اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

نخستین تراشه دنیا که کار دندان را انجام می دهد

تولید ارگان‌های حیاتی بدن انسان در قالب تراشه‌های مختلف روز به روز در حال افزایش است و برای نخستین بار تراشه ای با کارکرد دندان تولید شده است.

نخستین تراشه دنیا که کار دندان را انجام می دهد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، تراشه‌هایی که بر روی آنها بافت‌های زیستی زنده بدن کشت شده و به تدریج رشد می‌کنند از جمله دستاوردهای علمی تازه بشر هستند. حال دانشمندان توانسته‌اند برای نخستین بار بافت‌هایی را بر روی یک تراشه کشت کنند که قادر به تقلید کارکرد دندان ها است.

 

این تراشه دارای مجاری ریزسیالی است که از آن برای عبور مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود. از همین طریق می توان برای مطالعه تاثیر مواد مختلف بر روی عملکرد اعضای مختلف بدن اقدام کرد.

تراشه یادشده که در دانشگاه اورگان تولید شده، با استفاده از مواد موجود در عاج دندان انسان طراحی شده و مجاری موجود بر روی آن روند عبور باکتری‌ها از کنار دندان‌ها را بازسازی می‌کنند و از این طریق می توان مطالعات دقیق‌تری در مورد فاسد شدن یا آسیب دیدن دندان انجام داد.

محققان با استفاده از میکروسکوپ‌های پیشرفته در حال بررسی واکنش‌های شیمیایی این دندان  به انواع باکتری‌ها هستند. در آینده از این فناوری برای افزایش طول عمر دندان‌ها و مقاوم سازی هر چه بیشتر آنها استفاده خواهد شد.

به عنوان مثال می توان از این فناوری برای نمونه برداری از بخشی از دندان بیماران و کشت آنها و سپس بررسی واکنش آنها نسبت به مواد مختلف بهره گرفت و تجویزهای اختصاصی درمانی را به هر یک از داوطلبان ارائه کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول