کامران آتین عصر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: در سهمیه بندی سوخت قایق های صیادی بی تدبیری اساسی دیده می شود که با در نظرگرفتن سهمیه 300 لیتری نقدی سبب خانهنشینی بسیاری از صیادان خواهند شد.
وی افزود: میزان مصرف سوخت قایقهای صیادی تابع فرمول خاصی به نام فرمول «فائو»است و مثلا برای یک قایق با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار در ۱۵ روز حدود بیش از ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز دارد.
دبیر و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور ادامه داد: شناورهای صیادی به مسافت طی شده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام میشود هم بستگی دارد به طوری که برای مسیرهای نزدیکتر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوختگیری و برای راههای دورتر ۴۰۰ لیتر سوختگیری انجام می شود.
آتین افزود: آن دسته از صیادانی که هنوز موفق نشدهاند گواهینامههای قدیمی خود را تعویض کنند، نمیتوانند همین سهمیه ۳۰۰ لیتری را دریافت کنند و شرایط برای ما سختتر شده است.
وی گفت: سهیمه 300 لیتری برای یک تا سه روز صیادان کافیست و سوختگیری قایقها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
سخنگوی اتحادیه صیادان کشور با بیان انی که برخی استانداران و نمایندگان مجلس بجای همسویی با صیادان و رفع مشکلات و حل و فصل دغدغه آنان بنا بر خبرهای شنیده سریعا اقدام به مصاحبه می کنند که امیدوارم اکنون که ۴۰۰ لیتر اختصاص نیافته پاسخی به جامعه صیادان داشته باشند!
آتین خواست تا استانداران و نمایندگان نوار ساحلی و شیلاتی نسبت به مطالبه و احقاق حقوق صیادان پیگیری ویژه داشته و اجازه ندهند که صیادان بسیاری با این تصمیم نادرست بیکار شوند.
به گزارش فارس، شهرام رضایی مدیر برنامهریزی شرکت پخش فرآورده های نفتی صبح امروز به رسانهها گفته است: سهمیه سوخت قایق ها ۳۰۰لیتر در ماه تعیین شده و از آنجاییکه امکان صدور کارت سوخت برای قایق های صیادی وجود ندارد، به صورت اعتبار به کارت های بانکی مالکان این قایق ها که توسط وزارت کشور در اختیار ما قرار می گیرد پرداخت خواهد شد.
انتهای پیام/3264