اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

104 هزار تن کود در گلستان توزیع شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال توزیع نهاده‎های کشاورزی در گلستان نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافت و در همین راستا 104 هزار تن کود در استان توزیع شد.

104 هزار تن کود در گلستان توزیع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، مختار مهاجر صبح امروز در جلسه شورای کشاورزی شهرستان اظهار کرد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر مبنا مدیریت منابع پایه برای تداوم تولید بیشتر است و بر همین اساس مدیریت آب، زمین و سایر منابع در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به آب در اراضی کشاورزی گنبدکاووس افزود: اراضی گنبدکاووس بیش از 65 درصد کمبود آب دارد و برای جبران این کمبود باید برنامه‎هایی مانند مدیریت الگوی کشت، تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار اجرا شود تا در آینده کشاورزان با چالش روبرو نشوند.

*سالانه 2 هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس توسط لوله آبرسانی می‎شود/ کاهش 40 درصدی آب‎های زیرزمینی در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان انتقال آب با لوله را یکی از پروژه بزرگ سطح استان برشمرد و گفت: یکی از پروژه‎های سالانه جهاد کشاورزی انتقال آب به اراضی کشاورزی با لوله است و در این راستا سالانه بین یک‎هزار و 500 هکتار تا 2 هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس توسط لوله آبرسانی می‎شود.

وی با بیان اینکه میزان آب‎های زیرزمینی در استان 40 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در اجرای مصوبه دولت برای حفظ آب‎های زیرزمینی از کشت شالی در اراضی که از آب‎های زیرزمینی استفاده می‎کنند جلوگیری می‎شود و امسال استثنا به‎خاطر سیل این مصوبه اجرا نشد ولی از سال زراعی جدید این مصوبه به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

مهاجر افزود: بنا داریم تا با استفاده از راهکارهایی مانند خشک‎کاری، اجرای کنتور و تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار در کشت شالی استفاده کنیم تا به لحاظ اقتصادی در کشت این محصول استفاده کنیم.

* پیش‎بینی کاهش بارندگی حدود 15 میلیمتری در 3 ماه آینده/ 25 هزار تن نهاده بین کشاورزان سیل‌زده توزیع شد

وی با اشاره به پیش‎بینی کاهش بارندگی حدود 15 میلیمتری در سه ماه آینده ادامه داد: شرایط آب و هوایی و تغییر اقلیم در گلستان نگران‎کننده بود و با توجه به پیش‎بینی کاهش بارندگی در ماه‎های آینده کشاورزی حفاظتی در دستور کار مدیران جهاد کشاورزی شهرستان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان از جبران خسارت کشاورزان سیل‎زده خبر داد و گفت: امسال در راستای جبران خسارت سیل 25 هزار تن نهاده بین کشاورزان توزیع شد و درآمد کشاورزان از محصول برنج 4 هزار و 500 میلیارد تومان بود و تاکنون مبلغ 120 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای جبران خسارت کشاورزان جذب شده است.

وی اراضی حق‎آبه سیلابی گلستان را 45 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از اراضی مراوه‎تپه تا گمیشان 45 هزار حق‎آبه سیلابی نه دائم وجود دارد و در نوار مرزی برای استفاده از این حق‎آبه در زمان سیل آب‎بندان‎هایی برای افزایش تولیدات این نواحی احداث شده است.

مهاجر ادامه داد: از آنجایی که بیمه به اراضی زیر 180 میلیمتر بارندگی سالیانه خسارت پرداخت نمی‎کرد با رایزنی‎ها و اصلاحات انجام شده در خشک‎ترین سال زراعی با بارندگی 80 تا 100 میلیمتر و تولید محصول 700 کیلوگرم در هکتار نیز خسارت پرداخت می‎شود.

وی از تفکیک سهمیه سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و کشاورزی خبر داد و گفت: قرار است به کشاورزان و واحدهای صنعتی بزرگ کد بهره‎برداری برای دریافت و تخصیص سوخت مصرفی تعلق گیرد تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

* گنبدکاووس بین 240 تا 270 روز آفتابی در سال دارد/ برای بازسازی کمباین و ادوات کشاورزی حدود 5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان شرایط  اقلیمی و آب و هوایی گنبدکاووس برای احداث گلخانه را بهترین و مناسب‎ترین شرایط ذکر کرد و افزود: گنبدکاووس بین 240 تا 270 روز آفتابی در سال دارد و این شرایط بهترین امکان را برای کشت محصولات صیفی و سبزیجات در گلخانه فراهم می‎کند تا تولید از 45 روز به 10 ماه افزایش یافته و این تولیدات صادراتی شود.

وی ادامه داد: برای بازسازی کمباین و ادوات کشاورزی حدود 5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و قرار است به هر ماشین‎آلات بین 10 تا 50 میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی پرداخت شود و در گنبدکاووس 27 دستگاه ادوات کشاورزی بازسازی می‎شود.

مهاجر خاطرنشان کرد: امسال توزیع نهاده‎های کشاورزی در گلستان افزایش یافته و تاکنون 104 هزار تن کود در گلستان توزیع شده که از این میزان 21 هزار تن مربوط به شهرستان گنبدکاووس بوده است.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول