اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مهلت 20 روز هیأت نظارت برای بررسی پرونده رد صلاحیت‌ شدگان

مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری زنجان با اشاره به اینکه روز 27 آذرماه رد صلاحیت داوطلبان از طریق فرمانداری‌ها به آنها ابلاغ شده است، گفت: پس از این مرحله به مدت 20 روز هیأت نظارت دوباره پرونده‌ها را بررسی کرده و به فرمانداران ابلاغ خواهد کرد.

مهلت 20 روز هیأت نظارت برای بررسی پرونده رد صلاحیت‌ شدگان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آغاز به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور آغاز انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور آغاز و پس از اعلام وصول این دستور توسط فرمانداری‌ها در همان روز، فرایند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد ثبت‌نام وزارت کشور، فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه و همچنین سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌ها و یا نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور کلید خورده و به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد.

پس از آن با بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در مرحله اول و با اعلام نظر هیأت‌های اجرایی پایان یافت و بر اساس آمار وزارت کشور ۹۱ درصد از داوطلبان واجد شرایط تایید صلاحیت شدند.

براساس برنامه زمانبندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها، مراتب رد و عدم احراز صلاحیت داوطلبان، ۲۷ آذرماه توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ شد و داوطلبان احراز صلاحیت نشده نیز از ۲۸ آذر تا اول دی‌ماه به مدت چهار روز فرصت داشتند تا شکایت خود را به هیأت نظارت استان اعلام کنند.

پس از بررسی سوابق و صلاحیت داوطلبان در مراجع چهارگانه و اعلام نظر شورای نگهبان، وزارت کشور در 22 بهمن اسامی نهایی نامزدهای انتخابات را به مراکز حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌کند.

تبلیغات انتخاباتی از 23 بهمن آغاز می‌شود و داوطلبان تا سی‌ام بهمن می‌توانند تبلیغات خود را انجام دهند و رای‌گیری هم در دوم اسفند برگزار می‌شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای تعیین ۲۹۰ کرسی برگزار می‌شود.

رد صلاحیت 16 نفر از ثبت‌نام کنندگان

مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری زنجان درباره آخرین روند طی مراحل انتخابات در استان زنجان اظهار کرد: ۱۳۹ کاندیدا از زنجان ثبت‌نام کرده بودند که ۱۱۶ نفر تایید شدند که از این آمار۱۶ نفر از ثبت‌نام کنندگان تایید نشدند و هفت نفر هم انصراف دادند.

وی با بیان اینکه همه 23 ثبت‌نام کننده در حوزه انتخابیه ماهنشان تایید صلاحیت شده‌اند، افزود: در ابهر نیز ۳۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۲۹ نفر تایید و یک نفر رد شد.

ترخانی افزود: در حوزه انتخابیه خدابنده ۳۹ نفر ثبت‌نام کرده بودند که ۳۲ نفر تایید و سه نفر رد صلاحیت و چهار نفر هم انصراف دادند.

وی با اشاره به اینکه روز 27 آذرماه رد صلاحیت داوطلبان از طریق فرمانداری‌ها به آنها ابلاغ شده است، گفت: بر همین اساس داوطلبان به مدت چهار روز تا یکم فرصت داشتند که اعلام شکایت کنند که این مهلت فردا به پایان می‌رسد.

مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری زنجان تصریح کرد: پس از این مرحله به مدت 20 روز هیأت نظارت دوباره پرونده‌ها را بررسی کرده و به فرمانداران ابلاغ خواهد کرد.

تایید صلاحیت‌ها طبق شایستگی و لیاقت داوطلبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه تأکید ما در تأیید صلاحیت‌ها لیاقت و شایستگی افراد بوده است، اظهار کرد: بررسی صلاحیت‌ها حق‌الناس است که باید رعایت شود.

حسین میرزاپور با اشاره به اینکه با بیان اینکه از 22 دی تا 11 بهمن مراتب تایید یا رد صلاحیت داوطلبان توسط فرمانداران مراکز انتخابیه به آنان اعلام می شود، تصریح کرد: دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص تمام داوطلبان اعلام و به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه  مراحل برگزاری انتخابات با جدیت از سوی اعضای هیأت نظارت رصد می‌شود و در صورت بروز تخلفات احتمالی با خاطیان برخورد خواهد شد، اضافه کرد: از داوطلبانی که قرار است در آینده بحث قانون‌گذاری را داشته باشند؛ درخواست داریم که خودشان در این مرحله قانون را رعایت کنند و به تخریب سایر کاندیداها و قانون‌شکنی اقدام نکنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان با اشاره به موضوع پول‌های کثیف در انتخابات گفت: این موضوع انتخاب درست مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این در حالی است که مردم باید به سمت انتخاب یک نماینده با معیارهای اصلح بروند و کسانی که شایسته هستند را انتخاب کنند.

وی از بروز بیشترین تخلفاتی در شهرستان خدابنده خبر داد و افزود: همچنین مرتکبین 12 مورد از تخلفات به ستاد پیشگیری معرفی شدند.

میرزاپور با اشاره به رد صلاحیت 20 نفر از کاندیداهای انتخاباتی در استان زنجان گفت: در بین این افراد، اشخاص شاخص نیز وجود دارد.

20 کاندید در زنجان رد صلاحیت شده است

معاون سیاسی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه صلاحیت 91 درصد داوطلبان از سوی هیأت اجرایی ستاد انتخابات استان زنجان احراز شده است، گفت: در واقع از مجموع 231 نفری که برای انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شده بودند، 11 نفر کتبا انصراف خود را اعلام کردند.

خدابخش مرادی نافچی گفت: از مجموع 220 داوطلب باقیمانده، صلاحیت 200 نفر از سوی هیأت اجرایی انتخابات استان احراز شده است.

حالا با آغاز فرآیند رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده این روزها دفتر شورای نگهبان در استان زنجان روزهای شلوغی را به لحاظ تردد کاندیداها طی می‌کند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول