اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دولت اصرار دارد بودجه 99 را هم به سرنوشت بودجه 98 مبتلا کند

رئیس اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قطعا رقم صادرات نفت پیش بینی شده در قانون بودجه امسال محقق نشد، گفت: چرا دوباره این اشتباه تکرار می‌شود و و با ایجاد انتظار، کسری بودجه و دیگر مشکلات را به وجود می‌­آورند؟ ما باید رقم صادرات نفت در بودجه را واقعی کنیم.

دولت اصرار دارد بودجه 99 را هم به سرنوشت بودجه 98 مبتلا کند

محمدعلی خطیبی، رئیس اسبق امور­ بین­‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره رقم یک میلیون بشکه صادرات نفت در بودجه 99 گفت: قرار بر این بود که بودجه سال آینده بدون هیچ گونه وابستگی به نفت بسته شود اما سال آینده هم تحقق بودجه ما به خام‌فروشی نفت وابسته است. باید یکبار برای همیشه به اتکا بودجه به درآمدهای نفتی پایان دهیم ولی دولت باز هم این کار را نکرد که امیدواریم مجلس در روند بررسی لایحه این امر را محقق کند.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال 98 تصریح کرد: سال قبل دولت در لایحه بودجه فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه را پیش­‌بینی کرد ولی آیا محقق شد؟ قطعا نشد. دیدید که در اواسط سال دوباره جلسه تشکیل دادند و رقم تخمینی صادرات را به 300 هزار بشکه کاهش دادند. اگر سال گذشته این رقم صادرات نفت محقق نشد چرا دوباره این اشتباه تکرار می‌­شود و با ایجاد انتظار، کسری بودجه و دیگر مشکلات را به وجود می‌­آورند؟ ما باید رقم صادرات نفت در بودجه را واقعی کنیم. همچنین باید بودجه را از نفت جدا کنیم.

*دولت به منابع حاصل از خام‌فروشی نفت عادت کرده است

خطیبی با بیان اینکه جلوگیری از فرارهای مالیاتی می­تواند جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه شود اظهار داشت: اگر جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود برای تامین هزینه­‌ها نیازی به درآمد نفت نداریم. زیرا رقم فرار مالیاتی از رقم درآمد نفت در بودجه بیشتر است. در این بین اگر صادرات نفت محقق شد، می­توانیم از آن برای توسعه زیرساخت‌­ها، کمک به بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.  

رئیس اسبق امور­ بین‌­الملل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان سرمایه‌­گذاری خارجی در کشور کم شده است. بنابراین بهتر است درآمد نفت را در این حوزه‌­ها به کار گیریم. الان دولت اصرار دارد بودجه 99 را هم به سرنوشت بودجه 98 مبتلا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه جاری باید از درآمدهای مالیاتی و صادرات غیرنفتی تامین شود اما به دلیل سهل‌­الوصول بودن درآمدهای حاصل از خام‌فروشی نفت، دولت به این منبع عادت کرده است. در حالی که باید سراغ کارهای سخت برویم و بدانید که نتیجه آن هم شیرین­‌تر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول