سه ساله، اما این مهم در این دولت سعی شد به‌صورت سالانه در استان‌ها برگزار شود تا این رویداد منقطع نشود.

وی بیان کرد: این مهم یک رویداد فرهنگی است که تبادل میان نویسندگان، مؤلفان، انتشاراتی‌ها، فروشندگان و نهایتاً کسانی که علاقه‌مندان به کتاب هستند، طی چند روز انجام می‌پذیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: آماری که از فروش کتاب در نمایشگاه سال گذشته اعلام شد به‌عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت نمایشگاه کتاب، نشان داد سرانه خرید کتاب توسط مردم استان ما به‌صورت میانگین بیش از یک هزار تومان بوده است.

خجسته‌پور گفت: این شاخص در نمایشگاه امسال باید ارتقا پیدا کند که نیاز به حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی دارد و امروز باید این نمایشگاه در ردیف نخست اتفاقات استان، معرفی شود.

وی بیان کرد: این رویداد باید امروز به‌صورت ویژه اطلاع‌رسانی شود تا کسانی که امکان حضور در نمایشگاه را دارند، از تبادل فرهنگی صورت گرفته در این نمایشگاه بهره کافی را ببرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: دانش آموزان و دانشجویان ما می‌توانند پایه‌های اصلی این نمایشگاه در استان باشند و در پایان این نمایشگاه، آمار کیفی و کمی به‌صورت ویژه ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/2249/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول