اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شب یلدا یا شب چله

شب یلدا یکی از سنت‌های دیرین پیشینیان است که به شب چله نیز معروف است، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و از گذشته مرسوم بوده که خانواده‌های ایرانی شب یلدا را جشن می‌گیرند.

شب یلدا یا شب چله

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن نصرپور، مدیرکل صدا‌وسیمای خراسان رضوی در یادداشتی با موضوع شب یلدا نوشت:

شب یلدا یکی از سنت‌های دیرین پیشینیان است که به شب چله نیز معروف است، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و از گذشته مرسوم بوده که خانواده‌های ایرانی شب یلدا را جشن می‌گیرند. 

در این آیین، خانواده‌های ایرانی تا پاسی از شب دور هم جمع شده و دورهمی‌های صمیمانه دارند که از نکات شایسته آن دید و بازدید، صله رحم و دیدار والدین و بزرگان است.  

طبق روایات صله رحم و دید و بازدید باعث افزایش عمر، رزق و برکت در زندگی می‌شود و شب یلدا یکی از این ایام خوب سال است که مردم صله رحم انجام می‌دهند.

از طرفی بعضا در برگزاری این آیین و رسم شایسته ایرانی، آسیب‌هایی را نیز شاهدیم که از آن جمله تجملات و اسراف و زیاده‌روی، چشم و هم‌چشمی و هزینه‌های سنگین است. 

چه خوب است تا در برگزاری شب یلدا، با گذشت در جهت رفع کدورت‌ها و دلخوری‌ها و کمک به نیازمندان و مستمندان فامیل و جامعه و شریک کردن آن‌ها در شادی شب چله و همچنین سرزدن به بیماران و انجام کارهای خیر و انسان‌دوستانه این آیین را فرصتی ارزنده در جهت کسب رضای حضرت حق و شادی بندگان او بدانیم. 

همچنین رسانه‌ها نیز در بزرگداشت و فرهنگ‌سازی شب یلدا نقش برجسته و مؤثری دارند که می‌توانند مخاطبین خود را در جهت انجام کارهای نیک و شایسته و پرهیز از آسیب‌های این آیین ایرانی تشویق کنند و از طرفی با پخش برنامه‌های جذاب، بر خوشی و گرمی هرچه بیشتر این مراسم شب‌نشینی بیفزایند.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول