اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معافیت‌های مالیاتی بودجه 99 باید اصلاح شود/ سازوکار واگذاری اموال دولت نگران‌کننده است

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: فروش 48 هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت در بودجه 99 نگران‌کننده است. همچنین بودجه سال آینده قطعا باید در حوزه درآمدهای مالیاتی اصلاحات جدی داشته باشد. تداوم سیاست غلط ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست.

معافیت‌های مالیاتی بودجه 99 باید اصلاح شود/ سازوکار واگذاری اموال دولت نگران‌کننده است

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره رقم صادرات نفت در بودجه 99 گفت: در بودجه 99 رقم صادرات نفت 1 میلیون بشکه با قیمت 50 دلار در نظر گرفته شده است. با اعمال تحریم‌های نفتی رقم صادرات نفت ما تحت الشعاع قرار گرفته است؛ فلذا باید درآمدهای نفتی در بودجه عمرانی وارد شده و وارد بودجه جاری دولت نشود.

وی در ادامه توضیح داد: طبق آمارها صادرات نفت حدود 700 هزار بشکه است که البته این ارقام نیز حدودی است و چیزی کلا مشخص نیست. قیمت فعلی نفت نیز 60-70 دلار است لذا میزان فروش و قیمت درنظرگرفته شده با مقدار واقعی آن سربه‌سر می‌شود. ولی برای اینکه نگرانی وجود نداشته باشد این درآمدها نباید به عنوان بخشی درآمدهای جاری دولت محاسبه شود.

*فروش 48 هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت در بودجه 99 نگران‌کننده است

پاپی‌زاده درباره میزان درآمدهای دولت از واگذاری شرکت‌ها گفت: در بحث واگذاری‌ها اموال دولت، رقم 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که به نظر قابل تحقق است. اما بحث اصلی بر سر سازوکار این واگذاری‌ها است که باید شفاف شود تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود. به هر حال این امکان وجود دارد که در این واگذاری‌ها نیز تجربه‌هایی مثل خصوصی سازی تکرار شود که باید مراقب باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  افزود: در این راستا پیشنهاد میکنم دولت واگذاری پروژه‌هایی که 60-70 درصد پیشرفت داشته‌اند را در دستور کار قرار دهد زیرا در صورت نگرانی‌ها دراین حوزه کمتر می‌شود اما به هر حال فروش 48 هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت در بودجه 99 نگران‌کننده است.

*بودجه سال آینده قطعا باید در حوزه درآمدهای مالیاتی اصلاحات جدی داشته باشد

وی درباره درآمدهای مالیاتی دولت گفت: نکته‌ای در بودجه مغفول مانده بحث ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. به هر حال این ارقام قابل توجه است. در اقتصاد ایران اقشاری وجود دارند که بی‌جهت از مالیات معاف‌ هستند درحالیکه هیچ کار مولدی هم انجام نمی‌دهند. مثلا سلبریتی‌ها چرا از مالیات معاف هستند؟ با چه منطقی اینها را از مالیات معاف می‌کنند درحالیکه درآمدهای میلیاردی دارند. یکی دیگر از معافیت‌های بی‌منطقی که وجود دارد معافیت مالیاتی مناطق آزاد است که به درگاه واردات تبدیل شده‌اند.

پاپی‌زاده اظهار داشت: در بحث فرارمالیاتی نیز ارقام قابل توجه است و باید جلوی فرارمالیاتی اقشاری چون پزشکان و وکلا و امثال آنها گرفته شود. به طور کلی درآمدهای مالیاتی در بودجه 99 قابلیت توسعه دارد اما باید توجه داشت که این درآمدها از حقوق‌ودستمزد و کارگاه‌های تولیدی اخذ نشود بلکه باید سراغ ثروتمندان رفت. در شرایط رکود اگر فشار مالیاتی بر کارگاه‌های تولیدی باشد این رکود عمیق‌تر می‌شود و باید جهت‌گیری درآمدهای مالیاتی به سمت ثروتمندان باشد. در نتیجه بودجه سال آینده قطعا باید در حوزه درآمدهای مالیاتی اصلاحات جدی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  در پایان خاطرنشان کرد: در بودجه 99 دولت میخواهد سیاست ارز 4200 تومانی را ادامه دهد که به نظرم کار اشتباهی است. تداوم این سیاست غلط با توجه به تجربه ناموفق گذشته و فسادهایی که انجام شد به صلاح کشور نیست. به نظرم دولت باید خودش واردات کالاهای اساسی را به عهده بگیرد و سپس مابه‌التفاوت قیمت ارز آزاد و نیمایی را به صورت بسته حمایتی در اختیار مردم قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول