اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

گذری بر یک استعفای آموزشی با طعم مجلسی

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش بیش از ۷ ماه پیش استعفا کرد و همان زمان عنوان شد که دلیل این استعفا شرکت در انتخابات مجلس است اما حال مشخص شد که دلیل آن، کمک به بهبود معیشت فرهنگیان بوده است؛ آیا در این مدت مشکلات معلمان حل شده است؟

گذری بر یک استعفای آموزشی با طعم مجلسی

خبرگزاری فارس - گروه آموزش و پرورش: دستگاه تعلیم و تربیت ایران سال‌هاست که با مشکلات متعدد مواجه است؛ مشکلاتی که تمامی ندارد و سکان‌داران آن هم به رغم تلاش، نتوانستند از پس این مشکلات برآیند.

اما استعفای یک وزیر در حین خدمت همواره با ابهاماتی همراه است؛ ابهاماتی که گاهی تا ماه‌ها و حتی تا سال‌ها باقی می‌ماند.

استعفای سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش یکی از این استعفاها بود؛ ۱۶ خرداد امسال و در یک روز تعطیل، خبر «استعفای وزیر آموزش و پرورش» در کانال‌های خبری منتشر شد.

مدل انتشار عجیب خبر استعفا یعنی انتشار از طریق کانال‌های غیررسمی و عدم تأیید و اطلاع معاونان و همراهان وزیر از این استعفا، آغازگر شکل‌گیری ابهام بود؛ از سوی دیگر پیگیری‌ها از صحت اطلاع این خبر در ساعات اولیه انتشار آن به سختی صورت می‌گرفت.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بطحایی عموماً دغدغه‌هایش را در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام و توئیتر منتشر می‌کرد و پیگیری درباره صحت ماجرای استعفا، خبرنگاران را به این صفحه می‌کشاند اما در این صفحات خبری از جریان استعفا نبود.

اولین جایی که به دنبال پاسخ سؤال استعفای وزیر آموزش و پرورش باید بررسی می‌شد، این صفحات بود.

نکته مبهم استعفا آنجا بود که بطحایی ساعاتی قبل از انتشار خبر استعفای خود در کانال‌های غیررسمی، مطلبی را در صفحات اینستاگرام و توئیترش منتشر کرده بود مبنی بر اینکه «در آخرین روز قبل از تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رئیس و همکاران سازمان امور اداری و استخدامی، موضوع اصلاح حقوق همکاران جوانم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بررسی کردیم و با نظر مثبت جناب انصاری امیدوارم به‌زودی نتیجه مورد نظر به‌دست آید».

از این پیام اینگونه استنباط می‌شود که یا بطحایی در گیر و دار ماجرای استعفا، هنوز به فکر اطلاع‌رسانی اخبار حل مشکل فرهنگیان است و یا اینکه بحث استعفا در همین چند ساعت و به سرعت شکل گرفته است.

همان شب، رئیس‌جمهور با استعفای سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش موافقت کرد؛ در این باره، دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد: «سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به‌منظور شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داده است و رئیس جمهوری نیز پیش از اتمام موعد مقرر مسئولان جهت پذیرش استعفا برای کاندیداتوری مجلس با این استعفا موافقت کرده است». 

پس از این موضوع، اظهارنظرها درباره دلیل استعفا شکل گرفت و عمدتا افراد عنوان می‌کردند که این دلیل غیرقابل باور است. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همان زمان در این خصوص اظهار داشت: آقای بطحایی مدت‌هاست که برای چند موضوع با مجموعه ریاست جمهوری و دولت چالش دارد. 

وی بحث معیشت فرهنگیان را یکی از موارد چالش برانگیز بین بطحایی و دولت خواند و افزود: متاسفانه در این زمینه دولت همت و همکاری لازم را برای حل مشکل با ایشان نکرد. 

ذوالنوری خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود آقای بطحایی برای شرکت در انتخابات استعفا داده است، این یک پوشش است، نمی‌گوییم این نیست اما پوشش و بهانه ای است برای اینکه استعفای ایشان را بپذیرند. چون او دیگر تحت هیچ شرایطی آمادگی نداشت که با توجه به وضعیتی که پیش آمده بود در دولت بماند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: نمایندگان درخواست و فشارهایی داشتند، از طرفی فرهنگیان نیز توقعات بحقی داشتند و همه ما هم در تلاش بودیم این وعده ها محقق و مشکلات فرهنگیان حل شود، اما در اثر عدم همکاری دولت این زمینه موفقیت حاصل نشد لذا اینگونه اخبار، اخبار پوششی است و ماجرا پشت پرده استعفا مواردی است که وعده کرده بودند اما با ایشان همکاری نکردند.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان اینکه آقای بطحایی تحت فشار جدی مجلس و فرهنگیان بود، تصریح کرد: اگر سایت‌های فرهنگیان را مشاهده کنید، مطالبه حق و حقوق‌شان را می‌بینید و بر این اساس آقای بطحایی نمی‌توانست پاسخگو باشد زیرا همراهی لازم نبود. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل استعفای بطحایی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده است آقای بطحایی برای حضور در مجلس و کاندیداتوری نمایندگی مجلس استعفا داده است، اصلاً صحت نداشته باشد زیرا بنده هم وزیر بودم هم نماینده مجلس بودم و هم مسؤولیت‌های مختلفی در کشور دارم و می‌دانم جایگاه وزارت چقدر است؟

وی توضیح داد: هرچند از نظر همطرازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است ولی باید بدانیم، کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی  است که وزیر باشد و استعفا دهد تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته است و بنده هم یقین دارم دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است؛ ممکن است ظاهر به این دلیل به مردم القا شده باشد اما اینگونه نیست.

آن زمان بطحایی توضیحاتی در خصوص استعفایش نداد؛ نه دلیل مطرح شده را پذیرفت و نه رد کرد و تمام نقدها به خود را صبورانه به جان پذیرفت تا زمان موعود فرا برسد.

پس از پایان زمان ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس و ثبت‌نام نکردن بطحایی در انتخابات، مشخص شد که ماجرای استعفای وی به دلیل شرکت در انتخابات نبوده است.

بطحایی در این خصوص گفت: کسی که لذت کار معلمی را چشیده باشد، معلمی را با هیچ کار دیگری عوض نخواهد کرد؛ زمانی که از آموزش و پرورش خارج شدم اولین پیشنهاد حضور در مجموعه سما و دانشگاه آزاد بود که چون جنس این کار نزدیک به آموزش و پرورش هست، پذیرفتم.

 وی افزود: بنده بر این عقیده بودم که نسبت به همکاران من و معلم‌ها در نظام رتبه بندی و سایر مسائل آموزش و پرورش اجحاف شده و من نمی‌توانستم در چشمان همکارانم نگاه کنم و دایما وعده ماه‌های آینده را بدهم؛ به همین دلیل معتقد بودم رفتن و استعفایم از آموزش و پرورش می‌تواند به بهبود شرایط همکارانم کمک کند.

به گزارش فارس، آیا با استعفای بطحایی مشکلات فرهنگیان حل شده است و آیا طرح رتبه‌بندی که در زمان حاجی‌میرزایی وزیر فعلی آموزش و پرورش به تصویب رسید، مشکل‌گشایی معلمان  خواهد بود؟

برخی مخاطبان فارس در سامانه فارس من موضوع «استعفای بطحایی به خاطر اجحاف در حق فرهنگیان با اجرای ناقص طرح رتبه بندی»،«دلیل استعفای بطحایی را بررسی کنید» را مطرح کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول