اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گروسی: گفت‌وگوی آژانس با ایران ادامه دارد/دنبال پاسخ‌های مشخص هستیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در مصاحبه با یک نشریه اتریشی با ذکر این که این باید در قبال ایران برخوردی منصفانه داشت، گفت که طرف‌های درگیر باید حس کنند که آژانس یک شریک سازنده است.

گروسی: گفت‌وگوی آژانس با ایران ادامه دارد/دنبال پاسخ‌های مشخص هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در گفت‌‌وگو با یک نشریه اتریشی گفت که مسیر گفت‌وگوها با ایران باز است، اما این روند نباید طولانی شود.

گروسی که با روزنامه «اشتاندارد» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد رویکردش در قبال ایران، گفت: «زمانی که می‌گویم می‌خواهم منصف باشم، [به این معنی است که] من هیچ برنامه یا سوگیری سیاسی ندارم. من باید بی‌طرف و بدون ارزشگذاری شخصی باشم. من میزان اثرگذاری گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه می‌تواند به چه چیزهایی منجر شود را می‌دانم. آژانس جنبه‌های بسیاری دارد. اما وقتی صحبت از حوزه بازرسی‌های اتمی می‌شود، ما تنها بازرس هستیم. ما وظیفه داریم با توجه به دستورالعمل‌ها اقدام کنیم. ما در جریان بازرسی‌هایمان، هیچ موضوعی را نادیده نخواهیم گرفت.»

گروسی در ادامه درباره گزارش ۱۱ نوامبر (دوشنبه ۲۰ آبان) این سازمان و ادعای کشف ذرات اورانیوم در یک تأسیسات اعلام نشده نزدیک تهران و انتظار توضیحاتی از جانب تهران، گفت: «ما در حال گفت‌وگو با تهران هستیم. یک فرآیند بازرسی همیشه باید شامل گفتوگو باشد. هنوز تمام اطلاعات درخواستی را دریافت نکرده‌ایم، اما همانطور که گفتم کانال‌ها [برای گفت‌وگو] باز هستند.»

 مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در ادامه و در پاسخ به سئوال دیگر این نشریه در مورد اینکه ایران چه میزان برای پاسخ دادن فرصت دارد، گفت: «این موارد بسیار فنی هستند و تجزیه و تحلیل زمان می‌برد. ما با آزمایشگاه‌ها کار می‌کنیم و آزمایش‌های به اصطلاح کور (آزمایش بر روی نمونه‌هایی که آزمایشگاه از مبدأ نمونه‌ها بی‌اطلاع است) داریم. باید تضمین کنیم که این روند کاملا عادلانه است و هیچ اشتباهی اتفاق نمی‌افتد. در عین حال، فکر نمی‌کنم گفت‌وگو باید تا ابد ادامه پیدا کند. سؤالات ما از تهران مشخص است و نیاز به پاسخ‌های مشخص دارد. در هر صورت، جواب [دادن] نباید ماه‌ها طول بکشد.»

گروسی در پاسخ به سئوال دیگری در زمینه تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام و برخورد با گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: «وظیفه من حفظ برجام یا از بین بردن آن نیست. این که من وارد عرصه سیاست شوم نامناسب و مخرب است. آنچه که به من مربوط است تنها اجرای مأموریتم است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند سناریو تهیه کند. شاید من نظری یا باوری داشته باشم، اما به عنوان دبیرکل، تنها مورد مهم برای من این است که چه اطلاعاتی دارم. اگر من مشکلی در این چارچوب ببینم، اظهار نظر می‌کنم. من فقط "ناظر هسته‌ای" هستم. موارد دیگر به دولت‌ها و سیاستمداران مربوط می‌شود.»

گروسی در خاتمه گفت که همه طرف‌های درگیر باید حس کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شریکی سازنده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول