اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

«یلدا» بهانه‌ای برای صله رحم/ زمینه‌سازی ایرانی‌ها برای دورهمی

رئیس مرکز کرمان‌شناسی گفت: در گذشته، ایرانی‌ها به بهانه‌های مختلف زمینه‌سازی می‌کردند، بتوانند این اتفاق مبارک را به‌وجود بیاورند و خانواده‌ها بتوانند در کنار هم با دیدار هم مقداری انس و الفت‌ها را بیشتر کنند.

«یلدا» بهانه‌ای برای صله رحم/ زمینه‌سازی ایرانی‌ها برای دورهمی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، قریب به چندین هزار سال است که شب انتهایی پاییز، طولانی‌ترین شب سال به‌وسیله مردم ایران به دورهمی و صله‌رحم و به شادی می‌گذرد شب یلدا نامگذاری شده و از دیرباز این سنت حسنه در بین ایرانیان رایج بوده است.

شب یلدا که از باستانیان برای ما به ارث رسیده نه‌تنها از گذشته کم فروغ‌تر نشده بلکه امروز مقام ویژه‌ای نزد مردم خونگرم و باصفای ایران دارد.

ایرانیان باستان تاریکی را شوم می‌دانستند به همین دلیل در طولانی‌ترین شب آتش روشن می‌کردند و آتش را نماد روشنی و خوشبختی و نجات از دست اهریمن می‌دانستند امروزه در بعضی از مناطق کشور هنوز هم نماد آتش روشن کردن مشاهده می‌شود.

طبق روایات صله رحم و دید و بازدید باعث افزایش عمر، رزق و برکت در زندگی می‌شود شب یلدا یکی از این ایام خوب سال است که مردم صله رحم انجام می‌دهند.

بخشی از آداب و رسوم مردم کرمان

سیدمحمدعلی  گلاب‌زاده رئیس مرکز کرمان‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آداب و رسوم مردم کرمان در شب یلدا گفت و اظهار داشت: بخشی از آداب و رسوم مردم کرمان در طول تاریخ همان‌هایی بوده که در دیگر استان‌های کشور هم مرسوم است، رسومی مانند خوردن میوه‌های تازه در این شب دیوان حافظ، شاهنامه‌خوانی، اجتماع در خانه بزرگان فامیل این بخش‌ها تقریبا به‌صورت مشابه و یکسان در همه کشور با یک مختصر تغییری صورت می‌گرفته است.

وی با اشاره به بخشی که مربوط به کرمان بوده است، عنوان کرد: مردم کرمان معتقد بودند در این شب نماینده‌ای از سوی قارون یا متمکل دیگری به در خانه‌ها می‌رفته و در می‌زده و هر کدام که جواب می‌دادند کلید و هدیه‌ای ارزشمند به آنها می‌داده و این باور همچنان برای مردم کرمان وجود داشته است، البته برداشتم این است که این نوعی ترغیب و تشویق مردم کرمان بوده به اینکه در این شب بیدار بمانند و این گردهمایی را رونق ببخشند.

رئیس مرکز کرمان‌شناسی با تاکید بر اینکه خود وجود شب یلدا مبنای اسلامی و مبنای شرعی و عرفی و اجتماعی دارد، گفت: تمام تلاش جامعه ایرانی بر این بوده که اصالت‌های خانوادگی و فامیلی و عشایری تا آنجایی که مقدور است حفظ و این ارتباطات را محکم و محکم‌تر کند و از هر گونه پراکندگی یعنی آنجه که امروز بلای جان جوامع بشری شده جلوگیری کند.

بی‌خبری رهاورد زندگی ماشینی برای خانواده‌ها

گلاب‌زاده خاطرنشان کرد: با کمال تاسف ما امروزه مشاهده می‌کنیم که فاصله خانواده‌ها به گونه‌ای شده که گاه پدر و فرزند با خویشان سال تا سال همدیگر را نمی‌بینند و با هم نشست و برخواست ندارند.

وی اظهار کرد: در گذشته، ایرانی‌ها به بهانه‌های مختلف زمینه‌سازی می‌کردند، بتوانند این اتفاق مبارک را به‌وجود بیاورند و خانواده‌ها بتوانند در کنار هم با دیدار هم مقداری انس و الفت‌ها را بیشتر کنند.

رئیس مرکز کرمان‌شناسی افزود: این همان اصلی است که ما در اسلام از آن به عنوان صله رحم نام می‌بریم پیامبر اسلام (ص) برآن بسیار تاکید کرده‌اند بنابراین اگر ما مراسمی از این دست در جای جای کشور یا کرمان گرامی می‌داریم به‌خاطر ارزش‌های نهفته در این پدیده‌ها و مراسم مختلف است.

گلاب‌زاده اظهار کرد: این بی‌خبری و فاصله گرفتن خانواده‌ها و خویشان از یکدیگر بلایی است که زندگی ماشینی بر سر مردم آورده و مبادا اینکه جامعه ما به آن سمت سو برود امروز در دنیای غرب همه امکانات فراهم است، رفاه وجود دارد، آسایش است ولی یک چیز نیست و آن انس و الفت ارتباط و پیوند با یکدیگر است یعنی انسان‌هایی هستند که خودشان تنها زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: بنابراین اعتقاد من بر این است اگر ما بخواهیم آن اصالت‌های خودمان را حفظ کنیم باید همه حتی بزرگان دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی جامعه را ترغیب کنند به سمت و سوی گرامیداشت شب‌هایی مانند یلدا، نوروز و یا مراسم دیگری که در طول سال هستند.

انتهای پیام/3388/ق/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول