اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

سانسور، عدم پیگیری و غیبت پیام‌رسان‌های بومی/ گلایه‌های مردم از «فارس من» چیست؟

در این گزارش به مهم‌ترین کمپین‌های انتقادی شما از «فارس من» پرداختیم. از سانسور کردن سوژه‌ها تا ضعف در پیگیری مطالبات.

 

به گزارش خبرگزاری فارس؛ انتقاد از «فارس من»؛ این خط ثابت بعضی از سوژه‌ها است. قول داده بودیم پیگیری ‌کنیم؛ همه‌شان را. همه‌ی سوژه‌هایی که دست‌کم ۵۰ امضا بعنوان حامی داشته باشند. این گزارش درباره‌ی همین سوژه‌های انتقادی است. انتقاداتی از قبیل این‌که چرا بعضی سوژه‌ها در فارس من اصطلاحاً «سانسور» می‌شود؟ یا گلایه از رفتار فارس در ماجرای اعتراضات بنزینی. یا مثلاً انتقاد از این‌که چرا فکری برای اشتراک سوژه‌ها در پیام‌رسان‌های ایرانی نشده است؟ و درباره کم شدن پیگیری‌ها برای سوژه‌های شما. همراه ما باشید.

 

اول| تقاضای منحل کردن خبرگزاری فارس! چرا؟ چون «سانسور» می‌کنید

«به‌دلیل عدم حمایت خبرگزاری‌ از مردم و سانسور شدید سوژه‌ها از قوه قضائیه درخواست دارم تا با کسانی که از بیت‌المال بودجه می‌گیرند ولی کاری انجام نمی‌دهند، برخورد کند. خبرگزاری فارس هیچ فرقی با مدیران کشور ندارد. چرا که حاضر نیست از خودش انتقاد کند. مداوم از مدیران فاسد حمایت کرده و رو در روی مردم ایستاده است.» این‌ حرف‌ یکی از مخاطبان است. یکی از ما مردم. مردمی که حسابی دلشان پُر است. گرفتارند. حق هم دارند. کمر خیلی‌ها زیر آوار گرانی و بی‌تدبیری‌ خمیده است.برخی از مسئولان هم انگار هر روز برگ جدیدی برای خط‌خطی کردن اعصاب مردم رو می‌کنند! چه باید کرد اگر رسانه‌ها هم به‌جای انعکاس دردها، «روابط عمومی دولت» باشند؟  

 

همه‌ی این‌ها را گفتیم برای این‌که بدانید با شما هم دردیم. اصلاً «فارس من» برای همین آمده. برای آنکه روابط عمومی نباشد. برای انعکاس صریح و بی‌پرده‌ی مطالبات خلق‌الله. برای پیگیری آنها. باور کنید سانسوری هم در کار نیست. غیر از مواردی که صراحتاً می‌تواند از مصادیق مجرمانه تلقی شود: مثل «افترا» یا «نشر اکاذیب». و البته الفاظ توهین‌آمیز و غیراخلاقی. غیر از این‌ها هرچه هست سوژه‌های مردم تماماً منتشر می‌شود. حتی اگر گلایه و انتقاد از فارس باشد. مثل همین سوژه‌ی شما؛ مثل باقی سوژه‌های این گزارش. کلاهتان را قاضی کنید؛ ما از خودمان انتقاد نمی‌کنیم!؟

«حمایت از مدیران فاسد» را هم که چه عرض کنیم! مَشی ما روشن است. مطالبات روزانه مردم در «فارس من» هم پیش چشمان شما است. روزانه صدها سوژه برای مطالبه و انتقاد از آقایان فرستاده و منتشر می‌شود. همکاران ما هم در گروه‌های مختلف خبرگزاری درحال پیگیری هستند. یک بررسی ساده در اخبار یک ماه گذشته فارس در سرویس‌های محتلف از گزارش‌های میدانی و سراسری درباره گرانی تا پیگیری استیضاح وزیر نفت و از مخالفت با کلیات لایحه بودجه 99 تا مطالبه برخورد با مجریان ناکارآمد طرح افزایش قیمت بنزین. این وصله‌ها به فارس نمی‌چسبد!

 

دوم| گلایه از فارس درباره پوشش اعتراضات بنزینی/ وقتی مردم گازانبری لوله شدند!     

«چرا از روز اول اعتراضات و فریاد مردم را به‌خوبی پوشش ندادید؟ خدا هرکسی را که می‌خواهد صدای مردم شنیده نشود، به‌سزای اعمالش برساند. اگر مرد هستید تأیید کنید. بگذارید ببینیم قضاوت دیگران چیست؟» منتشر کردیم! سوژه‌ی شما صدها امضا به‌عنوان حمایت هم پیدا کرد. کسانی که احتمالاً مثل این دوست عزیز حسابی از اقدامات دولت عصبانی بودند. و احتمالاً از این‌که چرا فارس من، همراه خشم و عصبانیت آن‌ها نبود، گلایه دارند. مردم گلایه دارند و حق دارند که از همه گلایه داشته باشند.

اما ما صدای گلایه و اعتراض مردم را از همان روز اول پوشش دادیم. چه در صفحات اصلی خبرگزاری چه در خروجی‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی. نمونه‌اش همین گزارش خبری؛ گزارشی که درست روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه منتشر شده است: «اعتراضات بنزینی در چند شهر کشور» بازتاب همین خبر در خروجی‌های دیگر خبرگزاری در فضای مجازی هم نمود داشت. گفتن ندارد ولی با یک بررسی ساده می‌توانید متوجه شوید که این نخستین خبر رسانه‌های رسمی کشور درباره اعتراضات بنزینی بود. همین خبر فارس به صورت گسترده در کانال‌های مختلف تلگرامی بازنشر شد. حسابی دست‌به‌دست چرخید. همین روند در روزهای بعد هم ادامه داشت. جدول زیر را ملاحظه کنید:

روز عنوان پیوند

جمعه ۲۴ آبان

اعتراضات بنزینی در چند شهر کشور

fna.ir/dd4ed8

شنبه ۲۵ آبان

آخرین وضعیت اعتراضات بنزینی در کشور/ افزایش خشونت در برخی استانها + فیلم و عکس

fna.ir/dd7mhg

 

شعله‌ورکردن آتش‌ اعتراضات باشایعات بنزینی

fna.ir/dd7me3

یکشنبه ۲۶ آبان

گزارش فارس از خشونت‌ها و خسارت‌ها/ بیش از ۱۰۰ بانک و فروشگاه غارت شد

fna.ir/dd7ttt

 

کشته شدن کارگر بی‌گناه پمپ بنزین

fna.ir/dd4edd

 

فیلم| خسارت آشوبگران به اموال عمومی/ از آتش زدن خودروها و بانک‌ها تا زیر گرفتن مامور ناجا

fna.ir/dd7tqb

دوشنبه ۲۷ آبان

آرایش سه‌لایه «هسته‌های خشونت»/ مردان تنومند جای زنان جوان را گرفتند

fna.ir/dd81a1

 

اوباش به آمبولانس‌ها هم رحم نکردند/بازی با جان بیماران اورژانسی به بهانه اعتراض

fna.ir/dd7tyx

 

یک روز با آشوبگران/ روایت میدانی فارس از حلقه‌های آشوب+عکس

fna.ir/dd81ai

علاوه بر این‌ها طیف گسترده‌ای از مطالبات و گلایه‌های بنزینی شما همان روزها در «فارس من» منتشر می‌شد. مطالباتی که نظر به اهمیت موضوع از همان ساعت‌های اول روی میز همکاران ما در گروه‌های مختلف تحریریه خبرگزاری قرار گرفت. گزارشی از این سوژه‌ها هم روز دوشنبه ۲۷ آبان روی خروجی خبرگزاری رفت با این تیتر: مطالبات بنزینی مردم در «فارس من»؛ از مقابله با موج گرانی تا برخورد با اشرار

 

بنای فارس ولی از روز اول «دمیدن در آتش» نبود. کم نبودند کسانی که می‌خواستند از همان ابتدا اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، رنگ خشوت بگیرد. اما گرفت. خشن شد. خرابی به بار آورد. چند روز کار و کاسبی و زندگی روزمره مردم را مختل کرد و خانواده‌هایی را داغدار کر. چه کسی پاسخگوی این خون‌ها است؟ بهتر نبود فکر می‌کنید اگر اعتراضات مثل همان ساعت‌های اول با آرامش پیش می‌رفت؟ حالا که چند هفته از آن ماجرا گذشته کلاهتان را قاضی کنید. این همه خشونت به کجا رسید؟ چه کسی سود کرد؟ نتیجه چه شد؟ مردم ماندند و میلیاردها خسارت؛ همان بنزین ۳۰۰۰ تومانی و البته تا ۱۴۰۰ با روحانی!

 

سوم| چرا مثل قبل سوژه‌های مردم را در «فارس من» پیگیری نمی‌کنید؟

«فارس من یه مدت فعال بود. الان اما به‌صورت کامل غیرفعال شده است. آنقدر سوژه‌های ارسال‌شده را پیگیری نکردید که بعضی کاملاً فراموش شدند. بعضی سوژه‌ها حیاتی هستند و اصلاً توجهی به زمان‌بندی‌شان نمی‌شود.» این هم گلایه‌ی یکی دیگر از مخاطبان است. مخاطبی که احتمالاً از پیگیری نشدن و به نتیجه نرسیدن کمپین‌ها دلگیر شده. ماجرا اما چیست؟ چرا بعضی سوژه‌ها پیگیری نمی‌شوند؟ عرض می‌کنم.

اولاً که «فارس من» امروز صدها هزار کاربر فعال دارد. مردم دغدغه‌مندی که لابد خلق‌وخوی مطالبه‌گری هم دارند. برای همین روزانه ده‌ها سوژه‌ی تازه برای ما ثبت می‌شود. مکانیزم کار چطوری است؟ این را همان اول هم گفتیم. تنها مطالباتی پیگیری می‌شوند که دست‌کم ۵۰ امضا داشته باشند. طبیعی است؛ سوژه‌ها زیاد و امکانات محدود. بنابراین ترتیب پیگیری هر سوژه را هم به دلخواه و نظر شما گذاشتیم. طبعاً اگر با مطالبه یا سوژه‌ای موافق باشید، از آن حمایت می‌کنید. همین حمایت‌ها کیفیت و میزان پیگیری هر سوژه را تعیین خواهد کرد.

 

پارامتر اساسی دیگر پاسخگویی مسؤلان است. طبعاً توفیق همکاران ما در خبرگزاری برای پیگیری هر سوژه، مستقیماً به مسؤلیت‌شناسی مسئولان وابسته است. بعضی از آقایان  اساساً بنای ارتباط و پاسخگویی به مردم ندارند. کِرکِره را پایین کشیدند و تلفن‌هایشان هم اغلب دایورت است! شما بفرمایید؛ چطوری پیگیری کنیم؟ وقتی مسؤل مربوطه کلاً نیست!؟ البته بچه‌های تحریریه مداوماً درحال تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر کیفیت پیگیری‌ها هستند. ضمناً این‌که هیچ سوژه‌ای هم فراموش نمی‌شود. لیست کمپین‌های دارای حد نصاب شما روزانه توسط همکاران فارس من پایش شده و روی میز خبرنگاران گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد. خیالتان تخت! ما پای حرف‌هایمان هستیم. وعده کردیم، عمل می‌کنیم. فارس متعلق به شماست!

 

چهارم| چرا از پیام‌رسان‌های ایرانی حمایت نمی‌کنید؟

«یقیناً فارس در ردیف حامیان توسعه زیرساخت‌های اینترنت و شبکه مجازی ملی قرار دارد. جای تعجب است که چرا در قسمت اشتراک‌گذاری سوژه‌ها، پیام‌رسان‌های ایرانی مانند ایتا، گپ، آیگپ، بله و... دیده نمی‌شوند. در کنار آیکون فیبسبوک و لاین و تلگرام که قرار داده شده، لازم است امکان اشتراک‌گذاری برای پیام‌رسان‌های وطنی هم فراهم شود.» این هم از گلایه‌های شما از «فارس من» است. یک انتقاد کاملاً فنی و البته به‌جا. حق با شما است.

این خبر خوب را هم باید البته با شما درمیان بگذاریم؛ این‌که به‌زودی نسخه‌ی تازه‌ی «فارس من» بارگذاری شده و برای استفاده‌ی شما در دسترس خواهد بود. در نسخه‌ی تازه‌، خیلی از مشکلات حل‌ شده؛ بعلاوه‌ی امکانات و قابلیت‌های تازه. خلاصه منتظر باشید!

 

این‌جا متعلق به شما است؛ تعارف نداریم. شما سردبیر فارس هستید. مطالبات و گلایه‌های شما مطلقاً بدون درنظر گرفتن هیچ ملاحظه‌ای (غیر از موضوعات اخلاقی یا مواردی که صراحتاً «عنوان مجرمانه» دارند،) منتشر خواهد شد. ضمناً پیگیری آن‌ها درصورت رسیدن به حد نصاب حمایت، در اولویت نخست همه‌ی گروه‌های خبرگزاری قرار دارد. برای همین انتقادات و پیشنهادات شما برای ما قابل احترام و حتی حیاتی است. برای ما سوژه بفرستید؛ منتظریم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول