اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برخی مؤسسات آموزشی و مهدهای‌ کودک‌ روی آلودگی هوا را کم کردند

آلودگی هوا در هفته‌های گذشته و این هفته، بارها و بارها مدارس برخی استان‌های کشور را به تعطیلی کشانده است اما در این میان برخی مدارس غیردولتی، مؤسسات آموزشی و مهدهای کودک‌، همچنان دایر هستند.

برخی مؤسسات آموزشی و مهدهای‌ کودک‌ روی آلودگی هوا را کم کردند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در حال حاضر شاخص کیفیت هوا روی عدد 142 قرار دارد و هوا ناسالم برای گروه حساس است یعنی افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

فعالیت طولانی، عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد؛ فعالیت سنگین، عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می‌شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد. 

روز گذشته به دلیل پایداری آلودگی هوا، استاندار تهران اعلام کرد که تمام مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، دبستان‌ها و دبیرستان‌های استان تهران به غیر از مدارس شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه تا آخر هفته تعطیل است؛ اما به رغم تعطیلی اعلام شده از سوی استاندار، برخی مهدهای کودک، مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی دایر هستند.

* فلسفه تعطیلی مدارس

چرا در زمان آلودگی هوا، اولین اقدامی که انجام می‌شود، تعطیلی مدارس است؟ آیا تعطیلی مدارس به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند؟ در دستورالعمل مواقع اضطراری آلودگی هوا مشخص شده است که هر دستگاهی در موقع آلودگی هوا چه اقداماتی باید انجام دهد و وزارت آموزش و پرورش نیز یکی از این دستگاه‌هاست. 

بر اساس دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا، زمانی که شاخص کیفیت هوا از ۱۰۱ تا ۱۵۰ است، وزارت آموزش و پرورش باید آماده سازی و اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند کاهش حضور دانش‌آموزان در فضای باز و کاهش فعالیت‌های بدنی را انجام دهد.

در زمانی که شاخص کیفیت هوا از ۱۵۱ تا ۲۰۰ است تمام مراکز پیش دبستانی و کلیه مقاطع تحصیلی آموزشی باید تعطیل شود و زمانی که شاخص کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ است، تعطیلی موقت کلیه مراکز آموزشی، فنی‌وحرفه‌ای، هنرستان‌ها و دانشگاه ها در تمام مقاطع تحصیلی و آموزشی انجام می‌شود.

البته با توجه به اینکه میانگین شاخص کیفیت هوا در روز گذشته بین 151 تا 200 بوده و پایداری این آلودگی تا آخر هفته وجود دارد، مدارس پایتخت تعطیل اعلام شدند.

رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تعطیلی مدارس بر روی کاهش آلودگی هوا گفت: حداقل 20 درصد ترددها کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب آلودگی نیز کاهش می‌یابد.

* گلایه‌های والدین از تعطیلی مدارس

درست است که یکی از اقدامات در زمان آلودگی هوا، تعطیلی مهدهای کودک مدارس است اما این تعطیلی برای والدین شاغل مشکلاتی را دارد؛ نکته مهم‌تر اینکه وقتی فرزند تعطیل می‌شود باید در خانه فردی مراقب او باشد. 

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و مشکل مادران شاغل گفت: تعطیل کردن مدارس به ویژه برای مادران شاغل مشکلی را حل نمی‌کند و مجبورند فرزندانشان را به خود به محیط کاری ببرند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تأکید می‌شود که مادران مرخصی بگیرند اما تمام کارها به شکلی نیست که افراد بتوانند مرخصی بگیرند و برای بانوان شاغل در بخش خصوصی مشکل ایجاد کرده است چرا که مانند دستگاه‌های دولتی نیستند و اگر بخواهند مرخصی متعدد بگیرند، در خطر از دست دادن شغل هستند؛ از سوی دیگر خیلی از آنها سرپرست خانوار هستند و باید به این جوانب با هم فکر شود و یک مسأله موقتی در دستور کار قرار نگیرد.

* استقبال مادران شاغل از مهدهای کودکی که دایر هستند

وقتی مهدهای کودک تعطیل می‌شوند، مادران شاغل نگران هستند که فرزندشان را به چه کسی بسپارند؛ یک مادر کارمند به خبرنگار فارس گفت: مهدکودکی که فرزندم را به آنجا می‌سپارم، در اولین روزی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد، مهد را تعطیل اعلام کرد اما وقتی این روند طولانی شد، به درخواست خانواده‌ها دایر است.

وی ادامه داد: به رغم آنکه استانداری اعلام کرده است که مهدها تعطیل هستند اما چون مادران تعطیل نیستند و به مهدها نیز شهریه می‌دهند، عملا مهدها نیز مجبورند که فعالیت کنند.

این مادر اضافه کرد: برخی مادران، اگر مهدها بخواهند تعطیل کنند، فرزندشان را به مهد دیگری می‌برند و در نتیجه مهدها مجبورند برای حفظ خانواده‌ها، دایر باشند. 

مادر دیگری نیز اظهار کرد: استانداری مهدها را تعطیل می‌کند اما فکری به حال مادران نمی‌کند؛ اینکه عنوان می‌شود مادران از مرخصی استفاده کنند، اولا برای مادرانی است که مرخصی دارند و ثانیا در ادارات و کارگاه‌های خصوصی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مادران در طول سال به دلایل مختلف چون بیماری فرزندان و غیره باید مرخصی بگیرند و مگر چقدر یک کارمند اجازه مرخصی گرفتن دارد و اگر مرخصی از حد خود فراتر برود، موقعیت کاری به خطر می‌افتد.

* مؤسسات علمی آزاد و مدارس غیردولتی که در آلودگی هوا هم باز هستند

در شرایطی که مادران مجبور به کار هستند و مهدها هم به همین دلیل باز هستند، برخی مؤسسات علمی آزاد و زبان هم دایرند؛ به عبارت دیگر بچه‌ها به دلیل آلودگی هوا به مدرسه نمی‌روند ولی برای رفتن به کلاس‌های زبان و تقویتی باز هم در هوای آلوده تردد می‌کنند.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: پیرو تعطیلات اعلام شده برای مدارس پایتخت به دلیل افزایش آلودگی هوا، آموزشگاه‌های آزاد علمی و زبان شهر تهران که دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش هستند، در روزهای دوم تا چهارم دی تعطیل هستند.

وی ادامه داد: برخی مؤسسات علمی آزاد و زبان به دلیل بعضی ناهماهنگی‌ها در روزهایی که مدارس پایتخت تعطیل هستند، دایرند که آنها نیز تابع شرایط اعلام شده بر اساس آلودگی هوا بوده و تعطیل هستند.

* مدارس غیردولتی هم تابع قوانین حاکم بر مدارس دولتی در زمان آلودگی هوا هستند

برخی مدارس غیردولتی هم در روزهای آلودگی هوا، برنامه‌های خاص خود را دارند؛ برخی والدین نیز طی روزهای گذشته عنوان کردند که بعضی مدارس غیردولتی به رغم اعلام تعطیلی مدارس، به خانواده‌ها و دانش‌آموزان اعلام کردند که مدرسه دایر است. 

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به رغم اعلام تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اما برخی مدارس غیردولتی دایر هستند، اظهار کرد: به هیچ عنوان حق ندارند دایر باشند؛ سال گذشته یک مورد داشتیم که مؤسس را توبیخ کرده و مدیر لغو ابلاغ شد و امسال هیچ گزارشی نداشتیم. اگر یک گزارش داشتید که در طول ایامی که به دلیل حوادث غیرمترقبه، مدارس دولتی تعطیل هستند، یک مدرسه غیردولتی دایر است، اعلام کنید تا پیگیری کنیم.

وی درخصوص آموزشگاه‌های آزاد علمی و زبان که در روزهای تعطیلی به دلیل آلودگی هوا دایر هستند، اظهار کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنیم و این مؤسسات نیز باید قانون را رعایت کنند.

به گزارش فارس، به رغم اعلام مسؤولان همچنان برخی مدارس و مهدهای کودک در زمان آلودگی هوا دایر هستند و این دایر بودن در شرایطی است که آلودگی هوا بر سلامت افراد تأثیر بسیاری دارد و انگار عنصر سلامت در این میان مغفول است. 

آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 2.5 میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند؛  آلودگی هوا می‌تواند سبب تشدید بیماری های تنفسی در افراد مبتلا و یا ایجاد برخی بیماری های تنفسی در افراد سالم جامعه شود و همچنین آلودگی هوا موجب بیماری‌های چشمی، پوستی و انواع سرطان‌ها می‌شود.

واقعا اهمیت سلامت آنقدر نیست که در این خصوص فکری شود؟ و این دورهای باطل و مُسکن‌های موقت به داروهای علاج درد تبدیل شود؟!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول