اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

باسوادی ۹۶ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله ایران/ برگزاری آزمون استخدام سوادآموزان تا پایان سال

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۹۶ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور باسوادند، گفت: در حال حاضر ۹۷.۵ درصد شهرنشینان و ۹۰ درصد روستانشینان باسواد هستند.

باسوادی ۹۶ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله ایران/ برگزاری آزمون استخدام سوادآموزان تا پایان سال

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، هفته سوادآموزی از امروز اول دی آغاز شد و تا شنبه ۷ دی ادامه دارد؛ شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدا به ویژه ۱۷۹ شهید نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ و سرشماری سال ۵۵ می‌توان پیشرفت سوادآموزی کشور را نشان داد؛ قبل از انقلاب یعنی در سال ۵۵ در سنین بالای ۶ سال، از هر ۱۰۰ نفر ۵۲.۵ نفر بی‌سواد بودند که این عدد در سال ۹۵ به مرز ۸۸ درصد رسیده است.

محمدزاده اضافه کرد: در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال، قبل از انقلاب تعداد باسوادی ۴۸.۸ درصد بود و این رقم بر اساس آخرین سرشماری یعنی سال ۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسید و در سال ۹۸ هم به ۹۶ درصد رسیده است.

وی افزود: باسوادی مردان در سال ۵۵ در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال رقم ۶۱.۷ درصد رسیده و این رقم در سال ۹۸ به ۹۷ درصد رسیده است؛ همچنین باسوادی زنان در سال ۵۵ رقم ۳۵.۵ درصد بود که این رقم در سال ۹۸ به بالای ۹۴ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: اختلاف سوادآموزی بین زنان و مردان قبل از انقلاب در سنین ۴۹-۱۰ سال ۲۶ درصد بود که اکنون به ۲.۸ درصد رسیده است.

وی در خصوص سوادآموزی در حوزه شهری و روستایی اظهار کرد: قبل از انقلاب در شهرها از هر ۱۰۰ نفر ۶۸ نفر باسواد بودند که این رقم در سال ۹۸ به ۹۷.۵ درصد رسیده است؛ در زمینه باسوادی در روستاها قبل از انقلاب این رقم از هر ۱۰۰ نفر، ۲۸ نفر بود که اکنون به ۹۰ درصد رسید است.

محمدزاده اضافه کرد: اختلاف سوادآموزی بین مردم روستانشین و شهرنشین قبل از انقلاب ۴۰ درصد بود که اکنون به ۶ درصد رسیده است.

وی به آموزش افراد لازم‌التعلیم اشاره کرد و گفت: سال‌های آموزش و پرورش در همه مناطق امکان تشکیل کلاس درس نبود و نهضت سوادآموزی حضور پیدا می‌کرد و بر اساس آمارها یک میلیون و ۶۰۰ هزار لازم‌التعلیم سر کلاس‌های نهضت حضور یافتند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص آمار بیسوادی بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اظهار بیسوادی کردند؛ از این تعداد  ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند؛ البته سامانه آمار و اطلاعات ما این رقم را ۶۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به طرح بسیج سوادآموزی اظهار کرد: در سال 1369 همگام با اعلام سال مبارزه جهانی با بی‌سوادی، بسیج ملی سوادآموزی در کشور به اجرا گذاشته شد که تعداد بیشماری تحت پوشش قرار گرفتند و شاهد رشد 18 درصدی باسوادی در این یک دهه هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس سرشماری سال 95، تعداد قابل توجهی از استان‌ها در سوادآموزی بالاتر از میانگین کشوری بودند که استان مازندران 97.6 درصد، تهران 97 درصد، سمنان 97 درصد و گیلان 97 درصد باسوادی داشتند.

وی به طرح‌های اجرا شده در سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: یکی از طرح‌ها، طرح آموزش اولیای بی‌سواد است که از زمان اجرا تا کنون 600 هزار نفر از اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان شناسایی شدند و 442 هزار و 828 نفر باسواد شدند.

محمدزاده به سوادآموزی گروه سنی 19ـ10 سال اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با هدف آموزش سواد پایه از سال 94 آغاز شد و 672 هزار و 23 نفر تحت آموزش و سوادآموزی قرار دادیم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز یادگیری محلی، گفت: مراکز یادگیری محلی از سال 79 تا 86 فعالیت می‌کردند و در آن زمان‌ها 3512 مرکز یادگیری محلی وجود داشت که مهارت‌های زندگی، مهارت‌های شهروندی و مهارت‌های زودبازده آموزش داده می‌شد اما سال 86 تعطیل شدند و از سال 94 مجدداً احیا شدند که در حال حاضر 450 مرکز یادگیری داریم و در تلاش هستیم تا سال 99 این تعداد را به 750 مرکز یادگیری برسانیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از اجرای طرح حلقه‌‌های کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه خبر داد و بیان کرد: طرح خواندن با خانواده نیز از دیگر طرح‌هاست که 5 میلیون و 375 هزار نفر برای دوره مقدماتی اجرا شد.

وی در خصوص آموزش سوادآموزی به اتباع خارجی بی‌سواد گفت: در این سال‌ها تلاش شد که برای اتباع خارجی آموزش داشته باشیم که در سال‌های اخیر 881 هزار و 980 نفر تحت آموزش قرار گرفتند و در سال 98 هدف‌گذاری ما 33 هزار نفر است که تا کنون 22 هزار نفر ثبت‌نام شدند؛ در مورد کمک‌ها نیز از اعتبار هزینه شده برای سوادآموزی اتباع خارجی، 4 درصد کمک‌های بین‌المللی است و 96 درصد نیز توسط ایران هزینه می‌شود. 

محمدزاده به امضای تفاهم‌نامه با 35 سازمان و نهاد اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نهادها، سازمان زندان‌هاست که افراد 10 تا 60 ساله تحت پوشش قرار دارند و تا کنون 789 هزار و 513 نفر آموزش دیدند و امسال هم بیش از 2054 نفر تحت پوشش آموزش سوادآموزی قرار گرفتند.

وی به آموزش 546 هزار و 71 سرباز بی‌سواد طی 40 سال گذشته اشاره کرد و افزود: البته تعداد سربازان بی‌سواد کاهش پیدا کرده است مثلا در سال 96 تعداد 329 نفر، در سال 97 تعداد 152 نفر و در سال 98 تعداد 71 نفر تحت پوشش قرار گرفتند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره طرح «نماز، کلید بهشت» اظهار کرد: این طرح از سال 96 اجرا شد و 49 هزار آموزش دهنده آموزش دیدند و 466 هزار نفر از بی‌سوادان تحت پوشش قرار گرفتند. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا حقوق آموزشیاران با یک سال تأخیر پرداخت می‌شود، گفت: ما عرضه محور هستیم و حقوق آموزشیار بین 750 تا 900 هزار تومان است و آموزشیار بعد از اینکه سوادآموز در آزمون قبول شد، دریافت می‌کند. 

محمدزاده با بیان اینکه اول مهر امسال 15 هزار و 600 نفر جذب آموزش و پرورش شدند، ادامه داد: تاکنون پرونده 23 هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی بررسی شده است و شرایط شرکت در آزمون استخدامی را دارند که احتمال می‌دهیم که این آزمون قبل از پایان امسال برگزار شود.

* کاهش 37 درصدی اعتبارات نهضت سوادآموزی در بودجه 99 

محمدزاده با بیان اینکه 98 درصد حقوق این سازمان بند «و» است، افزود: اعتبارات سال آینده نهضت سوادآموزی در لایحه بودجه 99 حدود 37 درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص اعتبارات سال‌جاری این سازمان گفت: امسال تاکنون 70 درصد بودجه سازمان تحقق یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از آموزش 400 هزار نفر در هر سال خبر داد و اظهار کرد: برای استان‌هایی که زیر میانگین کشوری در خصوص سوادآموزی هستند، طرح شتاب‌بخشی را اجرا می‌کنیم که استان سیستان و بلوچستان با 81 درصد از آخرین استان که 90.7 است، قرار دارد.

وی در خصوص سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای افراد بی‌سواد گفت: سیاست تنبیهی که هنوز به نتیجه نرسیده است و سیاست تشویقی در استان‌ها با توجه به شرایط هر استان است مثلا در استان کهگیلویه و بویراحمد، به افرادی که باسواد می‌شوند، وام می‌دهند.

محمدزاده از ارائه لایحه اجباری شدن آموزش عمومی برای افراد 10 تا 39 سال  به دولت خبر داد و افزود: در تلاش هستیم سازمان نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان ایجاد شود که اگر شورای عالی اداری تصویب کند، برای طرح به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهیم. 

وی در خصوص ماجرای اختلاس چند نفر از کارکنان نهضت سوادآموزی در یکی از استان‌ها گفت: در استان‌ها چیزی به نام نهضت نداریم و سال‌هاست که نهضت سوادآموزی اداره نیست بلکه زیر مجموعه اداره‌کل آموزش و پرورش استان‌هاست. درباره این موضوع نیز صحت و سقم آن هنوز تأیید نشده است.

* روزشمار نهضت سوادآموزی

اول دی روز «سوادآموزی و رسانه»، دوم دی روز «سوادآموزی و مشارکت»، سوم دی روز «سوادآموزی، خانواده و فرهنگ کتابخوانی و رونق تولید»، چهارم دی روز «سوادآموزی و مسؤولان»، پنجم دی روز «سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت»، ششم دی روز «سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار » و هفتم دی روز «سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب» نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول